مسئول دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب گاوخونی گفت:اکنون مساحت تالاب ۴۷ هزار هکتاری آبگیر خشک است و می‌توان گفت یک درصد از مساحت تالاب آب دارد و ۹۹ درصد دیگر خشک است

یک درصد تالاب گاوخونی آب دارد

به گزارش گلستان24، فرهاد امینی در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه تالاب گاوخونی برای نخستین بار و در سال ۷۸ به صورت کامل خشک شد و این مساله مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، اظهار داشت: باید باور داشته باشیم که چنانچه همان روز به این معضل توجه می‌شد امروز شاهد خشکی تالاب گاوخونی و دیگر تالاب‌های کشور نبودیم.

تالاب گاو خونی

وی با بیان اینکه خشکی اولیه تالاب گاوخونی از سال ۷۸ تا ۸۴ ادامه پیدا کرد، افزود: این در حالی بود که در سال ۸۴ و با توجه به بارش‌های خوب در حوضه آبگیری شد و حدود یک سال نیز آب در تالاب باقی ماند اما افزایش دما و تبخیر بالا دوباره منجر به خشک شدن این تالاب بین‌المللی شد.
مسئول دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب بین‌المللی گاوخونی در ادامه با بیان اینکه در تابستان سال گذشته و با توجه به جاری شدن مقدار کمی آب در رودخانه برای تالاب و اضافه شدن جریان‌های دیگر زهاب و پساب به آن، با همت و کمک اهالی و ساکنین شرق اصفهان بالاخره آب به تالاب رسید، ابراز داشت: این جریان تا قبل از آغاز کشت پاییزه کشاورزان ادامه داشت و پس از آغاز کشت آب ورودی به تالاب گاوخونی مجدداً خشک شد.
اکنون بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ لیتر بر ثانبه آب وارد تالاب گاوخونی می‌شود
وی اضافه کرد: در حال حاضر جریان کمی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ لیتر برثانیه آب وارد تالاب می‌شود که جریان دائمی نیست و برای حق‌آبه واقعی ۵.۵ متر مکعب آب برثانبه باید وارد گاوخونی شود تا ۱۷۶ میلیون متر مکعب حق‌آبه  تعیین شده به تالاب برسد که متاسفانه اختصاص پیدا نکرده است.
امینی در خصوص آخرین وضعیت و خطرات موجود از خشک شدن تالاب گاوخونی گفت: در حال حاضر تالاب گاوخونی خشک است و فقط در نیزارهای دلتای ورودی و یکی از نهرهای ابتدای تالاب به نام شاخِ کوه سیاه، مقدار کمی آب موجود دارد که از منابع زه آب‌های کشاورزی، پساب فاضلاب و مقدار قابل توجه نیز از یکی از چاه‌های ارتزین منطقه که آب خروجی آن قابل کنترل نبوده و به تالاب می‌ریزد، تامین می‌شود اما مسئله اصلی این است که هیچ کدام از اینها، منابع پایدار تامین تالاب نیست.
 وی استمرار زمانی تامین حق‌آبه تالاب از محل رودخانه زاینده رود را از راهکارهای اساسی احیای دائمی تالاب گاوخونی عنوان کرد و بیان داشت: باید توجه داشته باشیم که این تامین حق‌آبه باید استمرار مکانی داشته باشد به گونه‌ای که از ابتدا تا انتهای حوضه آب جریان داشته باشد.
میزان حق‌آبه تعیین شده باید در ورودی تالاب تحویل داده شود
مسئول دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب بین‌المللی گاوخونی اضافه کرد: میزان حق‌آبه تعیین شده باید در ورودی تالاب تحویل داده شود تا در بین راه در اثر برداشت‎های غیر قانونی و نفوذ به زمین کاهش پیدا نکند.
یک درصد تالاب گاوخونی آب دارد
وی با بیان اینکه احیای تالاب گاوخونی بدون احیای زاینده‌رود و احیای زاینده‌رود بدون تالاب گاوخونی امکان پذیر نیست، ابراز داشت: مساحت تالاب گاوخونی طی سال‌های مختلف بنا به میزان بارش‌های حوضه بین ۴۳ هزار تا ۶۳ هزار هکتار در نوسان بوده و اکنون مساحت تالاب ۴۷ هزار هکتاری آبگیر خشک است و می‌توان گفت یک درصد از مساحت تالاب شامل نیزارهای ورودی اندکی آب دارد و ۹۹ دیگر درصد خشک است.
امینی با بیان اینکه مدیریت آب با اتکای بیش از حد دولت به جای مردم انجام می‌شود، افزود: نهادهای مسئول برای پرهیز از تشویش در جامعه واقعیت‎های آب را  به طور کامل به مردم نمی‌گویند و به همین خاطر مردم جدیت بحران آب را درک نمی کنند و در نتیجه تناقضاتی ایجاد می‌شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر طرح ملی حفاظت از تالاب‌ها کشور راه اندازی شده است که توسط سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از دولت ایران و با مشارکت صندوق جهانی تسهیلات محیط زیست و برنامه عمران سازمان ملل اداره می‌شود.
مسئول دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب بین‌المللی گاوخونی در خصوص آخرین اقدام برای نجات حیات زاینده رود بیان کرد: مراحل اول و دوم از فرآیند پنج مرحله‌ای مدیریت زیست بومی تالاب گاوخونی اکنون در حال اجراست که در گام اول ذی‌نفعان مشخص، گام دوم تدوین برنامه، گام سوم تصویب، گام چهارم ایجاد ساختار اجرایی و در نهایت ابلاغ برنامه برای اجرا به دستگاه‌ها است که در حال حاضر در مرحله دوم هستیم.

منبع : فرهنگ

ارسال نظر

آخرین اخبار