جامعه برای رشد و تعالی خود نیاز به اندیشه صحیح و ناب از اسلام علوی و نبوی دارد که مهمترین مؤلفه یک حکومت دینی موضوع امر به معروف و نهی از منکر است.

امر به معروف و نهی از منکر، مهمترین مؤلفه یک حکومت دینی

به گزارش گلستان24، انسان‌ها در جامعه نسبت به یکدیگر وظایف متقابل دارند در فرهنگ اسلام، افراد جامعه همانند سرنشینان یک کشتی هستند، چنانچه یکی از آنها بخواهد دیواره کشتی را سوراخ کند، همگی وظیفه دارند که مانع او شوند وگرنه همه آنها غرق خواهند شد.

 یکی از راه‌هایی که ضامن اجرای احکام دینی است، عمومی شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است، اگر چه برخی افراد به اشتباه امر به معروف و نهی از منکر را موجب سلب آزادی افراد و دخالت در امور شخصی دیگران می‎پندارند اما فلسفه امر به معروف و نهی از منکر، احیای احکام الهی، کنترل جامعه و جلوگیری از هرج و مرج است و با  آزادی‎های فردی و سلب امنیت افراد منافاتی ندارد در واقع امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات یک جامعه نبوی می باشد که البته باید عمق آن را در اعماق معارف دین مبین اسلام نگریست و انسان‌ها را در اعلی درجه دانست. در شرایطی که برخی از کتب و اذهان نگاه ظاهری به دین دارند ضرورت مقوله امر به معروف در جامعه بیش از پیش احساس می‎شود.

برای آشنایی بیشتر با تأثیرات امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و فلسفه این امر در جامعه اسلامی با حجت‌الاسلام سید جواد محمدزاده مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان گلستان گفت‌وگویی انجام دادیم که در ذیل می‎خوانید.

به عنوان اولین سؤال یک تعریف ساده و جامع از امر به معروف و نهی از منکر داشته باشید

محمدزاده: در یک تعریف ساده امر به معروف و نهی از منکر یعنی احیای ارزش‌های والای الهی و انسانی در جامعه مانند رحمت، گذشت، تعالی روح، محبت و صداقت، امانتداری، دفاع از مظلوم و گسستن از غل و زنجیر قبیله، عصبیت، نخوت و غرور، جناح‌بازی، سیاسی‌کاری، استفاده سوء از قدرت و ثروت.

البته آنچه به صورت مصطلح در برخی اذهان و کتاب‌ها در خصوص تعریف امر به معروف و نهی از منکر نقش بسته است که نگاه‌های ظاهری به دین دارند بسیار غلط و نادرست می‎باشد.

 امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کنونی چه ضرورت و اهمیتی دارد؟

محمدزاده: ضرورت امر به معروف و نهی از منکر برای جامعه مانند آب است برای ماهی که اگر نباشد جامعه می‌میرد و جامعه مرده حرکتش متوقف و سکون است، جامعه برای رشد و تعالی خود نیاز به اندیشه صحیح و ناب از اسلام علوی و نبوی دارد که مهمترین مؤلفه یک حکومت دینی موضوع امر به معروف و نهی از منکر است از سویی دیگر حیات فردی وجمعی انسان‌ها در گرو هوای سالم معنوی و تغذیه سالم روحی است که اگر این نباشد جامعه اسلامی تفاوتی با جوامع کفر ندارد و این پمپاژ حیات، اخلاق، عبادت، سیاست و انسانیت در گرو برافراشتن علم امر به معروف و نهی از منکر است در واقع حضور پیامبران عظام و ائمه هدی علیهم‌السلام خود نشان از ضرورت کار الهی است که ریل آن و لوکوموتیو آن همین امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

فلسفه امر به معروف ونهی از منکر  چیست؟

محمدزاده: در یک نگاه اجمالی و کوتاه به جریان قیام سید‌الشهدا می‎نگریم که ایشان در فرازی دلیل قیام و حرکت و شهادت و اسارت اهل بیت عصمت و طهارت را امر به معروف و نهی از منکر بیان کردند، با کمی تعمیق و تدقیق می‎توان دریافت که مسأله امر به معروف و نهی از منکر یک مسأله حکومتی و جهانی است نه یک مسأله حجابی و ظواهری!

اصلی‌ترین مسأله امام حسین و امامان معصوم مسأله ریشه همه منکرها در جامعه بوده است لذا مبارزه با ظلم و استبداد در جامعه برای حیات بسیار لازم است لذا حسین بن علی جان خود و اصحاب با وفایش را بر دست گرفت تا این فریضه را جان تازه‎ای ببخشد و منکر واقعی و اصلی یعنی یزید را به جامعه بشناساند و مردم را نسبت به منکر واقعی بیدار کند.

 امر به معروف و نهی از منکر چه آثاری در جامعه برجای خواهند گذاشت؟

محمدزاده: افراد یک جامعه مسلمان در یک هدف یعنی تلاش برای آماده‌سازی ظهور حضرت بقیةالله الاعظم گام بر می‌دارند واین نگاه همان افضل‌الاعمال انتظار الفرج است که باید همگانی بشود جهانی‌سازی اسلام و مبانی متقن آن نیازمند ساخت انسان‌های متعالی و رشد یافته‌ای هست که کانال و دهیلز آن همین امر به معروف و نهی ازمنکر است در پایان انسانها اگر می‎خواهند فراتر از یک موجود نباتی و حیوانی که دغدغه شکم و خوراک و پوشاک داشته باشند حتما باید در مسیر مسؤلیت‌پذیری در جمع و جامعه را در خود بر افروزند و بر کشتی امر به معروف و نهی از منکر سوار گردند تا غمشان غم مسلمان و غم بشریت و جهان شود.

 سخن پایانی؟

محمدزاده: هیچ مکتب و آیینی به اندازه‌ اسلام برای فریضه‌ امر به معروف و نهی از منکر، اهمیت ویژه قائل نیست تا جایی که امر به معروف و نهی از منکر را زیربنای عرصه‌های اجتماعی، اخلاقی، مذهبی، اعتقادی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، نظامی و ... می‌داند جامعه اسلامی نیازمند حضور فعال و همکاری مستمر مردم در تمامی صحنه‎ها و نظارت آنان بر امور می‎باشد و مکتب انسان‌ساز با طرح فریضه امر به معروف و نهی از منکر به این نیاز اجتماعی پاسخ داده است.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار