دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان گفت: طرح نوروزی ستاد مبارزه با مواد مخدر از ۲۰ اسفندماه سال گذشته اجرا شد و با اجرای این طرح شاهد کاهش ۲۱ درصدی جرایم خرد به خصوص در سرقت بودیم.

کاهش ۲۱ درصدی جرایم خرد با اجرای طرح نوروزی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گلستان

مدی طالبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد یک‌هزارو ۱۹۶ نفر از معتادان متجاهر استان گلستان در مرکز ماده ۱۶ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر جمع اوری و ساماندهی شدند که این تعداد در سال ۱۴۰۱ با همان ظرفیت فیزیکی موجود با ۳۲ درصد رشد به یکهزارو ۵۷۵ نفر رسید. میزان نگهداری معتادان متجاهر در این مراکز نیز در سال ۱۴۰۰ از ۹ هزارو ۳۳۰ نفرروز با ۳۰ درصد رشد به ۱۱۶ هزارو ۹۱۸ نفرروز در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

وی تصریح کرد: با راهبری استاندار و پیگیری شورای هماهنگی استان و حمایت ستاد کشور جذب اعتبارات از محل ماده ۱۶ نیز در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان با اشاره به اجرای طرح نوروزی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گلستان خاطرنشان کرد: از ۲۰ اسفندماه سال گذشته تا ۲۰ فروردین ماه امسال طرح نوروزی ‌ستاد مبارزه با مواد مخدر در گلستان با راهبری استاندار و حمایت و پشتیبانی قابل تقدیر معاون سیاسی استاندار، دادستان مرکز استان، فرماندهی انتظامی، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی استان و غیره اجرا شد. علاوه بر معتادان متجاهر برابر همین طرح تعداد ۳۳۰ خرده فروش توزیع مواد مخدر نیز دستگیر شدند. با اجرای این طرح شاهد کاهش ۲۱ درصدی جرائم خرد در استان گلستان بودیم.

وی توانمندسازی و اشتغال معتادان متجاهر را از اولویت های مهم این شورا برشمرد و بیان کرد: توانمندسازی و اشتغال معتادان متجاهر با مشارکت و همکاری خیرین و مردم امکان پذیر است.

طالبی گفت: با حضور موثر استاندار و دادستان مرکز استان توسعه ظرفیت مرکز ماده ۱۶ استان واقع در مجموعه توسکستان توسط شهرداری گرگان از ۱۰۰ نفر به ۴۰۰ نفر و راه اندازی مرکز ماده ۱۶ مردان گنبدکاووس با ظرفیت ۴۴۰ نفر موردتوجه و پیگیری قرار گرفته است که مرکز ماده ۱۶ مردان شهرستان گنبدکاووس با محوریت شرق استان و با همکاری شهرداران و فرمانداران شرق گلستان راه اندازی خواهد شد.

وی بیان کرد: مرکز ماده ۱۶ بانوان با ظرفیت ۴۰ نفر نیز در گنبدکاووس تجهیز شده و اماده مرحله پذیرش است.

گلستان پایلوت اجرای طرح غوام در کشور

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان با بیان اینکه استان گلستان به عنوان پایلوت اجرای طرح غوام در کشور انتخاب شده است ابراز کرد: در این طرح یکپارچه سازی و مدیریت غربالگری معتادان متجاهر در استان به انجام خواهد رسید و معتادان متجاهر جمع اوری شده از سطوح اجتماعی در مراکز مختلف درمانی ساماندهی می شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه استان گلستان یکی از استان های آلوده به مواد مخدر و مطرح در این حوزه در کشور بوده که با راهبری استاندار، رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز، انتظامی استان و مجموعه دستگاه های عضو و مرتبط شورا اقدامات خوب و ارزشمندی در راستای مبارزه، مقابله و پیشگیری با مواد مخدر انجام شده است.

طالبی یادآور شد:یکی از مولفه های مهم استان ترمیم ویترین اجتماعی و ارتقاء امنیت اجتماعی بوده که در سنوات گذشته در راستای نگهداری و درمان معتادان متجاهر و به تبع آن کاهش آسیب های اجتماعی، در استان توسعه ظرفیت نگهداری مد نظر قرار نگرفته است.

وی افزود: نگهداری،حرفه اموزی و اشتغال معتادان متجاهر از مهمترین مولفه ها در راستای کاهش آسیب های اجتماعی بوده که در سنوات قبل به صورت خاص و موثر در استان به آن پرداخته نشده است 

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ضمن تشکر از همکاری دستگاه های متولی خاطرنشان کرد: در پایان سال ۱۴۰۱ با مشارکت و همکاری دستگاه های متولی مانند مرجع قضایی، بهزیستی، نیروی انتظامی و غیره و با وجود کمبود ظرفیت نگهداری توانستیم ۷۰۰ نفر از معتادان متجاهر را ساماندهی کنیم. این طرح از اواخر دی ماه با یک خیز نرم اغاز و در اسفندماه با یک اقدام جهادی ادامه پیدا کرد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار