طرح طبیعت‌گردی جزیره آشوراده به همراه ملاحظات زیست محیطی نهایی شده است.

نهایی شدن طرح ۲۲ هکتاری گردشگری جزیره آشوراده گلستان برای اجرا

به گزارش گلستان ۲۴؛ اجرای طرح گردشگری در تنها جزیره ایرانی دریای خزر از اصلی‌ترین مطالبات مردم و مسئولان  گلستان در دهه‌های اخیر بود و آنان همواره تاکید داشتند که اجرای این طرح می‌تواند علاوه بر ایجاد درآمد و توسعه اقتصادی برای استان، مشاغل متعدد و پایدار برای جوانان گلستان ایجاد کند.

به عنوان مثال نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان در جلسه چندی قبل شورای اداری گلستان  گفت: این جزیره سکوی توسعه اقتصادی گلستان است.

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی در این جلسه گفته بود: اجرای کامل این طرح می‌تواند گلستان را به قطب گردشگری تبدیل کرده و در‌های توسعه و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را به روی سرمایه‌گذاران باز کند.

در سال‌های گذشته وعده‌های بسیاری برای اجرای پروٍژه گردشگری در جزیره آشوراده داده شده بود که هیچ‌کدام آن‌ها به سرانجام نرسید تا این که در سفر سیزدهم اسفند سال گذشته رییس جمهور به گلستان مقرر شد شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان یکی از نهاد‌های تاثیرگذار در اجرای این پروژه، دغدغه‌ها و الزامات لازم را جمع آوری و به مدیران گلستان ابلاغ کند تا زمینه عملی شدن این طرح مهیا شود.

رییس جمهور: نهاد‌ها مکلف به رفع گره‌های پیش روی این طرح هستند

آقای رییسی در سفر یکروزه خود به گلستان بار‌ها تاکید کرده بود  منعی برای عملیاتی شدن پروژه گردشگری در جزیره آشوراده وجود ندارد و همه نهاد‌ها مکلف به رفع گره‌های پیش‌روی این طرح هستند.

در مدت زمان کوتاهی پس از این سفر، شورای عالی معماری و شهرسای ملاحظات و موارد لازم برای اصلاح را به مدیران گلستان اعلام کرد و سازمان همیاری شهرداری‌های استان به عنوان مجری پروژه، طرح نهایی را با کمک مشاور تدوین کرد.

تدوین طرح نهایی و ۲۲ هکتاری آشوراده

 معاون امور عمرانی استانداری گلستان گفت: طرح نهایی و ۲۲ هکتاری طبیعت گردی آشوراده به همراه تمامی جزییات تدوین شده و تمام ملاحظات لازم در آن گنجانده شده است.

نهایی شدن طرح ۲۲ هکتاری گردشگری جزیره آشوراده گلستان برای اجرا
سیدمحمدرضا سید النگی گفت: در انتظار برگزاری جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی هستیم تا تایید نهایی طرح را دریافت کرده و پروژه را برای اجرا به پیمانکار واگذار کنیم.

او می گوید: همزمان با پیگیری پروژه از طریق سازمان همیاری شهرداری‌های گلستان، نمایندگان مجلس استان درصدد هستند با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شکل گیری سازمان توسعه گردشگری آشوراده، سرعت اجرای پروژه را شتاب دهند.

صدور بررسی قانونی برای راه اندازی سازمان توسعه گردشگری

نماینده مردم بندرگز، گمیشان، ترکمن و کردکوی در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: همزمان با اجرای طرح طبیعت گردی در عرصه ۲۲ هکتاری جزیره آشوراده؛ زیرساخت‌های لازم برای میزبانی از گردشگران و مسافران در سایت پشتیبان این پروژه واقع در سواحل شهر بندر ترکمن توسعه خواهد یافت.

عبدالجلال ایری گفت: احداث سایت پشتیبان طرح طبیعت گردی آشوراده نظیر اقامتگاه، هتل و متل در عرصه سرزمینی بندر ترکمن می‌تواند زمینه صیانت و حفاظت بیشتر طبیعت منطقه آشوراده را دوچندان کند.

او گفت: برای تسریع در این پروژه مکاتبه‌ای با رییس جمهور هم انجام شد و وی دستور پیگیری و بررسی راهکاری قانونی برای راه اندازی سازمان توسعه گردشگری را صادر کرد.

ایری می گوید: هر چند سازمان همیاری‌های شهرداری گلستان مجری تخصصی اجرای پروژه نیست، اما برای تهیه طرح تلاش‌های خوبی را انجام داده و مشکلی برای اجرای عملی طرح وجود ندارد.

نهایی شدن طرح ۲۲ هکتاری گردشگری جزیره آشوراده گلستان برای اجرا
به گفته  شماری از شهروندان گلستانی  اجرای این طرح طبیعت گردی به طور قطع تحول اقتصادی برای این استان رقم خواهد زد.

مهرداد صمدی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز زمان آن رسیده است که برای رفع مشکلات و تامین مطالبات مردم در حوزه‌های مختلف با دولت مردمی سیزدهم همراه و همگام باشیم چرا که رییس جمهور در مدت کوتاه مسوولیت خود نشان داد که برای حل مشکلات کشور عزم را جزم کرده است.

حاج حسن قاسمعلی دیگر شهروند این خطه آغاز اجرای طرح طبیعت گردی در سواحل بندر ترکمن استان گلستان را اقدام بی نظیر دولت بر شمرد و گفت: رییس جمهور با این اقدام جهادی، در‌های امید تحول و توسعه را براین استان گشوده است.

او اجرای این طرح گردشگری را در توسعه اقتصادی و رفع چالش بیکاری این استان تاثیرگذار دانست و گفت: مسوولان استانی برای تحقق کامل این طرح باید بیشتر تلاش تا اهالی هرچه زودتر از آن بهره‌مند شوند.

طرح گردشگری در تنها جزیره ایرانی دریای خزر از اصلی‌ترین مطالبات مردم و مسوولان گلستان در دهه‌های اخیر بود، با امضای قرارداد بین استانداری گلستان و سازمان حفاظت محیط زیست، تحقق آرزوی دیرینه مردم استان برای بهره مندی از مزایای اقتصادی و معیشتی آن وارد مرحله جدیدی شد و با زدن کلنگ عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۷ تکاپو و تقلا برای اجرای مصوبه دولت آغاز شد.

پس از مراسم افتتاحیه این پروژه کش و قوس میان حامیان محیط زیست و مدیران اجرایی گلستان آغاز شد که در نخستین گام و با پیگیری‌های تشکل‌های محیط زیست، مساحت طرح گردشگری در آشوراده از ۳۸۰ هکتار به ۳۸ هکتار کاهش یافت.

در طرح جدید قرار شد کل طرح گردشگری در ۳۸ هکتار اجرا شود و فقط ۲۲ هکتار آن به صورت زون متمرکز گردشگری در مجاورت بافت مسکونی و متروک فعلی آشوراده قرار داشته باشد تا آسیبی به این زیستگاه وارد نشود.

همزمان با عملیات اجرایی توسط سازمان همیاری شهرداری‌های گلستان، علاقه‌مندان محیط زیست با طرح شکایت‌های متعدد از مدیران استان و محیط زیست کشور، توقف اجرای این طرح را خواستار شدند.

در این بازه زمانی مدیران گلستان با هدف شتاب دادن به روند انتقال مصالح به جزیره، یک سایت پشتیبان را در اراضی ساحلی بندرترکمن انتخاب و جاده‌ای به طول ۷۰۰ متر و عرض ۱۰ متر به سوی خلیج گرگان احداث کردند تا با پهلوگیری شناور در خلیج گرگان، انتقال مصالح به آشوراده تسهیل شود، اما با دستور مراجع قضایی ادامه ساخت این جاده متوقف شد.

پس از صدور دستور توقف جاده دسترسی، شکایت حامیان محیط زیست همچنان ادامه داشت تا اینکه در خرداد پارسال معاونت قضایی دادستان کل کشور دستور توقف کامل طرح گردشگری آشوراده را صادر کرد.

پروژه ملی گردشگری و طبیعت گردی جزیره آشوراده شامل ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز حضور گردشگران است.

جزیره آشوراده که تمام سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است در سال ۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد.

همچنین ۴۰ درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید.

این جزیره قبل از وقوع سیل سال ۱۳۷۲ با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند، اما با طغیان رود ولگا در روسیه و وقوع سیلاب این جزیره ایرانی خالی از سکنه شد.

 منبع: ایرنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار