مدیر جهاد کشاورزی کلاله گفت: حدود ۵۰ تا ۸۰ هکتار از مزارع کلزای این شهرستان بر اثر طغیان آفت شب‌پره پشت الماسی از بین رفت و این اراضی به کشت دوباره برای تولید محصولات جایگزین نیاز دارد.

آفت شب‌پره محصول ۵۰ هکتار از مزارع کلزای کلاله را نابود کرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ رحیم دانشور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بعد از اینکه مزارع کلزا در کلاله از گل‌دهی به مرحله غلاف بندی رسید هجوم گسترده آفت شب پره پشت الماسی این مزارع را به چالش کشاند چرا که این آفت از همه اندام سبزینه گیاه کلزا تغذیه کرده و غیر مستقیم از دانه بندی غلاف جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: امسال ۱۰۰ درصد از وسعت هشت هزار و ۶۰۰ هکتاری سطح سبز دانه روغنی کلزا در شهرستان کلاله درگیر آفت شب پره پشت الماسی شد.

دانشور افزود: پس از انجام پایش در کل مزارع و مدیریت آفت، عملیات مبارزه در ۴۵ درصد از مزارع محل طغیان این آفت انجام شد و  برای سال آینده هم اجرای دستورالعمل مقابله‌ با آفت شب پره پشت الماسی اعلامی سازمان جهاد کشاورزی از همان روزهای نخست مشاهده در برنامه خواهد بود.

وی بیان کرد: کلاله بیشترین سطح زیر کشت کلزا را در گلستان دارد و کشاورزان این شهرستان با توجه به صرفه اقتصادی و درآمدزایی خوب، این محصول را به عنوان الگوی تناوب کشت با گندم تولید می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله پیش بینی کرد: در صورت مساعد بودن شرایط امسال بیش از ۱۶ هزار تن محصول کلزا در این شهرستان تولید شود که در مقایسه با سال گذشته افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

دانشور بیان کرد: سال گذشته ۱۰ هزار و ۲۰۷ هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافت که با توجه به خشکسالی شدید  ۱۴ هزار و ۸۰۰ تن محصول برداشت شد.

به گزارش ایرنا، برداشت محصول کلزا از مزارع کشاورزی کلاله از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

بیدکلم یا شب پره پشت الماسی یک آفت جهانی است که به کلم، کلزا و سایر گیاهان خانواده چلیپائیان خسارت می‌زند، این آفت قادر است در مزرعه به میزبان‌های خود حمله کند و از آنجایی که دیاپوز (دوره‌ای که رشد حشره متوقف می‌شود) اجباری ندارد، می‌تواند در طول سال بی وقفه به تولید نسل بپردازد.

شهرستان کلاله با ۱۳۰ هزار نفر جمعیت ۶۸ هزار هکتار اراضی زراعی دارد که بیش از ۹ هزار هکتار آن به صورت آبی و بقیه دیم کشت می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار