روزگاری عده ای قول چهاربانده کردن جاده کردکوی – بندرترکمن را به مردم این منطقه دادند که متأسفانه مدتها از آن وعده و وعیدها می گذرد و جاده کردکوی – بندرترکمن همچنان در خواب زمستانی وعده ها بسر می برد.

خواب زمستانی جاده کردکوی – بندرترکمن در پس وعده ها/روزگاری وعده احداث جاده چهاربانده دادند اما…!

یکی از مولفه ها و عناصر اصلی توسعه اقتصادی هر کشور، راه و ترابری است.

به گزارش گلستان24، ایجاد و توسعه راه های دریایی، هوایی و زمینی و امنیت راه ها و طرق و بهره گیری از ابزار و وسایل جا به جایی و ترابری نقش بنیادین و اساسی در توسعه اقتصادی دارد.

امروزه صنعت حمل و نقل هـر کشور بیانگر وضعیت اقتصادی و میزان توسعه صنعتی آن کشور است؛ به نحوی که این صنعت را باید یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و اجتماعی هر جامعه به شمار آورد.

فراهم بودن امکانات حمل و نقل مناسب، مطمئن، راحت، سریع، ارزان و ایمن پیش شرط توسعه گردشگری هر منطقه ای است، زیرا گردشگران در تصمیمات خود دو عامل هزینه و زمان را مدنظر دارند.

لذا در راستای دسترسی به مقاصد گردشگری، تنوع سیستم حمل و نقل و فراهم بودن سیستم های با کیفیت، دو عامل تاثیرگذار و تعیین کننده است.

بنابراین گسترش زیرساخت های حمل و نقل (بنادر، راه آهن، پایانه ها، فرودگاه ها و شبکه جاده ای) یکی از مهم ترین اقدامات دولت ها برای گسترش امکانات و خدمات گردشگری است.

photo_2016-11-21_13-38-40

برخی جاده ها بوی خون می‌دهد و افراد بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند

اما با نگاهی اجمالی به جاده‌های شهری و بین‌شهری متوجه می‌شویم بسیاری از جاده‌ها از زیرساخت مناسب برخوردار نبوده و آسفالت‌های آن غیراستاندارد و بی‌کیفیت است یا برخی از جاده‌های آن نیز به‌علت عدم تعریض و بازگشایی به قول عامیانه بوی خون می‌دهد و افراد بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند.

آمارها حکایت از آن دارد که تصادفات در کشور ما دومین عامل مرگ و میر محسوب می‌شود اما به‌راستی چه‌کسی عامل بروز این تصادفات است؟

آیا واقعاً مسئولان مقصرند یا رانندگان؟

وقتی حرف تصادف به میان می‌آید مردم و مسئولان توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند و هر کدام دیگری را مسئول می‌دانند، مردم می‌گویند عدم زیرساخت مناسب راه‌های شهری و بین‌شهری، مسئولان نیز به عدم رعایت قوانین و مقررات اشاره دارند، اما آیا واقعاً مسئولان مقصرند یا رانندگان؟

بزرگ ترین حوزه حمل و نقل کشور، حمل و نقل جاده ای است که شامل جاده های اصلی، جاده های فرعی، آزادراه ها و بزرگراه ها می شوند.

photo_2016-11-21_13-38-39

اما سالهاست مردم کردکوی – بندرترکمن از داشتن جاده مناسب بین شهرستانی محرومند و وضعیت نامناسب این محور نه تنها آنان را کلافه کرده، بلکه در این مسیرها افراد زیادی دچار حادثه و خسارت دیده اند.

جاده مواصلاتی بین شهرستان های کردکوی – بندرترکمن در مقایسه با سایر جاده های استان از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیستند و علاوه بر کیفیت پایین آسفالت، بسیار باریک می باشد که به سختی وسایل نقیله از کنار هم رد می شوند و تاکنون در خصوص عملیات اساسی بهسازی و تعریض آن اقدام نشده است.

وضعیت نامناسب جاده، کم عرض بودن؛ نبود شانه خاکی در بسیاری از نقاط؛ نبود سامانه روشنایی؛ فرسودگی آسفالت جاده؛ باعث استهلاک ماشین های عبوری از این جاده، خصوصا وسایل نقلیه بین شهری و روستاهای جاده مواصلاتی بین شهرهای کردکوی – بندرترکمن از مشکلات عنوان شده است که موجب انتقادات گسترده رانندگان از مسئولین ذیربط گردیده است.

سوال اینجاست بعد از نیم قرن که از عمر این جاده (کردکوی – بندرترکمن) می گذرد، چرا مسئولان مربوطه تمایلی به توسعه و بهبود این جاده ندارند؟

جاده کردکوی – بندرترکمن یکی از مناطقی است که بیشتر رانندگان (مسافران) گردشگران به این جاده آشنایی کامل ندارند و سبب بروز سوانح جاده‌ای و تلفات جانی و مالی می‌شوند.

photo_2016-11-21_13-38-34

آمار تکان دهنده‌ای که در مورد تصادفات و تلفات ناشی از جاده کردکوی – بندرترکمن اعلام می‌شود، تأمل برانگیز است.

آسیب شناسی جاده کردکوی – بندرترکمن به این موضوع اشاره دارد که اتفاقاتی رخ می‌دهد به نوعی به مسئولین استانی و شهرستانی مرتبط می‌شود و به همین سبب باید مسئولین بیش از پیش همت خود را برای برطرف کردن مشکلات این جاده به کار گیرند.

روزگاری عده ای قول چهاربانده کردن جاده کردکوی – بندرترکمن را به مردم این منطقه دادند که متأسفانه مدتها از آن وعده و وعیدها می گذرد و جاده کردکوی – بندرترکمن همچنان در خواب زمستانی وعده ها بسر می برد.

از پروژه چهاربانده کردن جاده کردکوی – بندرترکمن که یکی از مهم ترین پروژه های شهرستانی به شمار می رود سالهاست می گذرد که از خواسته های بحق مردم شهرستانهای کردکوی و بندرترکمن می باشد.

یکی از مشکلاتی که رانندگان و مسافران جاده ترکمن – کردکوی از آن رنج می‌برند عدم وجود روشنایی در این محور است که مردم خواستار برطرف کردن این مشکل هستند و باید هر چه سریع‌تر به این واکنش‌ها پاسخ دهیم.

جاده کردکوی – بندرترکمن جاده ای بسیار قدیمی بوده ولی درچند سال اخیر بعلت موقیعت گردشگری منطقه به یک جاده بسیار پر رفت و آمد تبدیل شده بنابراین باید مشکلات این جاده را بیش از پیش مورد توجه قرار داد و تمام نواقصی که در این جاده وجود دارد برطرف شود.

photo_2016-11-21_13-38-16

اشتباه کوچک یک راننده‌ = مرگ نیست وسایل نقلیه و راه‌های ارتباطی دلایل دیگر وقوع حوادث می تواند باشد.

امروزه حمل و نقل به عنوان یکی از مهم ترین عوامل سهیم در توسعه گردشگری بین المللی شناخته شده است. چنانچه کشوری خواستار رسیدن به توسعه توریسم پایدار باشد، توجه به بخش حمل و نقل و رقابتی کردن و انحصارزدایی از آن ضرورت می یابد.

شهرهای بندرترکمن و کردکوی از نظر گردشگری بسیار مهم هستند که در ایام مختلف سال گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند و در ایام مختلف سال این جاده بسیار پرترافیک می‌شود بنابراین باید مشکلات این محور در اولویت مسئولان استانی و شهرستانی قرار گیرد.

photo_2016-11-21_13-36-25

شهر بندرترکمن به عنوان یک شهر ساحلی و خواستگاه مهم پرورش اسب ترکمن و ورزش اسب دوانی می‌تواند مسیر و مقصد خوبی برای حضور گردشگران داخلی و خارجی باشد که این امر نیازمند تقویت روزافزون و توجه بیش تر به شبکه حمل و نقل به عنوان یکی از اصلی ترین پایه های گردشگری است.

در عین حال شهرستان بندرترکمن به علت داشتن مرز دریایی، دارای فرصت های گسترده ای برای توسعه حمل و نقل دریایی نیز هست، اما در وضع موجود تقریبا هیچ زمینه ارائه خدمات گردشگری و سفرهای تفریحی و گشت دریایی بین المللی وجود ندارد تا بتوان از آن طریق گردشگری دریایی را توسعه بخشید؛ گرچه در این حوزه نیز اقداماتی در آب های شمالی کشور انجام شده اما هنوز برنامه ریزی و هدف گذاری روشنی صورت نگرفته است.

photo_2016-11-21_13-38-26

وجود بازار هفتگی ، ساحلی و دامی در شهرستانهای بندرترکمن و کردکوی با محوریت کشاورزی و تولیدات متنوع و منحصر کشاورزی، دامی و صنایع دستی است که در کنار زیبایی های طبیعی و جاذبه های گردشگری، این بازارها نمایشگاهی متنوع از تولیدات بومی هستند که محلی برای داد و ستد و فروش محصولات مردمان شهری و روستایی به شمار می روند و از جایگاه وی‍ژه ای برخوردار هستند که تمامی این گردشگران باید از این جاده عبور کنند تا به مقصد خود برسند.

دولت می بایست در همه مسیرهای کشوری، راه ها و جاده های متعدد و متنوع و نیز کوچک و بزرگ بسازد و امکان دسترسی منطقه به منطقه دیگر را تسهیل بخشد تا توسعه به معنای واقعی تحقق یابد.

این معنا را می توان از آیات پیش گفته به دست آورد؛ زیرا وجود راه های ارتباطی زمینی گوناگون و متناسب و همچنین تأمین امنیت در مسیرهای داخل کشور و بیرون کشور است که به توسعه می انجامد.

وجود دانشگاههای آزاد اسلامی واحد کردکوی و دانشگاه پیام نور واحد بندرترکمن در این جاده و حضور دانشجویانی از نقاط مختلف منطقه این جاده را به یکی از پررفت و آمدترین جاده های منطقه تبدیل کرده است که با این وجود و با توجه به وضع موجود جاده خطراتی زیادی می تواند این دانشجویان را تهدید کند.

همچنین به وجود روستاهای حاجی آباد دشت و نیازآباد خصوصا روستای نیازآباد که در این مسیر قرار دارد باید توجه ویژه ای شود تا شاهد حوادث ناگواری نباشیم.

photo_2016-11-21_13-38-23

به نظر می رسد توسعه شبکه راهها (کردکوی – بندرترکمن) به عنوان یکی از اصلی ترین پایه های گردشگری منطقه، نیازمند تقویت روزافزون و توجه بیش تر مسئولین استانی را می طلبد.

توسعه، اصلاح، نوسازی و ارتقای سطح خدمات کیفی زیرساخت های چهارگانه حمل و نقل درجاده مواصلاتی کردکوی و بندرترکمن می تواند زمینه ساز مناسبی برای توسعه و رشد صنعت گردشگری داخلی و خارجی و کسب درآمدهای قابل توجه ارزی به نحوی موثر در مناطق کردکوی و بندر ترکمن باشد.

توسعه جاده کردکوی – بندر ترکمن بی گمان در تکامل و توسعه اقتصاد استان گلستان نقش اساسی خواهد داشت که بر هیچ کسی پوشیده نیست.

در خاتمه از ضمن تبریک خدمت آقای کوثری سرپرست جدید اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان کردکوی از وی نیز تقاضا می کنیم تا پیگیری امور این جاده مهم را در دستور کار خود قرار داده و بر خواسته بحق مردم که ولی نعمتان ما هستند جامه عمل بپوشاند.

 

باریک بودن جاده کردکوی – بندرترکمن

photo_2016-11-21_13-38-18

 

محل عرضه و فروش دام زنده در جاده کردکوی – بندرترکمن

photo_2016-11-21_13-38-31

بازارچه بزرگ اسکله بندرترکمن و پذیرش گردشگران از تمامی نقاط کشور

photo_2016-11-21_13-38-43

 

جزیره آشوراده

photo_2016-11-21_13-38-36

 

یعقوب محمودی

انتهای پیام/

منبع: رادکانا

ارسال نظر

آخرین اخبار