وقایع روزهای پیش از آغاز جنگ تحمیلی

در طول هفته ای که گذشت مسئله حقوق بشر در ایران به خصوص باتوجه به بحران گروگان های آمریکایی، موردتوجه ویژه رسانه های تبلیغاتی غربی و نیز مسئولان و نیز کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل قرار گرفته است.

جان کری: تمام سعی خود را خواهم کرد تا قطع نامه تصویب شود

به گزارش گلستان 24، ایران روزهای پرالتهابی را سپری می‌کند؛ درست در روزهای گرم شهریور ماه که همواره بزرگترین اتفاقات تاریخی را به نام خود ماندگار و شهره کرده است؛ اجلاس سران متفقین در تهران 1320، 13 شهریور 1357 و... اینک در دومین سالگرد آن واقعه که هنوز دولت و کابینه در ایرانِ نوانقلابیِ تازه از استثمار خارج شده پا نگرفته، زمزمه ها و آشوب هایی برای از هم پاشیدن این نظام نوی اسلامی به پا شده است. این آشوب ها بی ارتباط با آتشباریهای مرزی نیست. انسان مستبد جاه طلبی چون صدام حسین پشت مرزهایمان به کمین نشسته و با مخالفان داخلی متحد شده؛ از مدت ها قبل، درست از زمانیکه گام های امام(ره) در مهرآباد زمین ایران را لمس کرد، توطئه آغاز شد؛ انگشت اشاره این انقلاب قلب استعمار را نشانه رفته بود، باید انقلاب استعمار ستیز نابود می شد، هرچه زودتر بهتر!

 

*سرتیپ فلاحی: حمله ارتش عراق به ایران محتمل است

با توجه به آنچه در طول روزهای اخیر، در مرزهای ایران و عراق رخ داده و حمایت ایذایی و نیز تحرکات و نقل و انتقالات ارتش عراق که تقریبا دائمی شده است، خطر تحمیل یک جنگ از طرف عراق به ایران و آماده شدن آن کشور برای یک تهاجم عمومی هر روز احتمالی بیشتری می یابد تا جایی که امروز ژاندارمری کل کشور براساس گزارشهای یگانهای مرزی خود این موضوع را به ستاد مشترک متذکر شد. ستاد مشترک ارتش نیز امروز به نیروهای سه گانه ارتش، ژاندارمری و نیز سپاه پاسداران متن زیر را جهت آگاهی و اقدام عملی اعلام کرد:

برابر اطلاعات رسیده از تاریخ 15/5/1359 به بعد حمله ارتش عراق به ایران محتمل است. لذا دستور فرمایند از هم اکنون پیش بینی های لازم از نظر آماده بودن پرسنل و وسایل برای جلوگیری از غافلگیری و پدافند از مرزهای آبی خاکی و هوایی کشور به عمل آورده و نتیجه اقدامات معموله را اعلام دارند. ضمنا آماده باش مورد لزوم برای یگان های مختلف آن نیرو با توجه به گسترش فعلی و برای اجرای طرح های پدافندی را تعیین و اعلام دارند.

جانشین رئیس ستاد مشترک-سرتیپ ولی فلاحی

*نیروهای مرزی عراق: حفر زمین برای تولید برق!

امروز، در حالی که در نواحی عمومی قصر شیرین، سومار، مهران و پاسگاه های تابع آنها درگیری های سختی در حال وقوع است، نیروهای ارتش عراق در مناطق مرزی خوزستان نیز مشغول ایجاد استحکامات جدید و تقویت بیشتر نیرو و تجهیزات هستند.

گزارش ناحیه ژاندارمری خوزستان حاکی از گسترش نیروهای عراقی در نوار مرزی از پاسگاه خین تا کوشک به شرح زیر می باشد:

برابر گزارش پاسگاه کیلومتر 25، در ساعت 12 روز جاری تعداد 8 دستگاه خودرو عراقی داخل خاک آن کشور به طرف شلمچه در عمق 6 کیلومتری در حرکت بوده اند. ضمنا دو دستگاه لودر در دو کیلومتری شمال غربی پاسگاه کیلومتر 25، مشغول کندن سنگر می باشند.

برابر گزارش مجدد پاسگاه کیلومتر25، برابر گزارش ماموران گشتی 3دستگاه خودرو نظامی و 4دستگاه وانت تویوتا سفیدرنگ که حامل افراد نظامی و غیرنظامی بوده اند، در نزدیکی سیم خاردار مشغول حفر سنگر و علامت گذاری بوده اند.

گزارش پاسگاه شلمچه در ساعت13 حاکی است که 15دستگاه خودرو و بلدوزر در 4کیلومتری شمال غربی پاسگاه مشغول به کار بوده اند.

پاسگاه شلمچه گزارش نموده که در ساعت 14تا16 روز جاری، 4دستگاه گاز روسی داخل خاک عراق، از شمال غربی پاسگاه در حال حرکت بوده اند.

یک گزارش مشابه دیگر از همین منطقه حاکی است که در فاصله 3کیلومتری اطراف پاسگاه شلمچه عراق، 6دستگاه لودر مشغول حفاری بوده و تعدادی کامیون نظامی با اسلحه و مهمات در همان محل مستقر شده اند.

در حدود 4 کیلومتری جنوب پاسگاه کیلومتر25، به فاصله 50 متری سیم خاردار تعداد 5 دستگاه لودر و یک دستگاه گریدر مشغول حفاری بودند و دو دستگاه وانت و یک دستگاه پیکاب نیز موجود بود. یک ماشین ارتشی66 نیز حامی تعدادی نظامی که ظاهرا برای این عملیات برق تامین می کنند، دیده شده است. با تماسی که به وسیله پرسنل گرفته می شود اظهار می دارند به منظور برق رسانی، جاده کشی می نمایند و قصد دارند آسفالت کنند.» در پایان این گزارش اضافه شده که سرپرست گروهان ژاندارمری خرمشهر اظهارات عراقی ها را مورد تردید قرار داده است. ... ستاد مشترک به نیروی زمینی دستور داده که تحرکات عراقی ها را در منطقه هر 6ساعت یکبار به دقت گزارش کنند. یک گزارش دیگر در همین منطقه خبر از استقرار تانک ها و تجهیزات بیشتری از عراق در فاصله 4کیلومتری پاسگاه کوشک می دهد. در حوالی پاسگاه فکه عراق نیز ارتش این کشور مبادرت به ایجاد سنگرهای بتنی نموده و کارگران مشغول کار روی سنگرهای مزبور هستند.

*بصره غرق در تاریکی؛ سکوت قبل از مرگبارش

درحالی که در شهرهای آبادان و خرمشهر وضعیت به ظاهر عادی جلوه می کند و مردم از تحولات مرزی عراق تقریبا ناآگاه هستند نکته قابل توجهی در گزارش هنگ ژاندارمری خوزستان وجود دارد: «کلیه چراغ های پاسگاهی و پالایشگاه های پتروشیمی و شعله های گاز کشور عراق و همچنین چراغ های شهر بصره به کلی خاموش و در تاریکی مطلق فرورفته است.» از طرف دیگر باتوجه به تحرکات و نقل و انتقال های وسیع عراق در مرز خوزستان، به ویژه منطقه عمومی خرمشهر و آبادان، امروز فرماندهی لشکر 92زرهی، به فرماندهی گردان 151 دژ خرمشهر دستور داده است: «تعداد 3 قبضه تیربار 7/14 بدون مهمات و 6 قبضه تفنگ 106م.م با یک سوم مهمات بار نصب در اختیار هنگ ژاندارمری آبادان(آن هم) به طور امانی واگذار شود.»

یادآوری می شود رکن دوم ستاد مشترک ارتش گزارش داد: «اخیرا چند افسر و درجه دار ایرانی به عراق وارد شده و اطلاعات خود را درباره یگان های ارتش جمهوری اسلامی ایران در اختیار آن کشور قرار داده اند.»

*واحدهای زرهی عراق در نوار مرزی غرب کشور وارد عمل می شوند

درحالی که نقل و انتقالات در جنوب اهمیت بیشتری دارد، اما شدیدترین درگیری های مرزی و حملات عراق در مناطق عمومی قصرشیرین، سومار، مهران و تمام پاسگاه های تابع آن رخ می دهد، به طوری که ارتش عراق نه تنها از آتشبارهای سنگین و دوربرد و موشک، بلکه از واحدهای زرهی خود نیز در حمله زمینی استفاده می کند. علاوه بر قصرشیرین و توابع آن که مهمترین کانون درگیری های امروز بود، درگیری های غرب کشور نیز وسعت و شدت زیادی داشت.

از مهران خبر رسید که نیروهای عراقی از ساعت6:30 دقیقه بامداد امروز، با سلاح های سنگین کلیه پاسگاه های گروهان صالح آباد را زیر آتش گرفتند که با آتش متقابل نیروهای ایرانی مواجه شده و در مرحله اول شهرک پله کانه، پاسگاه پله کانه و پایگاه تک تک مشکی عراق با خاک یکسان شده و بر اثر آتش کشور هدف، پاسگاه های نی خزر و نخجیر نیز آسیب دیده اند و عملیات و به خصوص درگیری در نی خزر تا ظهر امروز ادامه یافت.

گزارش خبرنگار کیهان دراین باره حاکی است: «عراقی ها در آتشباری امروز از موشک های با گلوله های سنگین و قوی ترین واحدهای توپخانه خود که دارای برد بسیار زیاد و انفجار گسترده ای است، استفاده کردند و بیشتری هدف های خود را روی مناطق مسکونی شهر مهران و نیز پاسگاه های مرزی آن از جمله گمرک، بهرام آباد، فرخ آباد، رضاآباد، تپه غلامی، تپه نادر، تپه343، سرکنجانچم، پاسگاه صالح آباد و نیز شهر قصرشیرین متمرکز کردند.»

اما صحنه اصلی درگیری در مناطق شمالی تر مهران بود، به طوری که خبرنگار کیهان در گزارش دیگری آورده است: «درگیری های مرزی ایران و عراق که از ساعت 7 صبح پنج شنبه شدت پیدا کرده بود، منطقه ازگله تا نفت شهر را پوشاند. ...از ساعت13 درگیری در نفت شهر، میان نیروهای عراقی و ایرانی شروع شد که تا ساعت 15:40 ادامه یافت. تا این ساعت یک بالگرد عراقی هدف قرار گرفت و داخل سپاه نفت شهر سقوط کرد.»

*پشتیبانی کنید، آتش دشمن سنگین است/ هجوم تانک ها به سوی پاسگاه های مرزی ایران

گزارش ستاد مشترک ارتش در ساعت 16:35دقیقه امروز، ضمن اشاره به وقوع درگیری در سرتاسر نوار مرزی از جمله پاسگاه قلعه سفید و تلخاب، می افزاید:«مسئله مهم این است که در پشت پاسگاه های گروهان های خان لیلی و سومار یگان ارتش پشتیبانی کننده قادر به انجام پشتیبانی اعم از مانور یا پشتیبانی آتش وجود ندارد و ضمن تماسی که فرمانده ناحیه با لشکر81 کرمانشاه برقرار نموده، لشکر مزبور اظهار نموده که از طریق نیروی زمینی درخواست پشتیبانی شده است.»

از سوی دیگر با شدت گرفتن درگیری های مرزی در این مناطق، ارتش عراق بازهم نیروهای زرهی بیشتری را به این نواحی مرزی گسیل داشته؛ از جمله «در ساعت24 یک ستون از ارتش عراق که در حدود 90دستگاه تانک و خودرو و نفربر بوده وارد مندلی و به سوی پاسگاه های مرزی در حرکت و رو به روی پاسگاه های تلخاب، بازرگان و کانی شیخ مستقر شده اند.»

گزارش خبرنگار کیهان حاکی است:«نیروهای عراقی امروز شهر قصرشیرین را از منطقه بند باریکه زیر آتش توپخانه سنگین خود قرار دادند. در ساعت 8 صبح به علت اصابت گلوله توپ به خط انتقال برق سر پل ذهاب-قصرشیرین، برق شهر قطع شد، ولی با تلاش ماموران اداره برق بلافاصله روشنایی نیمی از شهر تامین شد.» این حملات تا شب ادامه داشت و در آخرین ساعات غروب رفته رفته متوقف شد. در این حملات بیش از 100زن، مرد و کودک و نیروهای انتظامی زخمی شدند و 5نفر نیز به شهادت رسیدند. ...بیمارستان مهدی رضایی قصرشیرین که برق آن قطع شده بود آخرین امید مجروحین حوادث بود.»

برخی منابع اطلاعاتی ارتش گزارش دادند: «در درگیری های امروز در منطقه قصرشیرین تعدادی از عناصر کمونیست برای توپخانه عراق دیده بانی می کردند و دولت شوروی توسط عراق به کمونیست های ایران کمک می کند.»

*فرماندهی ناحیه کرمانشاه: محاصره شدگان را نجات دهید

با توجه به شدت درگیری در مناطق یاد شده و نیز محاصره یک دسته از نیروهای ارتشی در نزدیکی امام زاده حسن قصرشیرین، فرماندهی ژاندارمری کل دستور تقویت، مراقبت و هوشیاری بیشتر را برای یگان های درگیر به ناحیه کرمانشاه صادر کرد. ناحیه کرمانشاه نیز به تیپ ابوذر دستور داد تا به کمک دسته ارتشی محاصره شده شتافته و آن را از محاصره خارج کنند.»

ناگفته نماند که نیروهای ایرانی در مرزها آتش دشمن را متقابلا پاسخ گفته و خساراتی را به تجهیزات و نفرات دشمن وارد آورده اند.

*مرزهای آبی و ارسال اسلحه به داخل ایران

گرچه کنترل بیش از 60کیلومتر مرز آبی با توجه به کمبود نیرو و امکانات حاضر بسیار مشکل است، با تمهیدات نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران در مرزهای مشترک مناطق خرمشهر و آبادان از تحرکات و رفت و آمدهای عوامل داخلی وابسته به عراق از طریق مرزهای مزبور اندکی کاسته شده است. با این حال هنوز هم این تحرکات در قالب رفت و آمدهای غیرقانونی و حمل اسلحه و مهمات قاچاق به منظور اجرای عملیات ایذایی و نیز جاسوسی به نفع کشور عراق ادامه دارد.

در ادامه مبارزه و مقابله با عوامل داخلی وابسته به عراق، «به اطلاع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دزفول، پیش از ظهر امروز پرونده جبار چنانی به اتهام تردد مکرر غیرمجاز به عراق، وارد کردن بیش از 250 قبضه اسلحه کلاشینکف، توزیع و پخش مقادیر زیادی سلاح بین افراد ضدانقلاب، برقراری روابط غیرمجاز با عوامل دولت مزدور عراق، اقدام مسلحانه علیه امنیت کشور جمهوری اسلامی ایران؛ با توجه به محتویات پرونده و قرائن موجود و اقرار صریح وی، توسط حاکم شرع استان خوزستان، مفسد فی الارض و محارب با خدا و رسول شناخته و محکوم به اعدام شد. حکم اعدام پیش از ظهر امروز در دزفول به اجرا درآمد.»

*تیمسار رزمی به اعدام محکوم شد

پس از برگزاری هجده جلسه از دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان و عاملان فاجعه سینما رکس آبادان، در فضایی مملو از تبلیغات وسیع و تحریمات گروه های سیاسی کمونیستی و نیز سازمان مجاهدین خلق در آبادان، دادگاه رسیدگی به این فاجعه سرانجام رای نهایی خود را صادر کرد. حکم اعدام 6تن از این عده سحرگاه امروز اجرا شد، 4 محکوم به اعدام نیز فراری هستند. دادگاه رای به برائت  5تن از متهمان داد و 15 نفر را به زندان محکوم کرد. 4نفر غایبی که به اعدام محکوم شدند عبارت اند از:«1. علی اصغر ودیعی رئیس سازمان امنیت 2. سرتیپ رضا رزمی رئیس شهربانی وقت آبادان 3. سرهنگ محمدعلی امینی رئیس شهربانی آبادان بعد از فاجعه 4. سرهنگ اردشیر بیات رئیس پلیس آبادان.

*حمله منافقین به پاسگاه های مرزی و شایعه انشعات چریک های فدایی خلق

گزارش لشکر 64پیاده ارومیه حاکی است: «از ساعت 1:00 امروز ضدانقلابیون از پایگاه های خانلو و جبرئیل آباد حمله کرده و وارد پایگاه مجاهدین مستقر در جبرئیل آباد می شوند. مهاجمان 2قبضه خمپاره انداز 60م.م و 3قبضه تیربار ژ3، 3دستگاه تلفن و دو دستگاه بی سیم را غارت می برند. ضمنا یک درجه دار ژاندارمری و یک نفر از نیروهای خودی مفقودالاثر شده اند.» گزارش تکمیلی سپاه ارومیه نیز درباره این حادثه حاکی است:« یک نفر گروهبان ژاندارمری را به گروگان گرفته اند. ... در این درگیری پسر یکی از افراد بانفوذ ضدانقلاب محل به نام حاج بایزیدی کشته شد.» در درگیری های امروز عده ای از افراد سپاه، پیشمرگان کرد و جهاد سازندگی شهید و زخمی می شوند.

در این میان شایعه انشعاب در سازمان چریک های فدایی خلق و دور شدن شاخه «اکثریت» از مشی مسلحانه قوت می گیرد، اما این شایعه اثری بر اذهان عمومی نداشت چرا که قرائن بر باقی بودن این شاخه بر مشی سابق خود داشت. پس از کشف یک خانه تیمی متعلق به شاخه اکثریت که در آن مقادیری سلاح و لوازم نظامی و بهداشتی کشف شد، روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:«لازم به تذکر است که چریک های فدایی خلق اخیرا در پی شکست سیاسی-نظامی در کردستان، به طور تاکتیکی خود را به سه جناح اکثریت، اقلیت و مستقل تبدیل کردند و به دستور ارباب روسیه، جناح اکثریت ماموریت یافت تا خود را به حزب توده نزدیک کند و جناح اقلیت مسئولیت یافت تا با جمهوری اسلامی به شیوه ای خصمان مقابله کند. در اوایل انقلاب اشرف دهقانی که از چند صد نفر عضو و کمی بیشتر از این مقدار هوادار سازمانی برخوردار است، چریک های فدایی خلق را رسما منتسب به خود دانست و رهبری چریک های فدایی که هم اکنون به سه شاخه تبدیل شده اند را غاصبِ نام و آرم آن دانست.لازم به تذکر است که چریک های فدایی شاخه اکثریت پس از انشعابات و درگیری های ظاهری دو تن از کادر مرکزی خود را جهت کسب حیثیت! و آبرو! و برای التماس نزد آیت الله دکتر بهشتی جهت مذاکره فرستادند و به ایشان قول دادند که از روشهای مزورانه خود در کردستان عدول کنند. کشف خانه تیمی فوق و به دست آمدن مقدار زیادی وسایل بهداری، بیمارستانی، ارتشی، قرص های ضدحاملگی و... نشانه دروغین بودن شاخه شاخه شدن های چریک های فدایی خلق و تصریح وابستگی گروهک های کمونیستی فوق به ابرقدرت هاست.»

با نزدیک تر شدن به روزهای پایانی شهریور، تحریکات این گروه ها به طرز مشکوکی رو به افزایش می رود. پیگیری هر روز این درگیری ها انی نکته را اثبات می کند.

*مردم مراکز مخالفان انقلاب را تصرف می کنند

سازمان چریک های فدایی خلق(اکثریت) مدعی است که در شهرستان رشت در محله صمد بهرنگی این شهر در ساعت 6بعدازظهر امروز افراد ناشناس یکی از اعضای فعال این سازمان را به رگبار بسته و کشته اند. این سازمان در اطلاعیه ای که در همین مورد منتشر کرده ضمن درج این خبر تلویحا کوشیده است افراد سپاه پاسداران رشت را مسئول این حادثه معرفی کند.»

در تهران امروز عده ای از مردم مومن به انقلاب که از تحریکات فزاینده گروه های سیاسی چپ علیه نظام به ستوه آمده بودند، دفتر نشری اتحاد مردم ارگان سازمان اتحاد دموکراتیک مردم ایران را که دارای مشی همسو با حزی توده است اشغال کردند. نامه مردم ضمن درج این خبر نوشت:«اشغال دفتر نشریه اتحاد مردم به دنبال اشغال دفاتر سایر احزاب و سازمان ها و گروه های سیاسی از جمله و به ویژه حزب توده ایران، نشان دهنده این امر است که توطئه ضدانقلاب برای ایجاد جو تشنج و درگیری در جامعه که زمینه کودتای آمریکا را فراهم می آورد ادامه دارد... .»

*بنی صدر: تحقیقات من درباره اعضای کابینه به پایان نرسیده است

در این میان بحث و مشاجره بین دو جناح حاکم رقیب بای تعیین اعضای کابینه جدید چندین روز به درازا کشیده و در نهایت هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس ضمن ارائه گزارشی در این باره، در خصوص حل و فصل نهایی موضوع اظهار خوشبینی کرد و افزود:«جناب آقای رئیس جمهور و جناب آقای نخست وزیر بعد از روز سه شنبه دو ملاقات طولانی داشتند. اولین ملاقات در همان روز سه شنبه ساعت 11 صبح با حضور جمعی از افراد پیشنهادی کابینه و آقای رئیس جمهور و آقای نخست وزیر بود که در این رابطه آقای رجائی گفتند این ملاقات خیلی مفید بود و بسیاری از مشکلات که در راه ایجاد تفاهم وجود داشت، حل شد. ...حداکثر 4مورد از مجموع 20مورد باقی مانده است و آقای بنی صدر گفته اند که تا یکی دو روز آینده تحقیقات من درمورد این افراد تمام خواهد شد. امیدوارم انشالله تحقیقات آقای بنی صدر به زودی تمام شود و ما هرچه  زودتر در کشور دارای کابینه و دولت شویم.» ایشان سپس درباره شایعه دخالت مجلس در امر تعیین وزاری کابینه اظهار نظر کرد:«الان به هیچ نحوی مجلس حتی در مذاکرات آقایان هم دخالت ندارد و این نگرانی که مجلس یعنی قوه مقننه در تشکیل کابینه دخالت می کند کاملا بیجاست. بنده هم به اتفاق 21نفر از اعضای جامعه روحانیت مبارز در جلسه دیشب به عنوان عضوی از اعضای شورای روحانیت مبارز تهران شرکت داشتم. ...»

*جان کری: تمام سعی خود را خواهم کرد تا قطع نامه تصویب شود

در طول هفته ای که گذشت مسئله حقوق بشر در ایران به خصوص باتوجه به بحران گروگان های آمریکایی، موردتوجه ویژه رسانه های تبلیغاتی غربی و نیز مسئولان و نیز کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل قرار گرفته است. در این زمینه خبرگزاری پارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از ژنو گزارش می دهد:« اکثریت کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل برای آزادی گروگان های آمریکایی که از 10ماه پیش تاکنون در ایران به سر می برند درخواستی را به امضاء رسانده اند. این سند 177کلمه ای توسط «جان کری» یک متخصص حقوق بین المللی و کارشناس آمریکایی به کمیسیون فرعی سازمان ملل برای جلوگیری از تبعیض و حراست از اقلیت ها ارائه شده. جان کاری گفت که وی انتظار دارد این قطع نامه که منعکس کننده تصمیم ماه مه گذشته دیوان داوری لاهه مبنی بر آزادی گروگان هاست، روز جمعه به رای گذارده خواهد شد. وی گفت تمام سعی خود را خواهم کرد تا در روز مذکور رای به این قطع نامه را که پیش بینی می کند با اکثریت زیادی تصویب شود، به دست آورم. جان کری افزود: 3تن از اعضای کمیسیون فرعی از جمله کارشناسان ایرانی، از هنگام بررسی این ماجرا در ماه گذشته غایب بودند.»

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار