با مشخص شدن علت برخورد وحشتناک ۲ قطار در استان سمنان و نقش پررنگ خطای انسانی، طرح استیضاح از وزیر راه‌ کلید خورد و به احتمال فراوان بزودی شاهد برگزاری استیضاح مجدد آخوندی در مجلس باشیم.

آخوندی در ایستگاه دوم استیضاح!

آخوندی در ایستگاه دوم استیضاح

 

 به گزارش گلستان24 ، عباس آخوندی سیاسی‌ترین وزیر اقتصادی دولت روحانی هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد بعد از 2 بار رای اعتماد گرفتن از مجلس، بار دیگر مجبور شود برای ماندن در صندلی وزارت جلسه استیضاح دیگری را تجربه کند اما با سانحه عجیب برخورد 2 قطار در سمنان بار دیگر جایگاه آخوندی لرزان شد. عباس آخوندی یکی از وزرای اقتصادی دولت روحانی محسوب می‌شود که حتی حامیان دولت نیز توانایی حمایت از عملکرد این وزیر پرحاشیه را ندارند. با مشخص شدن علت برخورد وحشتناک 2 قطار در استان سمنان و نقش پررنگ خطای انسانی، طرح استیضاح از وزیر راه‌ کلید خورد و به احتمال فراوان بزودی شاهد برگزاری استیضاح مجدد آخوندی در مجلس باشیم. تعداد امضاهای نمایندگان متقاضی استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی به علت سوءمدیریت که موجب حادثه مرگبار ریلی در خط آهن تبریزـ مشهد شد به 50 رسید. رضا شیران خراسانی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی روز یکشنبه تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

کارگران راه‌آهن 3 ماه است حقوق نگرفته‌اند

یک نماینده مجلس از پرداخت نشدن 3 ماه حقوق کارگران راه‌آهن مشهد خبر داد و با اشاره به کلید خوردن طرح استیضاح وزیر راه، گفت: آخوندی علاوه بر معذرتخواهی باید از سمت خود استعفا کند. رضا شیران  با اشاره به جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی گفت: نمایندگان مجلس این هفته در حوزه‌های انتخابیه هستند بنابراین در مجلس حضور ندارند اما با 25 نفر از همکاران که تماس تلفنی داشتم، همه اتفاق نظر دارند که در اولین روز کاری که 14 آذرماه است، استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شود. وی با بیان اینکه برخورد 2 قطار با یکدیگر و نحوه خدمات‌رسانی پس از حادثه از موضوعات استیضاح است، افزود: یقین داریم که در روز 14 آذرماه امضاهای استیضاح افزایش پیدا می‌کند زیرا عملکرد وزیر راه‌وشهرسازی در مدیریت این حادثه اصلا مناسب نبود. نماینده دور دهم مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه سوال ما این است که اگر بستگان وزیر هم در این قطار بودند، نحوه خدمات‌رسانی به این شیوه اجرا می‌شد یا نه؟  اظهار داشت: اینها زائران امام رضا(ع) بودند که متاسفانه به بدترین شکل جان خود را از دست دادند.

شیران با انتقاد از اینکه حداقل کمک‌های اولیه هم در قطار وجود نداشت، گفت: یکی از مسافران این قطار می‌گفت حتی یک باند برای بستن زخم سر یکی از مسافران نبوده و به اجبار با ملافه‌های موجود جلوی خونریزی را گرفتند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: این سانحه در 5 کیلومتری سمنان رخ داد بنابراین نزدیک به شهر بود اما خدمات‌رسانی به آسیب‌دیدگان با بدترین وضعیت انجام شد و امکانات ایمنی راه‌آهن هم در شرایط حداقلی قرار داشت. این نماینده مجلس با اعلام اینکه وزیر راه‌وشهرسازی علاوه بر معذرتخواهی باید استعفا کند، گفت: مسافران این قطار می‌گویند حتی وقتی هلی‌کوپتر  آمده، وسایلی برای خاموش کردن آتش نداشته است.

این سوءمدیریت راه‌آهن را نشان می‌دهد که کمترین وسایل را برای مهار آتش در اختیار نداشته است. شیران با تاکید بر اینکه جز سایر سازمان‌ها  مانند هلال‌احمر و اورژانس، شرکت راه‌آهن هم باید این سوانح را مدیریت کند، افزود: باوجود پیشرفت علم و تکنولوژی و این همه امکاناتی که در اختیار شرکت راه‌آهن قرار دارد، در مسیر دوخطه راه‌آهن مشهد چطور 2 قطار به یکدیگر برخورد کرده‌اند؟ وی با انتقاد از عملکرد شرکت راه‌آهن در پیگیری حقوق کارکنان این شرکت گفت: از 2 ماه پیش پیگیری‌هایی را از کارگران راه‌آهن مشهد انجام دادم و متاسفانه متوجه شدم این کارگران از 3 ماه پیش تاکنون حقوق نگرفته‌اند.  نماینده مجلس با بیان اینکه مدیرکل راه‌آهن مشهد و معاونان حقوق خود را دریافت کرده‌اند اما به کارگران حقوق نداده‌اند، افزود: متاسفانه در کشور ما وقتی سانحه‌ای رخ می‌دهد مدیران پایین‌دستی را محاکمه می‌کنند در حالی که باید با مقصران واقعی این سوانح برخورد شود.

شیران با بیان اینکه آسیب‌های کارگری در این بخش باید به طور جدی بررسی شود، اظهار داشت: نحوه عملکرد در رابطه با کارکنان راه‌آهن مشهد اصلا مناسب نبود و بالاخره مشخص بود که این آسیب در یک جایی خودش را نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه متاسفانه در جریان این سه ماه که کارگران حقوق نگرفتند، خانه سازمانی مدیران راه‌آهن مشهد بازسازی شده و حتی فضای سبز آن هم ایجاد شده است، گفت: ما معتقدیم وزیر راه‌وشهرسازی عملکرد مناسبی نداشته و باید از سمت خود کناره‌گیری کند.

 

وزارت راه تنها مقصر حادثه قطار نیست

 

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت پاسخگو بودن مسؤولان درباره حادثه ریلی دامغان- سمنان گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا اگر چنین اتفاقاتی رخ دهد، مسؤول مربوط استعفا می‌دهد. سیدحسن حسینی‌شاهرودی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره حادثه برخورد 2 رام قطار در ایستگاه هفت‌خوان  گفت: مشخص شدن علل سانحه برخورد 2 رام قطار یک امر بدیهی است که به طور طبیعی باید در دستورکار مسؤولان باشد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا اگر چنین اتفاقاتی رخ دهد، مسؤول مربوط استعفا می‌دهد اما متاسفانه تجربه در کشور گویای این است که معمولا رسیدگی به چنین حوادثی با گذشت زمان کمرنگ می‌شود. نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در حال حاضر نمی‌توان درباره علت دقیق حادثه، اظهارنظر کارشناسی کرد ولی به صورت کلی ضعف مدیریتی وجود داشته است.

حسینی‌شاهرودی گفت: وزیر راه‌وشهرسازی و وزارت صنعت و تمام بخش‌های ذی‌ربط باید جوابگوی علل حادثه ریلی باشند. وی با بیان اینکه با موضوع استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی موافقم، ادامه داد: اینکه معمولا بعد از رخ دادن چنین حوادثی، تمام تقصیرات به عامل انسانی یا یک وزارتخانه ربط داده شود، قابل قبول نیست، حتی باید دلایل اشتباه عامل انسانی شفاف شود.

حسینی‌شاهرودی افزود: باید دلیل ضعف در نظارت و دلایل رخ دادن اشتباهات حتی سهوی مشخص و به طور شفاف بیان شود برای جلوگیری از تکرار چنین فاجعه‌ای چه برنامه‌ای وجود دارد. وی ادامه داد: با وجود اینکه تلاش‌های زیادی برای مراسم اربعین حسینی(ع) انجام شد اما مسیرهای جاده‌ای با مشکلاتی روبه‌رو بودند و در این رابطه باید مسؤولان پاسخگو باشند، به دلیل اینکه از ماه‌ها قبل مشخص بود که جمعیت قابل توجهی برای مراسم اربعین حسینی(ع) عازم مرزها می‌شوند و باید تمهیدات لازم اندیشیده می‌شد. وی تصریح کرد: مجلس قطعا موضوع حادثه ریلی دامغان- سمنان را پیگیری می‌کند و باید به حادثه‌دیدگان و خانواده‌های‌شان رسیدگی شود.


منبع : فرهنگ

ارسال نظر

آخرین اخبار