مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به انجام عملیات اجرایی ساخت سد خاکی در جزیره آشوراده برای تخلیه رسوبات ناشی از لایروبی گفت : پس از اتمام این سد خاکی، لایروب‌ها در منطقه مستقر می‌شوند.

آماده سازی سدخاکی برای تخلیه رسوبات خلیج گرگان در آشوراده ادامه دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ الله‌یار اسعدی  روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : برای تسریع در کار و قبل از انعقاد رسمی قرارداد  با پیمانکار ، نیروی های عملیات قرارگاه خاتم الانبیا در حال ساخت سد تخلیه در جزیره آشوراده هستند .

وی خاطرنشان کرد: این سد کوچک برای تخلیه رسوبات ناشی از لایروبی کانال های آب‌رسان آشور در شمال  جزیره آشوراده ساخته می‌شود و قرار است که بعنوان اولین کانال ،لایروبی در آن اجرا شود .

به گزارش ایرنا ، خلیج گرگان در گذشته از طریق سه کانال "آشور" (آرا کانال )، " خزینی " و " چپاقلی " به دریای خزر متصل بود و از طریق این دالان های آبی آبگیری می شد که انباشت رسوب و کاهش تراز آبی، تبادل بین خلیج گرگان و خزر را به حداقل رساند.

 آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور در سفر اسفند پارسال به گلستان با اشاره به ضرورت لایروبی هر چه سریع‌تر کانال های آب‌رسان به خلیج گرگان گفته بود که تعلل ۲۴ ساعته در آبگیری این پهنه آبی پذیرفتنی نیست.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان با کارکرد اقتصادی و اکولوژیکی در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی، جذب پرندگان مهاجر و حفظ چرخه زیست دریای خزر دارای اهمیت بوده و در معیشت جوامع محلی نیز اثرگذاری مستقیم و نقش مهمی دارد.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار