نخستین شب از لیالی پرفیض قدر با حضور مردم در گوشه و کنار گلستان برگزار شد و نوای «الغوث الغوث» مردم‌ متدین در مساجد و امامزادگان طنین‌انداز شد و به آسمان‌ رسید.

طنین‌انداز شدن نوای «الغوث الغوث» گلستانی‌ها در مساجد و امامزادگان/ لیالی قدر، شب‌هایی برای پاکیزه شدن

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، شب قدر دیگری از راه رسید و نوای الغوث الغوث مردم متدین شهرها و روستاهای گلستان در مساجد، امامزادگان و بقاع متبرکه طنین‌انداز شد.

 

شب‌های قدر آنقدر مهم است که در قرآن کریم هم درباره جایگاه این شب‌ها اشاره و تاکید شده است. شبی که مومنان با الغوث الغوث گفتن‌هایشان دست به دامان رحمت الهی می‌شوند تا غبار گناه را از دل‌هایشان بزداید و مغفرت و رحمت واسعه‌اش را نصیب آنان گرداند و «خلصنا من النار» را نصیب‌شان کند.

 

بنا به روایت‌های بسیار در احادیث عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است، در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود. ملائکه در این شب بر روح فرود می‌آیند، نزد امام زمان(عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند، شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است.

 

بر اساس روایات و احادیث یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان، شب قدر است و مؤمنان و روزه‌داران در این سه شب به دعا و راز و نیاز با خداوند می‌پردازند و شب زنده‌داری می‌کنند. این شب‌ها همان شبی است که فرشتگان خداوند از عرش به زمین می‌آیند و مهمان دل‌های شب زنده‌داران می‌شوند و سرنوشت یکساله همه مقدر می‌شود.

 

در نخستین شب از لیالی قدر و شب ضربت خوردن مولای متقیان امام علی (ع) مردم مومن استان گلستان با حضور در مساجد، تکایا، مهدیه‌ها، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه و برخی نیز در خانه‌های خود، خداوند را هزاران بار با اسامی اعظمش خواندند و از درگاه ایزد منان طلب آمرزش کردند.

 

مؤمنان شب زنده‌دار، همزمان با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و ضربت خوردن مولای متقیان، در غم شهادت آن امام همام سوگواری و سینه زنی کردند. قرآن‌ها را به سر گرفتند و خداوند را عظمت و رحمتش، به پیامبر ( ص) و اهل بیت (ع) قسم دادند تا مقدرات یکساله آنان را پر از خیر و صلاح و لطف و مغفرت رقم بزند.

 

امسال بعد از دو سال ‌که از شیوع ویروس منحوس کرونا می‌گذرد، همه گیری این ویروس کمی فروکش کرده و مراسمات احیای شب‌های قدر پررونق‌تر‌ و باشکوه‌تر در گوشه و کنار شهرها و روستاهای استان برگزار می‌شود.

 

علاوه بر مساجد، تکیه‌ها، حسینیه‌ها مراسم شب‌های قدر و قرآن به سرگیری در امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص استان گلستان‌ همراه با سخنرانی، ادعیه خوانی، مداحی و مناجات خوانی برگزار‌ می‌شود.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار