برای آشوراده نگرانیم، می‌خواهند در این منطقه طرح گردشگری اجرا کنند، ساختمان سازی کنند و طبیعت گردی ایجاد کنند. می‌ترسیم پرندگان و حیات وحش این جزیره بی‌خانمان و فوک‌های خزری فراری شوند و به جای درختان، برج‌ها برویند. آن‌سوتر، کشاورزان توشن، زیارت و محمدآباد دست از زمین‌های خود می‌کشند و ویلاها قارچ‌گونه سبز می‌شوند.

اینجا روزی گلستان بود…

به گزارش گلستان 24، باز اگر چرخی بزنیم، می‌بینیم در پارک ملی گلستان، حیوانات، جرأت عبور از جاده پارک ملی گلستان ندارند، توله پلنگ‌ها در این جاده بی‌مادر شدند. روزگاری گلستان، واقعا گلستان بود با جنگل‌های انبوهش و مهد پرورش اسب بود. پنبه‌اش و ابریشمش شهرت جهانی داشت اما چه بر سر این ایران کوچک آمده است که دیگر اثری از جنگل‌های انبوهش و آب فراوانش، خاویار معروفش، بنگاه‌های تولید پنبه‌اش و زمین‌های بسیار کشاورزی‌اش نیست و حیات ارزشمند گیاهی و جانوری‌اش در معرض خطر قرار گرفته است.

استاندار گلستان در ایسنا به ما گفت: نگران آشوراده نباشید، خودمان حواس‌مان به محیط زیست جزیره هست و بعد اضافه کرد، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، میراث تلخ گذشتگان است که برای مقابله با آن به قوه قهریه متوسل شده‌ایم اما او، مرگ حیوانات در پارک ملی گلستان را موردی دانست و معتقد است نباید این مسئله را بزرگ کرد.

حسن صادقلو، استاندار گلستان که سابقه نمایندگی مجلس را در رزومه کاری خود دارد، از مهرماه 92 به استانداری گلستان آمده است. او دارای دو فرزند دختر و یک پسر است و همسرش دبیر آموزش و پرورش است.

صادقلو که اصالتا ترک قزلباش است، مردم استان را مهمان نواز معرفی کرد و گفت، هر وقت به استان گلستان سفر کردید، قالی استان را به سوغات ببرید تا هر وقت آن را دیدید به یاد آورید که مردمان گلستان اهل ذوق و هنرند.

وی که از روزمرگی خوشش نمی‌آید و خود را به مانند فامیلی‌اش، انسانی صادق و اخلاقی می‌داند، مدیریت استراتژیک را در دستور کار قرار داده و معتقد است: استان باید در قالب مدیریت استراتژیک مدیریت شود. مدیریت استراتژیکی که در دستور کار قرار گرفته است، بر چهار پایه شامل در نظرگرفتن افق استان، موقعیت فعلی، مسأله شناسی و بررسی آسیب‌ها و شرایط استان و در نظر گرفتن یک راهکار فوری برای رسیدن به افق، بنا نهاده شده است. بر همین اساس آماده‌ایم در راستای اسناد بالادستی،‌ برشی استانی از اسناد تدوین کنیم.

صادقلو رسما اعلام کرد که حفظ برندهای استان در بخش‌هایی همچون تولید گندم، پنبه، قالی، پرورش اسب، خاویار به عنوان اهرم قدرتمندی است که حتما از آنها حمایت می‌کند و پرداختن به آنها را در دستور کاری‌اش قرار می‌دهد.

دکتر حسن صادقلو، استاندار گلستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، استان گلستان را یک ایران کوچک معرفی کرد که ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زیادی برای توسعه یافتن دارد و معتقد است: می‌توان در این استان چند برابر هزینه‌ها،‌ فایده ایجاد کرد. این استان از تنوع اقلیم بی‌نظیری برخوردار است و از حدود 13 اقلیم موجود در کشور حدود 7 اقلیم در استان وجود دارد. کویر، جنگل و دریا را با هم و در کنار هم دارد و این استان از تنوع گیاهی و جانوری زیادی برخوردار است.

صادقلو ادامه داد: در نهایت برمبنای در نظر گرفتن این 4 پایه، افق استان در نمای 1404 مشخص شد و سند” گلستان در افق 1404 ” تدوین شد. بر این اساس برای عملیاتی کردن این سند به تمام دستگاه‌های اجرایی استان حکم شد برش موضوعی مرتبط با دستگاه‌ها را از دل این سند بیرون بیاورند و آن را به شکل کمی مشخص کنند. به عنوان مثال در حوزه کشاورزی مشخص شود در سال 94 چه میزان گندم، تولید و تحویل می‌شود؟ در واقع می‌توان گفت تدوین این سند به میثاق نامه‌ای بین ما و مدیران استان مبدل شده است که در این امر نه تنها نقشه راه تدوین می‌شود بلکه مهندسی راه نیز انجام می‌شود، به همین جهت خط استان در مسائل گوناگون روشن شده است.

وی با اشاره به مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرا در استان گلستان اظهار کرد: در حال حاضر 34 پروژه از میان پروژه‌های استان برای پیگیری و اجرا انتخاب شده است که بخشی از آنها در میان مدت و بخشی در بلندمدت به نتیجه می‌رسند. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پیگیری اجرای طرح ایجاد منطقه آزاد اینچه برون اشاره کرد که البته در سفر اخیر رئیس جمهور به استان گلستان بر پیگیری آن تاکید شد. لایحه این طرح داده شده و رئیس جمهور نیز آن را تایید کرده است.

صادقلو با بیان این‌که ساخت آزادراه از میانه استان یعنی از نوکنده به سمت آشخانه از دیگر طرح‌هایی است که در دستور مطالعه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: مناقصه این طرح اعلام شده و شرکت مشاور در حال انتخاب شدن برای مطالعه طرح است. اجرای این طرح برای توسعه استان بسیار مهم است، زیرا سالانه 18 میلیون تردد از این استان صورت می‌گیرد و یک شاهراه برای اتصال شمال کشور به استان خراسان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ظرفیت بزرگراه فعلی پاسخگو نیست، زیرا از یک سو احتمال وقوع سیلاب در سمت جنگل گلستان زیاد است و وقوع آن باعث بسته شدن جاده می‌شود و از سوی دیگر آثار زیست محیطی بسیاری دارد.

استاندار گلستان بیان کرد: در استان گلستان به دلیل وقوع سیلاب‌ها، مانداب پدید می‌آید که این امر باعث شور شدن اراضی زیرکشت محصولات می‌شود. به همین منظور زهکشی 280 هزار هکتار از اراضی استان را در دستور کار قرار دادیم. در صورتی که زهکشی اراضی استان انجام شود، 600 هزار تن به تولید گندم استان افزوده می‌شود. در مرحله نخست به دلیل کمبود بودجه، زهکشی 22 هزار هکتار در دستور کار قرار گرفته است. کیفیت گندم تولیدی در استان گلستان رتبه نخست را در کشور داراست و گندم تولیدی استان دارای برند جهانی است و از نظر کمی جزو استان‌های دوم و یا سوم در تولید گندم محسوب می‌شویم.

وی اضافه کرد: کشور ترکمنستان با تولید 10 میلیون تن گندم در سال بسیار علاقمند است گندم خود را از مسیر گلستان به مقاصد خود صادر کند.

صادقلو خاطرنشان کرد:‌ رئیس جمهور در روز مخابرات اعلام کرد که باید 30 هزار شغل در حوزه ICT ایجاد شود. استان گلستان اولین استانی بود که ایجاد اشتغال در حوزه خدمات ICT را مطرح کرد و به عنوان استان پایلوت در زمینه ایجاد اشتغال از طریق ICT معرفی شد. در نتیجه دستور کار قرار گرفتن این موضوع در استان از 5000 نفر نام‌نویسی شد و در حال حاضر 2210 نفر برای این موضوع تحت آموزش قرار گرفتند. ایجاد هر شغل صنعتی 250 میلیون تومان هزینه دارد در حالی‌که ایجاد هر شغل در حوزه ICT ، چهار میلیون تومان هزینه دارد.

وی ادامه داد:‌ ساخت خط آهن گرگان – بجنورد – مشهد از جمله پروژه‌هایی است که در دستور کار قرار دارد. بسیار علاقمندیم که این خط علاوه بر مشهد از سمت گرگان و بجنورد نیز آغاز به کار کند که درباره این موضوع بحث شده است.

صادقلو به مشکل کمبود آب در استان گلستان اشاره و تصریح کرد: در افق سال 1420 باید 7 میلیارد مترمکعب آب برای استان گلستان تامین شود که در شرایط فعلی 2.5 میلیارد مترمکعب موجود است، به همین جهت برآن شدیم که در جهت مهار آب‌های سطحی حرکت کنیم و به ساخت سد در استان بپردازیم. در 20 سال اخیر 112 مورد سیلاب به وقوع پیوسته است که در استان به صورت مانداب هدر می‌روند. در خرداد امسال سیلی در استان بوقوع پیوست که در 500 سال اخیر سابقه نداشته است و 185 میلیارد تومان به تاسیسات استان خسارت وارد کرد، بنابراین ساخت سد در استان توجیه دارد.

وی ادامه داد: به همین منظور ساخت سه سد شامل سد انحرافی آقدکش، سد چایلی‌دی و سد نرماب در استان را در دستور کار قرار دادیم. در حال حاضر ساخت سد نرماب نزدیک به 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این پروژه فاینانسور داخلی دارد که سهم آن در تامین اعتبار طرح 85 درصد و سهم دولت 15 درصد است. خوشبختانه دولت پذیرفته سهمش از اعتبار مورد نیاز تخصیص یابد. ساخت این سد در تامین آب استان تاثیر بسزایی دارد. علاوه بر این سه سد، مطالعات ساخت سدهای قره‌چای، زرین گل و محمدآباد و شصن مورد تائید رئیس جمهور قرار گرفته است.

برخی در ارتباط با تلفات حیوانات در جاده پارک ملی گلستان برجسته سازی می‌کنند

صادقلو درباره تلفات حیوانات در جاده پارک ملی گلستان، تصریح کرد: جاده پارک ملی گلستان از سال‌های دور توسط گذشتگان ایجاد شده است و نمی‌توان این جاده را حذف کرد، بلکه می‌توان آن را به جاده گردشگری تبدیل کرد و از آن به نحو مطلوب و سازگار با محیط زیست استفاده شود. تا زمان ساخت آزادراه نوکنده به آشخانه باید از حیوانات پارک ملی گلستان با فنس‌کشی در اطراف جاده و کاهش سرعت خودروها مراقبت کنیم. در شرایط فعلی که با کمبود بودجه مواجه هستیم، باید محیط زیست بتواند با حمایت و پشتیبانی کنوانسیون‌های بین‌المللی محیط زیست در جهت حفظ حیات وحش پارک ملی گلستان تلاش کند. البته مطمئن باشید ما مدافع محیط زیست هستیم و همگام با محیط زیست حرکت می‌کنیم.

وی معتقد است: برخی در ارتباط با تلفات حیوانات در جاده پارک ملی گلستان برجسته سازی می‌کنند و اصول زیرپا گذاشته می‌شود.

اظهارنظرها درباره تبعات زیست محیطی طرح گردشگری آشوراده منطقی نیست

استاندار گلستان با تاکید بر رعایت شدن ملزومات زیست محیطی در طرح توسعه گردشگری جزیره آشوراده توضیح داد: از مجموعه کنار دریا در آستارا گرفته تا قبل از استان گلستان،‌ آپارتمان سازی بسیاری شده اما چرا NGO ها در آن مکان‌ها زیاد حساسیت نشان نمی‌دهند. برداشت ما این است حساسیت‌های ایجاد شده مبنی بر تبعات زیست محیطی اجرای طرح توسعه گردشگری در آشوراده به دلیل خاص‌بینی‌ها و بر اساس تبعیض‌ها ایجاد شده است و برخی افراد نمی‌خواهند توسعه در استان اتفاق بیفتد و اظهارنظر این گونه افراد منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی تصریح کرد:‌ تمام طرح‌های توسعه گردشگری و اقدامات عمرانی در منطقه آشوراده بدون رعایت ملزومات زیست محیطی انجام نخواهد شد و تمام بندهای تفاهم‌نامه این طرح گردشگری رعایت خواهد شد. نوع ساخت و سازهایی که قرار است در آشوراده صورت گیرد سنخیتی با نوع ساخت و سازها در کیش ندارد. ساختمان‌هایی که قرار است در این منطقه ساخته شوند از 2 طبقه تجاوز نخواهد کرد.

صادقلو ادامه داد: محیط زیست میانکاله با آشوراده یکپارچه است اما چگونه است که در ارتباط با موانع زیست محیطی توسعه گردشگری در میانکاله حرفی گفته نمی‌شود و تنها درباره توسعه گردشگری در آشوراده بحث می‌شود. نکته دیگر این است پرندگان در تمام شبه جزیره و از ساحل نکاء تا بندر ترکمن حضور دارند و پراکنده هستند.

رهاسازی فاضلاب در آشوراده

وی اضافه کرد: متاسفانه فاضلاب بسیاری از شهرها در آشوراده سراریز می‌شود، اما چرا در این زمینه موضوعی گفته نمی‌شود. در اصل طرح توسعه گردشگری در منطقه آشوراده، مطالعات بر مبنای رعایت ملاحظات زیست محیطی انجام شده و موقعیت حیات وحش در آن به صورت کامل دیده شده است. این منطقه در طرح مورد نظر زون‌بندی شده است و عمران منطقه با دیده شدن هم ابعاد صورت گیرد. قرار است در این منطقه عمران سبز صورت گیرد و طبیعت گردی ایجاد شود. معتقدیم با اجرای این طرح مشکل رهاسازی فاضلاب در منطقه ساماندهی می‌شود.

صادقلو بیان کرد: زیر پای این طرح را ابتکار،‌ رئیس سازمان محیط زیست و سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی امضا کرده و مطمئنا به مفاد کنوانسیون‌های محیط زیست توجه می‌شود. مفاد موافقت‌نامه طرح توسعه گردشگری در آشوراده خود تضمین بر رعایت ملاحظات زیست محیطی است و مطمئنا محیط زیست در اجرای این طرح نظارت خواهد کرد. نخست لازم است محیط زیست نسبت به سرازیر شدن فاضلاب در آشوراده حساس شود و این موضوع مدیریت شود. در حال حاضر کاری جز نگهبانی در آشوراده صورت نمی‌گیرد، مطمئنا با اجرای این طرح حفاظت واقعی از منطقه صورت خواهد گرفت.

وی بر تقویت زیرساخت‌های گردشگری در استان گلستان، تاکید و اظهار کرد: در بخش تامین هتلینگ استان ضعف داریم که باید تقویت شود و در همین راستا هتل پنج ستاره‌ای با نام “بوتانیک” در هشت کیلومتری گرگان افتتاح شده است. مطمئنا با بهره‌برداری از آزادراه استان، چهره نازیبای برخی کسب‌های اطراف جاده موجود تغییر می‌کند و جای آن را مجتمع‌های توریستی با رعایت ملاحظات زیست محیطی خواهد گرفت.

به یادگار ماندن میراث تلخ تغییر کاربری‌ها در گلستان

استاندار با بیان این‌که متخلفان تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان احساس ناامنی می‌کنند،‌ در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: کارگروه ویژه‌ای برای مقابله با تغییر کاربری اراضی شکل گرفته است که برای پیشگیری از تغییر کاربری اراضی تلاش می‌کند و مطمئنا با هر اداره‌ای که بخواهد با متخلفان همکاری کند برخورد جدی می‌شود.

وی ادامه داد: با میراث تلخی از تغییر کاربری‌ها مواجه هستیم که مقابله با آنها تنها از طریق بکارگیری قوه قهریه امکان‌پذیر است، بر این اساس در روستاهایی همچون توشن، زیارت و دهنه مهرآباد وارد عمل شدیم و به تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز پرداختیم.

صادقلو با اشاره به راهکارهای پیش رو برای تامین منابع آبی استان در شرایط کم آبی اظهار کرد: برای تامین آب استان در افق آینده باید آب‌های سطحی مهار شود، بکارگیری سیستم آبیاری تحت فشار افزایش یابد، مهندسی معکوس برای بکارگیری آب‌های نامتعارف همچون تبدیل فاضلاب به آب مناسب کشاورزی انجام شود، از آب شیرین کن‌ها استفاده شود و در مصرف آب فرهنگ سازی شود.

هزینه 15 میلیارد تومانی تامین آب کشت برنج در هر هکتار

وی ادامه داد: برای حل مشکل کمبود آب در استان قرار است از حوضه مشترک آبی بین استان گلستان و مازندران یعنی رود نکاء کانالی به سمت استان زده شود تا بخشی از کمبود آب از این راه تامین شود. علاوه بر آن باید الگوی کشت در استان تغییر کند. به عنوان مثال برای کشت برنج در هر هکتار 15 هزار مترمکعب آب نیاز است و بر مبنای قیمت 1000 تومانی هر لیتر آب معدنی، 15 میلیارد تومان برای آبیاری هر هکتار زیر کشت برنج هزینه می‌شود که در مقابل سود 10 میلیون تومانی کشت برنج در هر هکتار توجیه اقتصادی ندارد. سرانه آب در کشور نیمه خشک ایران، 1600 مترمکعب است در حالی‌که این میزان در استان گلستان 1430 مترمکعب است. بسیار از روستاهای استان با تانکر آبرسانی می‌شوند.

استاندار با برشمردن مزیت‌های استان گلستان خاطرنشان کرد: برای توجه به محصولات برند استان برنامه داریم و قرار است در این برنامه به صنایع مرتبط با خاویار، گندم، پنبه،‌ ابریشم و گیاهان دارویی، توجه و امور مرتبط با آنها پیگیری شود. به عنوان مثال پنبه تولیدی استان از باکیفیت‌ترین محصولات استان است و نیاز آبی این محصول یک سوم محصول برنج است. در همین راستا ایجاد سازمانی کشوری برای پنبه در حال پیگیری است تا بخش تولید پنبه در استان تقویت شود، در این صورت به بخش تولید پنبه یارانه داده می‌شود و راه دیگری برای تقویت این بخش وجود ندارد. زمانی در استان 36 بنگاه پنبه‌پاک‌کنی وجود داشت که در حال حاضر اثری از آنها نیست.

وی ادامه داد: تلاش‌مان بر این است که با تحقیقاتی که توسط بخش خصوصی در منطقه در حال انجام شدن است، با تغییر ژنتیک ماهیان خاویاری، سن آن را از 8 سال به 3 سال کاهش دهیم و سپس پرورش آن را در آب بندان‌ها گسترش دهیم، زیرا گسترش نسل ماهیان خاویاری در دریای خزر امکان پذیر نیست. زمانی در استان 36 هزار تن خاویار در روز تولید می‌شد که در حال حاضر به 500 تن رسیده است.

صادقلو اظهار کرد: پرورش اسب استان گلستان با تحقیقاتی که توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد در حال تقویت شدن است و قرار است در دو منطقه کلاله و آق‌قلا به پرورش اسب گلستان توجه ویژه شود تا برند استان گلستان حفظ شود.

گفت‌وگو از شیما عباس‌زاده، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام/

 

استاندار گلستان

 

استاندار گلستان

 

استاندار گلستان

ارسال نظر

آخرین اخبار