۷۲ ساعت از سفر رییس جمهور به گلستان ، بازدید میدانی مجریان پروژه و عملیات به‌روزرسانی نقشه‌های هیدروگرافی خلیج گرگان در محدوده کانال‌های چپاقلی و آشوراده برای اجرای مصوبه لایروبی ۲ میلیون متر مکعب از رسوبات این پهنه آبی آغاز شد .

آغاز اجرای مصوبه سفر رییس جمهور پس از ۷۲ ساعت؛ صدای پای آب به خلیج گرگان رسید

به گزارش گلستان ۲۴؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان روز دوشنبه به ایرنا گفت: بر اساس آخرین برآوردها، میزان رسوب برداری در کانال چپاقلی یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب و در کانال آشوراده  ۸۰۰ هزار متر مکعب برآورد شده است.

 الهیار اسعدی در خصوص ابعاد و عمق و طول این رسوب برداری اظهار داشت : با توجه به تحولات مستمر خلیج گرگان و پسروی مداوم آب، عملیات بروزرسانی نقشه های هیدروگرافی منطقه آغاز شده تا مشخصات مسیر رسوب برداری به دقت مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی افزود : زمان و اعتبار مورد نیاز اجرای این لایروبی پس از تکمیل بروزرسانی نقشه ها مشخص خواهد شد.

آغاز اجرای مصوبه سفر رییس جمهور پس از ۷۲ ساعت؛ صدای پای آب به خلیج گرگان رسید

آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور در سفر روز جمعه به گلستان با اشاره به ضرورت لایروبی هر چه سریعتر کانال های آب‌رسان به خلیج گرگان گفت که تعلل ۲۴ ساعته در آبگیری این پهنه آبی پذیرفتنی نیست .

آیت الله رییسی گرگان گفت: باید از همه ظرفیت ها برای اجرای فوری طرح لایروبی خلیج گرگان استفاده کنیم.

وی بیان کرد: آب باید در خلیج گرگان جریان داشته باشد و مسوولان بدون فوت وقت برای احیاء این پهنه آبی اقدام کنند.

رییس جمهور ادامه داد: حداکثر تا ۱۰ روز آینده جلسه کارشناسی تشکیل شده و اقدامات لازم برای لایروبی آبراهه‌های تامین کننده آب این مناطق به سرعت آغاز شود.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا ، در حال عرض کانال چپاقلی تنها آبراه بازمانده از کانال‌های سه گانه ورودی و تامین آب دریای خزر به خلیج گرگان در کمترین حد خود در سال‌های اخیر به حداکثر۵۰ متر رسیده است که با انسداد تدریجی این دالان آبی به زودی حیات این تالاب بین‌المللی با چالش جدی مواجه خواهد شد.

وضعیت آب این کانال به نحوی است که قایق های پارویی کوچک اهالی منطقه برای عبور از آن و رسیدن به دریای خزر با مشکل روبرو شده اند و برای این کار باید نزدیک به یک ساعت در این مسیر کوتاه به نبرد با گل و لای و مسیر باتلاقی بروند تا قایق خود را با پاروهای بلند راهی خزر کنند.

آغاز اجرای مصوبه سفر رییس جمهور پس از ۷۲ ساعت؛ صدای پای آب به خلیج گرگان رسید
 بازدید میدانی رییس جمهور از خلیج گرگان در سفر اخیر به گلستان

در حال حاضر کانال آشوراده که بومیان به آن آرا کانال می گویند هم وضع بغرنجی دارد .

 پس آنکه درحوالی دهه ۸۰ کانال خزینی به طور کامل خشک شد ، امسال هم کانال آشوراده ( آرا کانال ) به روزگار همسایه دیرین خود یعنی کانال خزینی دچار شد و به جز چند سانتیمتر آب ناشی از کولاب های موقتی توان ایفای وظیفه ذاتی خود را از دست داد و هیچ تبادل آبی از خزر به خلیج گرگان از این مسیر صورت نمی گیرد.

 به گزارش ایرنا، در چند دهه قبل خلیج گرگان علاوه بر اینکه از آورده آب رودخانه های منتهی به خود بهره مند بود از طریق سه کانال خزینی، آشوراده و چپاقلی با دریای خزر تبادل آبی داشت و هزاران مترمکعب آب خزر از طریق این کانال های سه گانه وارد خلیج گرگان می شد.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

بر اساس داده های سازمان نقشه برداری کشور بیش از ۳۰ درصد از وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربعی خلیج گرگان در سال های اخیر خشک شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار