رئیس سازمان نظام‌ مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: با راه‌اندازی شبکه تجاری کشاورزی شاهد کوتاه شدن دست واسطه‌ها در بخش کشاورزی استان خواهیم بود.

کوتاه‌شدن دست واسطه‌ها با راه‌اندازی شبکه هوشمند تجاری کشاورزی «اگرینیتو»

به گزارش گلستان ۲۴؛ قربانعلی روشنی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان با بیان اینکه فروش محصولات کشاورزی همواره یکی از دغدغه­‌های اصلی کشاورزان به خصوص در گلستان محسوب می‌­شود، اظهار کرد: محصولات کشاورزی با هزاران مشقت توسط کشاورز تولید می­‌شود اما زمان فروش محصول،کشاورزان با مشکلات عدیده‌­ای مواجه هستند و معمولأ واسطه­‌های بخش کشاورزی محصول را با قیمت بسیار ناچیز از کشاورز خریداری می­‌کنند، اما همین‌ محصول وقتی به دست خریدار واقعی برسد با قیمت بالاتری عرضه می­‌شود.

وی تصریح کرد: یک شرکت دانش‌بنیان در کشور شبکه تجاری‌کشاورزی با عنوان «اگرینیتو» را طراحی و راه‌اندازی کرده  که هدف اصلی از فعالیت این شبکه تجاری، عرضه و تقاضای محصولات مختلف کشاورزی در سطح کشور است در واقع در این شبکه مصرف‌کننده می­‌تواند بدون واسطه محصول مورد نظر خود را با قیمت مناسبی تهیه کند.

شبکه تجاری کشاورزی «اگرینیتو» ارائه‌دهنده بستر بازاریابی مجازی برای تسهیل دسترسی خرید و فروش محصولات و کالاهای کشاورزی است، این بستر این امکان را برای کشاورزان و تولیدکنندگان فراهم کرده تا بازار فروش خود را گسترش داده و به راحتی بتوانند محصولات و کالاهای خود را برای فروش به خریداران و مصرفکنندگان به نمایش بگذارند.

«اگرینیتو» مرجعی مورد اعتماد برای خریداران است تا بدون واسطه و در سریع‌ترین زمان، محصولات و کالاهای کشاورزی مورد نظر خود را با کمترین قیمت و در زیرساختی با پرداخت امن تامین کنند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی گلستان از رونمایی شبکه تجاری کشاورزی در استان خبر داد و گفت: عمده محصولات قابل عرضه توسط تولیدکنندگان می­‌تواند محصولات زراعی یا باغی باشد در واقع کشاورز هر نوع محصولی که تولید کرده می‌­تواند به عنوان کاربر در این شبکه ثبت‌نام و محصولش را عرضه کند و هر فرد در هر نقطه از کشور نیز می­‌تواند به عنوان متقاضی برای خرید محصول بدون واسطه از این شبکه تجاری استفاده کند.

روشنی افزود: یکسری نمایندگان کیفیت محصولات کشاورزی را کنترل می­‌کنند و اگر شرایط عمومی محصول مناسب بود سیستم تیک کیفیت محصول را فعال و خریدار می‌­تواند با خیال راحت محصول مورد نظر خود را سفارش دهد.

وی بیان کرد: در شبکه تجاری کشاورزی واسطه حذف و می‌­توان محصول را با قیمت مناسب‌­تری از تولید کننده خریداری کرد، همچنین تولیدکنندگان می‌­توانند تمام تقاضایی که برای خرید نهاده، تجهیزات، ماشین‌آلات دارند در این سامانه درخواست  و خیلی راحت از هر نقطه از کشور تهیه کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی گلستان در خصوص چگونگی نحوه آموزش کشاورزان برای استفاده از شبکه تجاری توضیح داد: در ۲۷ بخش از استان، نمایندگانی در حال آموزش هستند تا به مکانیزم کار مسلط شوند و اجزای کار را درک کنند این‌ نمایندگان باید در دهستان‌های تحت مجموعه خود نفراتشان را انتخاب و آموزش‌­های خود را انتقال دهند افرادی که در هر روستا یا دهستان شناسایی شده­‌اند براساس حجم معاملات و تنوع تولید به کشاورزان آگاهی‌رسانی می­‌کنند تا در سامانه ثبت‌نام کنند.

*حفظ منافع تولیدکننده در شبکه تجاری کشاورزی

به گفته روشنی، حدود یک سال و نیم است طراحی شبکه تجاری کشاورزی توسط یک شرکت دانش‌بنیان در کشور می‌­گذرد و این شبکه به صورت پایلوت در برخی استان‌­ها انجام شده و هدف آن است در گلستان توسعه پیدا کند.

وی افزود: منافع تولیدکننده در شبکه تجاری کشاورزی حفظ می­‌شود و عرضه‌کننده و تولیدکننده می­‌توانند در این شبکه تهاتر کالایی انجام دهند همچنین بحث اعتبارسنجی در این شبکه مطرح است و با توجه به فروش محصول فرد تولیدکننده می­‌تواند اقدام به خریداری نهاده کند.

طبق گفته رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، شبکه تجاری کشاورزی در ۶۰ کشور دنیا پیاده‌سازی شده و در ایران بومی‌سازی شده است در واقع هدف اصلی این شبکه رساندن منافع بیشتر به تولیدکنندگان و حذف دلالان است.


 

ارسال نظر

آخرین اخبار