بررسی محتوایی روزنامه های شنبه:

روزنامه های ایران اولین روز هفته را با گزارش هایی از انتخابات مجلس خبرگان و مجلس دهم شورای اسلامی در کنار برخی از تحلیل ها از ادامه روند پرونده هسته ای ایران شروع کرده اند.

پاسخ 30 سال پیش حضرت امام (ره) به سخنان امروز هاشمی

به گزارش گلستان24، ایران در یک ماه اخیر بیشتر خود را در چالش با مذاکرات هسته ای و پایان آن دیده است اما تصویب برجام برآمده از آن خود نیز به موضوع جدیدی تبدیل شده است. نمایندگان کنگره و سنای آمریکا تا آنجا پیش رفتند که از آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز دعوت کردند تا به آمریکا برود و پاسخگوی برخی از سوالات آنها باشد. همچنین، برخی از اظهارات آیت الله هاشمی، در فضای مجازی با واکنش های روبه رو شده است. 

ضدحال آمانو به تندروها/ دولت نباید در انتخابات به سمت راست غش کند

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد در گزارشی با عنوان "ضدحال آمانو به تندروها"، به موضوع دعوت کنگره به آمانو می پردازد اما این روزنامه از آنجایکه بنا بر گزارش ها، آمانو بخش های محرمانه توافق ایران و آژانس را بازگو نکرده، به منتقدان داخلی برخی از بندهای توافق واکنش نشان داده و آن را ضدحالی برای این دسته از منتقدان دانسته که اصلاح طلبان و حامیان دولت آنها را تندرو و دلواپس نام نهاده اند: هر چند آمانو در این جلسه شرکت و توضیحاتی هم ارائه داد اما او حاضر نشد تا در باره بخش هایی از این توافقنامه موسوم به نقشه راه که محرمانه است اطلاعاتی دهد، موضوعی که خشم گروهی از جمهوری‌خواهان را برانگیخت. تاجایی که سناتور باب کروکر شخصیتی که از همان ماه‌های قبل از توافق، کمر همت به متوقف کردن و به نتیجه نرسیدن مذاکرات بسته بود! درباره حضورهفته پیش آمانو و توضیحاتش در سنا می‌گوید: "اکثر اعضای کنگره درحالی جلسه را ترک کردند که سوالات آنها نسبت به قبل از جلسه بیشتر شده است."..به نظر می‌آید که در این بین، رفتار هفته پیش آمانو در سنا باب میل هیچکدام از این گروه‌های ایرانی وآمریکایی ازآب در نیامد! چرا که از یک طرف کام جمهوریخواهان کنگره تلخ شد وآنها به آنچه که می‌خواستند دست نیافتند و هم از سویی دیگر پیش بینی‌ها و جارو جنجالهای اقلیت داخل ایران نقش برآب شد، چرا که موضوع سفر آمانو به آمریکا می‌توانست بخت خوبی برای این عده در داخل کشورمان بگشاید تا به بهانه آن، دولت یازدهم و توافق را باردیگر مورد عتاب قراردهند و بازیهای سیاسی اشان را از سر بگیرند.... که نشد ! 

"دولت نباید در انتخابات به سمت راست غش کند"، عنوان مصاحبه آفتاب با ابراهیم اصغرزاده است. در چندماه اخیر، اصلاح طلبان با قرار گرفتن در سال انتخابات، فعالیت های خود را افزایش داده اند و اظهارات انتخاباتی نیز شتاب گرفته است. اصغرزاده قبلا نیز در مصاحبه ای گفته بود که دولت روحانی رحم اجاره ای برای اصلاح طلبان است: چند ماه دیگر فصل انتخابات است! دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری پیش روی ماست. نگاه دنیا به انتخابات ایران دوخته شده است. دولت نمی‌تواند و نباید به عنوان مجری انحصاری انتخابات دست روی دست بگذارد تا نیروهای خودسر و غیر مسئول در آن مداخله کنند. دولت برای اینکه قادر باشد یک انتخابات عادلانه و قابل تحسین برگزار کند باید تمهیدات لازم بیندیشد. عادلانه یعنی اینکه همه گروه‌ها و جناح‌های قانونی کشور بتوانند از امکانات مساوی برای تبلیغ و انتقال دیدگاه هایشان به مردم برخوردار باشند. می‌بینید درحال حاضر همه تریبون‌ها در اختیار یک جناح هست، اگر دولت در این زمینه منفعل و فاقد برنامه باشد رودست خواهد خورد. به نظر من نیازی نیست دولت آقای روحانی به نفع یک جریان مداخله نماید. کافی است او به عنوان مجری قانون اساسی و دومین مقام عالی کشور نهادهای نظارتی و اجرایی را به بیطرفی و دیگران را به رعایت مر قانون ملزم کند. سیاست اعتدال یعنی همین. یعنی اینکه دولت از حقوق برابر تک تک شهروندان و عدالت سیاسی قاطع و انعطاف ناپذیر دفاع بنماید. روحانی در مرحله اول باید زمینه حضور همه جریان‌های سیاسی در دو انتخابات آینده را فراهم کند. اعتدال یعنی تکیه بر قانون مداری برای همه و ممانعت از گریز فراقانونی توسط هرکس. پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 خود نتیجه شکست استراتژی افراطیون در اعمال تبعیض و سلسه مراتبی‌کردن حقوق شهروندی و غیر خودی کردن رقبای سیاسی بود.

آفتاب یزد در یادداشتی با عنوان "تحریم، پسا تحریم و کاسبان«همیشه و همواره»عصبانی!"،  به چالش های پساتوافق پرداخته است: دلواپسانی که حالا بی محابا خود را از گذشته های خیلی دور هم«دلواپس» می دانسته اند با تغییر موضعی شبانه و با درک این موضوع که جامعه اصل توافق را پذیرفته و مفید می داند با برخوردهایی تند و افراطی و ایجاد چالش های موازی سعی در بر هم زدن تمرکز دولتمردانی نمودند که با درک واقعیت های جامعه فعلی ایران قدم در این مذاکرات نهاده بودند و این کمین و گریزها کم کم چهره ای خسته و عصبانی از کاسبان تحریم و پساتحریم به تصویر کشید چهره ای که با گذر زمان بیشتر و بهتر نمایان خواهد شد. با تکیه بر گذشته و با درک واقعیت های ذهنی این عده از کاسبان همیشه و همواره«عصبانی»در می یابیم که با آرامش ایجاد شده و عدم وجود چالش های بزرگ دیگر امیدی به ادامه حیات باقی نمانده است و همین موضوع باعث می شود تا چهره افراطیون عصبانی یا همان کاسبان عصبانی از همیشه«سرخ»تر و برافروخته تر نمایان شود و همین تغییر چهره نیز کاسبان تحریم و پساتحریم را از همیشه دوران عصبانی تر خواهد کرد. نکته انتهایی این که این کاسبان همواره و همیشه«عصبانی» با از دست دادن منافع خود عصبانی‌تر، تندتر و گزنده‌تر نیز خواهند شد خاصه آن که بدانیم برای«پاستور 96» هم هنوز ساکن امینی نیافته اند.

ما همه روستایی هستیم/ خوشا به حالت ‌ای روستایی!/ پول‌های بلوکه صفر ریال‌شد

روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان " ما همه روستایی هستیم"، به اظهارات هاشمی رفسنجانی در این زمینه واکنش نشان داده است: د، هاشمی درباره برخی منتقدان خود که نسبت به خاطره‌های 2 نفره ادعایی او انتقاد دارند، گفت: «دیروز در کوچه روستایشان می‌گشتند، امروز انقلابی شده‌اند!» انتشار این اظهارنظر هاشمی که باز هم از سر نگاه متبخترانه و درباری او به جامعه مطرح شده، یک موج انتقادی گسترده را در جامعه ایجاد کرد. از اواخر هفته گذشته از شخصیت‌های سیاسی در پایتخت گرفته تا اهالی روستا به شیوه‌های مختلف به این رفتار هاشمی‌رفسنجانی واکنش نشان دادند. در این میان آنچه بیش از همه توجه دیگران را به خود جلب کرد، دستنوشته‌ها و عکس‌نوشته‌هایی با نظرات مردم درباره این اظهارنظر هاشمی‌رفسنجانی بود. در این عکس‌ها، روستاییان سراسر کشور، از شمال تا جنوب این اظهارات هاشمی را توهین به روستاییان و عذرخواهی او را کمترین اقدام برای جبران این توهین دانستند. در ایلام، روستاییان این استان با گرفتن عکس از دستنوشته‌هایی با عنوان «من یک روستایی هستم» به این اظهارات هاشمی واکنش نشان دادند. در سیستان و بلوچستان نیز مردم با دستنوشته‌های «من یک روستایی هستم» اعتراض خود را نسبت به این اظهارات هاشمی نشان دادند. در بوشهر هم اعتراضات روستاییان به این اظهارات هاشمی نمود ویژه‌ای داشت. از دیگر نقاط ایران نیز عکس‌هایی از مردم مشاهده شده که روی آنها عبارت «من یک روستایی هستم حتی اگر به شناسنامه‌ام معترض شوند!» درج شده است. 

"خوشا به حالت ‌ای روستایی!"، عنوان یادداشت روز وطن است: در روزهای توهین و تخریب اگرچه زیاد می‌شنویم از این حر‌ف‌ها اما باکی نیست، می‌گذرد! چند روز پیش بنده خدا بهنوش بختیاری را هم به باد توهین گرفته بود یکی از این روزنامه‌های بزک‌کننده آمریکا و موافق آقای سردار سازندگی! که چرا گفته است بالای چشم توافق ابروست! او را و بقالی و سلمونی را هم  به لیست آن استاد(!) دانشگاه اضافه کرده‌اند که قبل‌تر گفته بود راننده تاکسی‌ها و لبوفروش‌ها حرف نزنند. نمی‌دانم بهنوش بختیاری روستایی است یا نه، اما قطعا او هم بسان بسیاری از ایرانیان احترام خاصی برای روستاییان قائل است. ‌ای‌کاش همه روستایی باشند.‌ ای‌کاش روستایی باشیم اما ادب داشته باشیم. روستایی باشیم اما احترام سرمان بشود. ای‌کاش روستایی باشیم اما به حکم قانون نگوییم «پدرسوخته‌بازی» یا اگر رای نیاوردیم بگوییم «مردم بریزند تو خیابونا». ‌ای‌کاش روستایی باشیم. خوشا به حالت‌ ای روستایی...!

وطن در گزارش اقتصادی به اوضاع پول های بلوکه شده ایران در خارج پرداخته و تیتر گزارش خود را "پول‌های بلوکه صفر ریال‌شد" برگزیده است: وزیر امور اقتصادی و دارایی خیال همه را بابت پول‌های بلوکه‌شده راحت کرد و گفت ریال دلارهای بلوکه‌شده قبلاً مصرف شده و مجدد قابل استفاده دولت نیست.  به گزارش «وطن‌امروز»، شاید به نظر برسد که موضوع پول‌های بلوکه‌شده با اعلام اینکه معادل ریالی آن به صفر رسیده بسته شده باشد اما با توجه به تجربه ابهام‌زایی تیم اقتصادی دولت در حوزه‌های گوناگون، پیش‌بینی می‌شود این موضوع همچنان محل مناقشه باشد! روند عجیب اعلام مبلغ پول‌های بلوکه‌شده ایران و ضرورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای برای آزاد شدن آن بعد از پایان مذاکرات تغییر کرد و آمار مسؤولان اقتصادی آب رفت تا جایی که مشخص شد اصلا پول‌های بلوکه‌شده قبلا توسط دولت «پیش‌خور» شده و قرار نیست دلار آزادشده‌ای به ریال تبدیل شود. دولتی‌ها قبل از پایان مذاکرات مبلغ پول‌های بلوکه‌شده را 180 میلیارد دلار اعلام کردند و حتی هاشمی، استاندار تهران تحریم‌ها را عامل گرانی 20 درصدی کالاها دانست اما بعد از توافق، نرخ‌های جدیدی اعلام شد و مسؤولان مبلغ پول‌های بلوکه‌شده یا دلارهایی که قابلیت تبدیل شدن به ریال و واریز به خزانه دولت را دارند، 100 میلیارد دلار، 89 میلیارد دلار، 58 میلیارد دلار، 29 میلیارد دلار، 6 میلیارد دلار و حالا صفر دلار اعلام کرده‌اند!

حرکات ایذایی تندروها/ دولت دهم در دادگاه کارگزاران/ احمدی نژاد رکب خورد

روزنامه اصلاح طلب شرق در یادداشتی با عنوان " حرکت ایذایی تندروها" به بررسی برخی از اقدامات اعتراضی صنفی مانند اعتراض به اکران رستاخیز پرداخته و آن را نوعی حرکت ایذایی مخالفان دولت در آستانه انتخابات ارزیابی کرده است: جلوگیری از گردهمایی‌ها، برخورد با چهره‌های منتقد همانند آنچه در شیراز رخ داد، ممانعت از برگزاری کنسرت‌های موسیقی و بالاخره فضاسازی‌های معدودی تندرو در مرکز قانون‌گذاری کشور، همه گویای آن است که برنامه تبلیغاتی برخی، به‌هم‌زدن نظم جامعه به‌منظور تضعیف دولت تدبیر و امید و مانع‌تراشی در راه پیاده‌کردن برنامه‌های آن است. این رویدادها باعث می‌شود در دوران تبلیغات رسمی انتخابات، آقایان به مردم اعلام کنند که دولت به قول‌هایش عمل نکرده است. با توجه به آنچه گفته شد، تندروها سعی می‌کنند در هفت ماه باقی‌مانده به انتخابات حساس اسفند ماه، از این اقدامات ایذایی در انواع و اقسام آن داشته باشند. در این صورت اصلاح‌طلبان و دولتمردان همراه روحانی چاره‌ای ندارند جز اینکه اولا با تحرکات نامعقول و بعضا خشونت‌آمیز مخالفان خود به‌گونه‌ای برخورد کنند که افراد غافل در هر رده‌ای که هستند متوجه سیاسی‌کاری این نوع حرکات به‌ظاهر اسلام‌خواهانه شوند؛ ثانیا در زمان باقی‌مانده، تا حد امکان در تحقق وعده‌هایی که داده‌اند بکوشند و به پشتیبانی مردم خصوصا جوانان اندیشمند، که هیچ گرایشی به تندروها ندارند، امیدوار باشند؛ ثالثا برای حضور همه‌جانبه در انتخابات مجلس و خبرگان، وحدت و یکپارچگی خود را همانند خرداد ۹۲ نگه دارند تا مردم غیروابسته به جناح‌ها، به سمت اصلاح‌طلبان و میانه‌روها جلب شوند.

"دولت دهم در دادگاه کارگزاران"، عنوان گزارش شرق از گردهمایی استانی حزب کارگزاران که علاوه بر اعضای این حزب، مانند کرباسچی، فائزه هاشمی، اسحاق جهانگیری، هاشمی رفسنجانی نیز در آن شرکت کرده بود:  چهره‌هایشان آشکارا تغییر کرده است. گرد پیری بر سروصورت دارند. یکی از آنها به دیار باقی رفته و یکی هم آن سوی مرزهاست. آنها که باقی مانده‌اند هم در این سال‌ها نقش‌های گوناگونی را بازی کرده‌اند. گاه در مجلس بوده‌اند، گاهی در دولت و البته گاهی هم طعم زندان را چشیده‌اند. حالا با همه آن سرد و گرم‌ها، در آستانه یک انتخابات دیگر دور هم جمع شده‌اند، آن‌هم نه فقط همان‌ها که نام‌آشنا بودند.  بالاخره بعد از ٢٠ سال از ساختار و بدنه تشکیلاتشان رونمایی کردند. پنجشنبه گذشته برای اولین‌بار، حزب کارگزاران سازندگی بعد از دو دهه از زمان تأسیس، اولین گردهمایی استانی خود را برگزار کرد. حزبی که تا پیش از این در آن، نام‌ها بر فعالیت کادری سایه انداخته بودند. حالا اما همین نام‌ها بنا را بر تغییر خط مشی قرار داده‌اند؛ عبور از قائم به اشخاص‌بودن و رسیدن به بدنه اجتماعی. فرایندی که اگرچه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی آن را به «احیا» تشبیه کرد، اما بیشتر به تغییر رویکرد می‌ماند. چه، کارگزاران از زمان تولد، یعنی آستانه انتخابات مجلس پنجم، به این سو، با همان فهرستی که به‌عنوان اعضای هیأت موسس ارائه کرد، تقریبا در همه فعالیت‌های انتخاباتی ازجمله مجلس و ریاست‌جمهوری به ایفای نقش پرداخته است، با همان چند نفر. از اسحاق جهانگیری گرفته که اکنون در کسوت معاون اولی دولت یازدهم به ایفای نقش می‌پردازد تا غلامحسین کرباسچی، حسین مرعشی، محمدعلی نجفی، فائزه، محسن و علی هاشمی و البته مرحوم محسن نوربخش (رئیس کل بانک مرکزی دولت‌های رجایی، موسوی، هاشمی و اصلاحات) و مصطفی هاشمی‌طبا که حضور فیزیکی ندارد، اما نامش همچنان جزء مؤسسان به چشم می‌خورد و عطالله مهاجرانی که از سال ٨٣ تاکنون خارج از کشور به‌سر می‌برد.

شرق در گزارشی با عنوان "احمدی نژاد رکب خورد"، به ماجرای برکناری مدیرعامل بانک پارسیان اشاره دارد. طالبی، مدیرعامل برکنارشده بانک، کتابی را منتشر کرده که به شرح آن ایام می پردازد و عنوان می دارد اطلاعات غلطی که به رئیس جمهور داده شد منجر به این اقدام گردید درحالیکه به ادعای طالبی، پس از آنکه احمدی نژاد پی برد که اطلاعات داده شده به وی نادرست بوده اند سعی کرد مدیرعامل پارسیان را به سر کار خود بازگرداند و حتی پیشنهاد مقام بالاتری را به وی داده بود: عبدالله طالبی، مدیرعامل وقت بانک پارسیان، در کتابی که اخیرا منتشر کرده، به بازگویی آن اتفاقات پرداخته است. در این کتاب ما چهره‌هایی را می‌بینیم که در وهله اول فکر می‌کنیم تحت‌فشار دولت مجبور به اتخاذ سیاست‌ها و انجام کارهایی شده‌اند که اگر این فشارها نبود و آنها را به حال خود رها می‌کردند، هرگز آن کارها را انجام نمی‌دادند، چهره‌هایی مانند رئیس‌کل وقت بانک مرکزی. اما آن‌طور که در بازگویی عبدالله طالبی آمده است؛ یکی از چهره‌های پشت‌پرده زدن بانک پارسیان، ابراهیم شیبانی، رئیس کل وقت بانک مرکزی بود؛ و البته عکس آن هم نیز صادق است، تا پیش از انتشار کتاب طالبی فکر می‌کردیم احمدی‌نژاد بازیگر اصلی زدن بانک پارسیان بود اما در این کتاب می‌بینیم که او به قول داوود احمدی‌نژاد «رکب‌ خورده است» و پس از پی‌بردن به ماجرا‌ درصدد جبران مافات بود؛ به‌طوری‌که به طالبی پیشنهاد دوباره بازگشت دائمی به بانک پارسیان را می‌کند و حتی به وزیر امور اقتصادی خود، دانش‌جعفری، توصیه می‌کند او را در مقام معاون وزارت به‌کار گیرد.  ولی بازیگر اصلی زدن بانک پارسیان که بود؟ عبدالله طالبی در کتاب خود نامی از آن نهاد عمومی، که خواهان خریدن سهام ایران‌خودرو در بانک پارسیان است، نمی‌برد اما نشانه‌هایی از آن را بروز می‌دهد؛ «یکی از مقامات سابق دولتی که بیشتر وقت خود را در یک مجموعه اقتصادی عمومی می‌گذراند» که پیش از این خواهان ٣٠‌ میلیارد تومان تسهیلات بانکی بود اما طالبی فقط با حداکثر ١٠‌ میلیارد تومان موافقت کرده بود آن هم به شرط‌ها‌وشروط‌ها؛ و او هم از این برخورد ناراحت شده بود. به‌گفته طالبی، این فرد و نهاد بسیار نفوذ داشتند- که اگر هم نفوذ نمی‌داشتند، نمی‌توانستند بزرگ‌ترین معامله بانکی کشور تا آن تاریخ را به هم بزنند- به‌طوری‌که بر ایران خودرو فشار وارد می‌کردند تا تاریخ معامله را عقب بیندازند. کاری که نه ایران‌خودرو کرد و نه بورس اما عواقبش را هم چشیدند. 

وقت‌کشی با پاسخ‌های نمایشی در برابر پرسش‌های فنی و حقوقی!/ فروش نفت در بورس پایان دوران امضاهای طلایی/ پاسخ 30 سال پیش حضرت امام (ره) به سخنان امروز هاشمی

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان "وقت‌کشی با پاسخ‌های نمایشی در برابر پرسش‌های فنی و حقوقی!"، به این موضوع پرداخته که دولت تنها دستاوردهای هسته ای را پررنگ جلوه می دهد درحالیکه به پرسش ها درباره نقاط ضعف و ابعاد فنی و حقوقی آن پاسخی نمی دهد: پس از پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در وین، منتقدان توافق- که تیم رسانه‌ای دولت تلاش می‌کنند تا آنها را مخالفین اصل توافق معرفی کنند- در نقدهای متعدد به بررسی فنی و حقوقی مفاد توافق و قطعنامه 2231 پرداختند. اما متاسفانه دولتمردان به جای پاسخگویی فنی و حقوقی، به پاسخ‌های شبه سیاسی و برگزاری جلسات خنثی و یکطرفه اکتفا کردند.برای مثال در میان تحریم‌های مختلف و پیچیده‌ای که بر ملت ایران تحمیل شده بود، تحریم فروش نفت خام یکی از دو تحریم اصلی و به عبارت دیگر ستون اصلی ساختمان تحریم‌ها بود. دلیل آن نیز بسیار روشن است. اقتصاد ایران وابستگی شدید به پول نفت داشته و دارد و دولت‌ها فارغ از گرایش‌های سیاسی‌شان و شعارهایی که در زمان انتخابات می‌دهند، بطور جدی تمایل به استفاده از پول نفت برای انجام برنامه‌های مد نظر خود دارند.

در ادامه می خوانیم: حال سوال مهم که با بررسی متن جمع‌بندی توافقنامه یا همان برجام برای کارشناسان ایجاد شده است این است که آیا ایران با پذیرش توافق‌نامه می‌تواند به پول‌های حاصل از فروش نفت خود در گذشته و نفتی که در آینده خواهد فروخت، دسترسی داشته باشد؟متاسفانه علی‌رغم زحمات تیم مذاکره‌کننده، آمریکا و طرف‌های دیگر مذاکرات از دادن این امتیاز خودداری کرده‌ و برجام نیز به صورت آشکاری درباره سرنوشت پول‌های نفتی و لغو تحریم‌های مربوط به آن ساکت بوده و در نتیجه رویه گذشته که در آن پول‌های نفتی محصور (Locking Up) می‌شد ادامه پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، ظاهراً خروجی مذاکرات هسته‌ای سه متن برجام (متن اصلی)، قطعنامه شورای امنیت و نقشه راه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای روشن کردن موضوعات باقیمانده گذشته و حال بوده است. دولتمردان همواره تلاش کرده‌اند که سوالات فنی و حقوقی را با عباراتی شبه سیاسی و بعضا توهین‌آمیز پاسخ دهند. برای مثال، آقای روحانی تاکید کرده است که فقط صهیونیست‌ها و جنگ‌طلبان آمریکایی مخالف توافق هستند! و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز در واکنش به منتقدان با ارائه آماری مخدوش و قابل تامل گفت: مخالفان توافق هسته‌ای در حد 4 درصد صحبت کنند! 

"فروش نفت در بورس پایان دوران امضاهای طلایی"، عنوان یادداشت روز کیهان است:با وجود ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و لزوم اقدام فعال در این زمینه، مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران همچنان علاقه‌ای به شکست انحصار خود در فروش نفت ندارد و تاکنون با عملکردی منفعلانه از شکل‌گیری سازوکاری پایدار و  شفاف برای عرضه نفت در بورس، ممانعت به عمل آورده است. عرضه ناموفق نفت در بورس انرژی در بهار سال 93، آخرین تجربه کشور در این زمینه بود. در عرضه مذکور، قیمت نفت خام به صورت «ثابت» و برابر قیمت فوب خلیج‌ فارس تعیین شده بود و از شکل‌گیری فرآیند «کشف قیمت» در اثر عرضه و تقاضا نیز جلوگیری شد. به علاوه، در حالی که وزارت نفت، خوراک مورد نیاز پالایشگاه‌های نفت کشور را با قیمت 95 درصد فوب خلیج فارس و بر مبنای «ارز مرجع» تامین می‌کرد، تسویه وجوه نفت خریداری شده از بورس به صورت ریالی و بر مبنای «ارز آزاد» اعلام شده بود. همچنین با وجود امکان تحویل نفت در تمامی پالایشگاه‌های کشور، تحویل این محموله‌ها صرفا در پالایشگاه نفت تبریز صورت می‌گرفت و هزینه‌های حمل و نقل آن نیز برعهده خریداران قرار داشت. در نتیجه، لازم است تا وزیر محترم نفت این زیرمجموعه خود را به ایجاد انعطاف لازم برای فروش نفت به بخش غیردولتی از طریق بورس موظف کند. این موضوع آزمون بزرگی برای دولت در مسیر مبارزه با فساد و تحقق اقتصاد مقاومتی است که در صورت تحقق آن، اولا از وادی شعار در عرصه اقتصاد مقاومتی به مرحله عمل حرکت خواهیم کرد و ثانیا شاهد تولد مفسدان اقتصادی جدید و یا آلوده شدن افرادی که با دستانی پاک وارد سیستم اداری ما شده‌اند نخواهیم بود.

روزنامه کیهان در یادداشتی به برخی از اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی با یادآوری سخنان امام خمینی (ره) پاسخ داده است، عنوان این یادداشت "پاسخ 30 سال پیش حضرت امام (ره) به سخنان امروز هاشمی" است: این نخستین بار نیست که هاشمی نهادهای رسمی کشور را به تقلب در انتخابات متهم می‌کند و هربار که ایشان در انتخاباتی با عدم استقبال مردم روبرو شده است، کوشیده این فقدان پایگاه اجتماعی را با طرح ادعای تقلب بپوشاند و درباره آن فرافکنی کند. عدم اقبال مردمی به هاشمی در مقاطع و انتخابات‌های متعدد باعث شده است وی هربار ادعای تقلب را مطرح کرده و اینگونه دست به فرافکنی بزند.باید به آقای هاشمی رفسنجانی که اصرار دارند خود را از شارحین سخنان امام (ره) قلمداد کرده و هر از گاهی سخنانی از حضرت امام (ره) را نقل و قول می‌کنند که هیچ سندی به جز خود ایشان ندارند، صحبت‌های سال 62 امام خمینی (ره) در جمع استانداران وقت را یادآوری کنیم. حضرت امام (ره) در سخنانشان می‌فرمایند: یک سفارش دیگر راجع به انتخابات است. شما هر چه هم خوب رفتار کنید آنهایی که باید اشکال کنند، می‌کنند. ما کاری به اشکال آنها نداریم. آنها از اول اشکال می‌کردند حالا هم اشکال می‌کنند. قبل از این هم که انتخاباتی در کار باشد، صحبت انتخابات همچو که نزدیک شد شروع کردند به اینکه این انتخابات آزاد نیست... شما منتظر این نباشید که انتخاباتی که می‌کنید بعد‌ها به شما چیزی نگویند، ولو می‌گویند این معلوم است، یعنی به شما نه، به همه می‌گویند، نه، انتخابات چیزی نبود و مردم هم نرفتند و مردم چه نکردند، و از این مسائل گفته می‌شود، لکن ما باید راه خودمان را پیش بگیریم « صحیفه امام (ره)، جلد 18، صفحات 381 الی 380».

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار