عدم بازار متناسب برای فروش داخلی، رعایت نکردن الگوی کشت و نبود صنایع تبدیلی وابسته به سیب‎زمینی از جمله مشکلات مهم در بحث این محصول قلمداد می‎شود، از این رو کشاورزان گلستان با نگرانی بیشتری این روزها به سمت کشت این محصول می‎روند.

کشاورزان گلستانی با نگرانی به استقبال کشت سیب‌زمینی می‎روند

به گزارش گلستان24، از گرگان، تقریبا هر سال از اواسط آذرماه کشت سیب‎زمینی در گلستان آغاز می‎شود. محصولی که در چند سال گذشته با مشکلات عدیده‎ای در زمان فروش مواجه است تا جایی که نه تنها این محصول سود مناسبی را عاید کشاورزان نمی‎کند بلکه خسارات جبران‎ناپذیری را نصیب این قشر می‎کند.

عدم بازار متناسب برای فروش داخلی، صادرات، رعایت نکردن الگوی کشت و نبود صنایع تبدیلی وابسته یه سیب‎زمینی از جمله مشکلات مهم در بحث این محصول قلمداد می‎شود، از اینرو کشاورزان گلستان با نگرانی بیشتری این روزها به سمت کشت این محصول می‎روند.

عدم بازار مناسب فروش برای سیب‎زمینی

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی نبود بازار مناسب برای فروش سیب‎زمینی را یکی از مشکلات مهم سیب‎زمینی‌کاران بیان کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در سال‌های گذشته بازار صادرات برای محصول سیب‎زمینی محیا بود و وضعیت سیب‎زمینی‌کاران نیز مطلوب بود کاهش صادرات و مشکلات اقتصادی در بازار داخلی موجب شده است تا در چند سال اخیر خسارات‎های فراوانی عاید کشاورزان شود.

این کشاورز ادامه داد: پایین بودن قیمت خرید این محصول برداشت آن را برای کشاورز مقرون به صرفه نخواهد کرد بنابراین سال گذشته بسیاری از کشاورزان هم چون من ترجیح دادیم تا سیب‎زمینی را برداشت نکنیم و در زمین خوراک دام شود چرا که به فروش آن خوش‎بین نبودیم.

وی بیان کرد: خرید تضمینی سیب‎زمینی هم در استان بسیار محدود انجام می‎شود و نمی‎تواند گره‎ای از مشکلات سیب‎زمینی‌کاران را باز کند اگر صنایع تبدیلی مرتبط با سیب‎زمینی در استان وجود داشت شاهد خسارات کمتری به کشاورزان بودیم.

کشاورز گلستانی خاطرنشان کرد: البته شاید کشاورزان نیز در بوجود آمدن بخشی از مشکلات نقش داشته باشند چرا که اغلب بدون توجه به هشدارهای سازمان و پیش‌بینی سطح کشت محصولات اقدام به کشت محصول می‎کنیم که در نهایت با وجود هزینه‎ای زیاد که طی مرحله کاشت تا برداشت متحمل شده‎اند تنها ضرر عاید آنها خواهد شد.

محدود شدن کشت سیب‎زمینی در گلستان

در چند سال گذشته کشت سیب‎زمینی در استان محدود شده است با این وجود شاهد آن هستیم که این محصول بیش از مقداری که سازمان جهاد کشاورزی اعلام می‎کند در استان کشت می‎شود که این امر مشکلات سیب‎زمینی‌کاران را مضاعف‎تر خواهد کرد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان کشت بیش از تقاضا سیب‎زمینی را یکی از مشکلات زمان فروش این محصول دانست و در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که هر سال در حوزه فروش سیب‎زمینی در استان وجود دارد امسال برنامه کشت این محصول محدود شده است اگرچه برنامه کشت 3 هزار و 800 هکتار در استان است اما پیش‎بینی می‎شود تا 4 هزار و 200 هکتار و شاید بیشتر در استان کشت ‎شود.

محمدرضا عباسی با بیان اینکه هرسال به کشاورزان هشدار می‎دهیم تا بیش از تقاضا سیب‎زمینی را کشت نکند چرا که در زمان فروش به مشکل برخورد خواهند کرد افزود: سال گذشته برای بخش محدودی از محصول صادرات اتفاق افتاد که البته برای کشاورزان خیلی سود به همراه نداشت در واقع هزینه‎ای بود که بازرگان برای تنظیم بازار تقبل کردند مقداری به تنظیم بازار کمک شد.

وی ادامه داد: امیدوارم امسال به بازرگانان یارانه و مشوق صادراتی پرداخت شود تا در زمان برداشت سیب‎زمینی شاهد مشکلاتی برای فروش این محصول نباشیم البته با توجه به وضعیت کشور نمی‎توان چندان به اختصاص مشوق‎های صادراتی امیدوار بود.

مدیرزراعت جهاد کشاورزی استان در رابطه با خرید تضمینی این محصول گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی کشور نمی‎توان به طور جدی در بحث خرید تضمینی سیب‌زمینی وارد شویم قیمت خرید تضمینی 390 تومان است که تنها 60 درصد هزینه کشاورز پرداخت می‎شود سال گذشته نیز قیمت به گونه‎ای در بازار تنظیم شد که نیاز به خرید تضمینی نداشتیم.

عباسی ادامه داد: در شرایطی که بحث صادرات و صنایع تبدیلی در استان فراهم نیست کشاورزان باید با دقت بیشتری به نوع و مقدار کشت محصولات توجه کنند تا ضرری عاید آنها نشود در واقع باید سعی کنند بر اساس الگوی کشت نسبت به کشت محصولات اقدام کنند.

خوش‌بین نبودن کشاورزان به رعایت الگوی کشت

اگرچه به گفته مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان رعایت الگوی کشت می‌تواند بخشی از مشکلات مربوط به حوزه کشاورزی استان را رفع کند اما یک کارشناس معتقد است حاکم بودن نظام خرده مالکی بر کشاورزی استان‎، نمی‌تواند رؤیای رعایت الگوی کشت را محقق کند.

مهدی اسدی در همین رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: از آنجایی که به گفته کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مهمترین وظیفه این سازمان ترویج است با چند هشدار و اعلام پیش‌بینی سطح کشت نمی‎توان کشاورز را مجاب به کشت یک یا چند محصول خاص در استان کرد.

وی بیان کرد: کشاورز اغلب بر اساس عادت، وضعیت جوی و بازار فروش اقدام به کشت محصول می‎کند و مهمترین هدف در این فرآیند رسیدن به سود است تا بتواند هزینه‎های متحمل شده در زمان کاشت تا برداشت را جبران کند.

کارشناس کشاورزی استان گلستان ادامه داد: در شرایطی که کشاورز وضعیت اقتصادی مناسبی ندارد نمی‎توان از او انتظار رعایت الگوی کشت را داشت با این حال اگر چه آنها می‌دانند بعضی از محصولات مانند سیب‎زمینی شاید بازار فروش مناسبی نخواهد داشت با این وجود در بازاری که فاقد ثبات است حاضرند ریسک کنند و این محصول را به امید بازار فروش مناسب یک مرحله برداشت برسانند.

اسدی خاطرنشان کرد: عدم ثبات در بازار فروش و تولیدات کشاورز موجب شده تا این قشر چندان اعتمادی به کشت‎های معرفی شده از سوی سازمان‎های متولی نداشته باشند چرا که به عنوان مثال در استان که کشت دانه‎های روغنی جزو الگوی کشت محسوب می‎شود کشاورزان زمان فروش با مشکلات عدیده‎ای برای پرداخت وجه مواجه می‎شوند و این عوامل موجب خوش‎بین نبودن کشاورزان به برنامه‎هایی که از سوی سازمان‎های متولی اعلام می‎شود شده است.

در این میان برخی کارشناسان معتقدند فراهم نبودن صنایع تبدیلی مرتبط با محصول سیب‎زمینی یکی از مشکلات جدی در بحث فروش این محصول محسوب می‎شود مدیر صنایع جهاد کشاورزی استان صنایع وابسته به کشاورزی را شرط لازم و محرک توسعه دانست و در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از گرگان، اظهار کرد: گلستان یکی از قطب‎های کشاورزی کشور محسوب می‎شود و یکی از صنایعی که می‎تواند در استان با قابلیت کشاورزی ایجاد شود صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

محمدتقی جهانشاهی با بیان اینکه در حال حاضر 80 درصد از صنایع استان را صنایع تبدیلی و تکمیلی تشکیل می‎دهد بیان کرد: اگرچه در بعضی از محصولات 3تا 5 برابر ظرفیت، صنایع تبدیلی در استان وجود دارد اما در محصولاتی مانند سیب‎زمینی به دلیل آنکه ایجاد صنایع وابسته با این محصول بیش از 30 میلیارد تومان سرمایه لازم است و تا کنون چنین سرمایه‎گذاری اعلام آمادگی نکرده است در بحث ایجاد صنایع تبدیلی سیب‎زمینی در استان مشکل وجود دارد.

بر اساس این گزارش، با توجه به موقعیت جغرافیایی گلستان و اقلیم مناسب برای کشت انواع محصولات اما نبود برنامه‌ریزی مناسب در حوزه کشاورزی و صنعت استان باعث شده تا هر ساله از محل کشت محصولاتی که به طور قطع می تواند با فراهم شدن زیرساخت‌ها برای صادرات و فرآوری آن برای استان ارزش افزوده ایجاد کند تنها ضرر عاید کشاورزان می‎شود بی‎توجهی به چنین مواردی به طور قطع امنیت غذایی کشور را در بلندمدت با مشکل مواجه خواهد کرد از اینرو لازم است تا مسؤولان ذیربط با حساسیت و توجه بیشتری به مهم‎ترین بخش اقتصادی استان یعنی کشاورزی نگاه کنند.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار