علیرغم طراحی‌ صهیونیست‌ها برای پرونده سازی در راستای متهم جلوه دادن دو شهروند ایرانی بازداشت شده در کنیا، این نقشه‌ها به در بسته خورد و با تبرئه شدن دو فرد مذکور، این توطئه‌ها جواب نداد.

طراحی صهیونیست‌ها در کنیا جواب نداد

صهیونیست‌ها در کنیا

به گزارش گلستان24، پیش از ظهر پنجشنبه 25 آذر ماه عبدالحسین صفایی و سید نصرالله ابراهیمی از وکلای رسمی دادگستری و اساتید دانشگاه بعد از حدود 13 روز بازداشت توسط پلیس کنیا - به دلیل سوء تفاهم ایجاد شده - به تهران بازگشتند.

 

 

این دو نفر که از سوی خانواده دو زندانی ایرانی در کنیا به منظور پیگیری و مشاوره حقوقی زندانیان فوق به نایروبی سفر کرده‌ بودند، روز سه‌شنبه (نهم آذر ماه) در بازگشت از دیدار با زندانیان، با بروز یک سوء تفاهم، از سوی پلیس کنیا مورد سؤال قرار گرفتند که با پیگیری‌های به‌ عمل آمده و رفع سوءتفاهم آزاد شدند که مجددا با دخالت‌های رژیم صهیونیستی این دو وکیل و شهروند ایرانی روز پنجشنبه 11 آذر ماه از سوی پلیس کنیا بازداشت شدند. آنگونه که خبرنگار فارس مطلع شد، این دو وکیل در پی این سوء تفاهم ایجاد شده و دسیسه چینی‌های رژیم صهیونیستی به 30 سال حبس محکوم شده بودند. 

البته برخی رسانه‌های غربی از جمله آسوشیتدپرس پس از آزادی این دو نفر مدعی شدند که دو شهروند فوق اخراج شده‌اند، در حالی که دو وکیل مزبور از کلیه اتهامات وارد شده به آنها، تبرئه شدند.

به گزارش فارس، پس از بازداشت این دو نفر تلاش‌های زیادی از سوی وزارت خارجه ایران و سفارت جمهوری اسلامی در نایروبی آغاز شد از رایزنی‌ها با مقامات کنیا از یک سو، اعزام هیأت به ریاست حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه به کنیا تا چندین بار احضار سفیر و کاردار کنیا در تهران به وزارت خارجه.

 

 

12 آذر ماه و یک روز بعد از بازداشت این دو شهروند ایرانی، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران با تشریح ماوقع، در این باره گفت: در پی این رویداد، علاوه بر پیگیری‌های سفارت کشورمان در نایروبی با وزارت خارجه و پلیس محل، سفیر کنیا در تهران نیز عصر همان روز بازداشت این دو نفر به وزارت امور خارجه دعوت و ضمن اعتراض به مداخله مغرضانه «طرف ثالث» در یک موضوع خاتمه یافته که بدون تردید با قصد تخریب روابط خوب ایران و کنیا صورت گرفته، پیگیری جدی موضوع درخواست و بر ضرورت آزادی فوری این دو شهروند ایرانی تاکید شد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: سفیر کنیا در این ملاقات قول داد موضوع را به سرعت پیگیری و نتیجه اقدامات خود را به وزارت امور خارجه اطلاع دهد.

قاسمی در پایان ابراز امیدواری کرد با توجه به هویت شناخته شده وکلای مذکور، روند رسیدگی به این رویداد تحت تاثیر خبرسازی‌های بدخواهان روابط دو کشور قرار نگرفته و با پیگیری جدی و تعامل مسئولانه دولت و قوه قضائیه کنیا، دو شهروند ایرانی فوراً آزاد شوند.

در راستای پیگیری‌های انجام شده، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور را مامور پیگیری موضوع بازداشت این دو وکیل زندانی ایرانی کرد و در همین راستا قشقاوی به همراه هیأتی از وزارت خارجه به کنیا سفر کرد.

​قشقاوی و هیأت همراه در این سفر در دیدار با مقامات ذیربط کنیایی این موضوع را پیگیری کرد که از آن جمله در دیدار با خانم امینه محمد وزیر خارجه این موضوع مطرح شد و وزیر خارجه کنیا قول داد که حداکثر تلاش را برای آزادی دو وکیل ایرانی صورت خواهد داد.

در نهایت پیگیری‌های مستمر سفارت ایران در نایروبی و وزارت خارجه ایران و با مذاکرات فشرده و رایزنی و انجام ملاقات‌های متعدد با مقامات سیاسی، قضایی و مسئول ذیربط پلیس کنیا، سرانجام دادگاه نایروبی رای به آزادی دو وکیل ایرانی بازداشت شده داد و این دو نفر روز چهارشنبه آزاد و پنجشنبه پیش از ظهر به همراه حسن قشقاوی و هیأت اعزامی وزارت خارجه وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شدند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز پس از بازگشت این دو نفر اظهار داشت: وزارت امور خارجه از ابتدای این دستگیری و بر اساس رویه و روال و وظیفه ذاتی خود برای حفظ و صیانت از حقوق شهروندان ایرانی از همه ظرفیت‌های و امکانات دیپلماتیک، سیاسی و حقوقی خود برای آزادی این دو شهروند ایرانی استفاده کرده و با تلاش‌های بی وقفه سیاسی و کنسولی در تهران و نایروبی، در کنار بهره‌گیری از یک تیم حقوقی و از وکلای بارز محلی به پیگیری فوری این پرونده پرداخت.

قاسمی افزود: در ادامه این تلاش‌های مستمر سرانجام با دستور ویژه و خاص محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان این وزارتخانه در رأس هیاتی راهی کنیا شد و در رایزنی‌های متعدد و نزدیک با مقامات ذیربط کنیایی، سوء تفاهم بوجود آمده رفع شد و سرانجام این دو هموطن حقوقدان آزاد و به همراه معاون کنسولی وزارت امور خارجه وارد کشور شدند.

قاسمی از همکاری دولت و مقامات قضایی کنیا که با حسن نیت و تلاش خود توانستند بر بیگناهی این دو شهروند ایرانی صحه گذاشته و موجب آزادی آنان را فراهم آوردند، قدردانی کرد.

آزادی این دو شهروند ایرانی که در پی سوءتفاهم پیش آمده و با نقش مخرب و پشت پرده رژیم صهیونیستی در حدود 13 روز در کنیا در بازداشت بودند، تلاش‌های این رژیم برای بهره‌برداری از این قضیه را ناکام گذاشت. در واقع؛ علی‌رغم خباثت‌های برخی‌ از جمله رژیم صهیونیستی، سوء تفاهم پیش آمده با درایت و عقلانیت دولت کنیا حل و فصل شد. با توجه به مناسبات خوب ایران و کنیا، زمینه‌های فراوانی پیش روی تهران و نایروبی برای همکاری‌های آتی وجود دارد و قضیه این دو شهروند ایرانی نشان داد که در صورتی که مقامات کنیا با درایت و مستقلانه و بدون توجه به دخالت‌های نابه‌جای دیگران برخورد کنند، می‌توان از این زمینه‌ها در راستای بهبود هر چه بیشتر مناسبات و استفاده از این ظرفیت‌ها در راستای تعمیق روابط در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی بهره برد.

انتهای پیام/


منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار