گزارشی از تغییرات در کابینه دولت تدبیر

بالاخره پس از کش وقوس های فراوان و در سایه سکوت محض تیم رسانه ای دولت، اخبار ضد و نقیض چند روز اخیر درباره استعفای سه وزیر کابینه دولت یازدهم، امروز با عزل وزیر آموزش وپرورش و معرفی سید محمد بطحایی به عنوان سرپرست این وزارتخانه رنگ واقعیت به خود گرفت

جنتی،فانی و گودرزی به پایان دولت یازدهم نرسیدند!/ ترمیم کابینه یا سرپوش گذاشتن بر حواشی متعدد دولت؟

به گزارش گلستان24، بالاخره پس از کش وقوس های فراوان  و در سایه سکوت محض تیم رسانه ای دولت، اخبار ضد و نقیض چند روز اخیر درباره استعفای سه وزیر کابینه دولت یازدهم، امروز با عزل وزیر آموزش وپرورش و معرفی  سید محمد بطحایی به عنوان سرپرست این وزارتخانه رنگ واقعیت به خود گرفت تا علی اصغر فانی  تا پس از علی جنتی و محمود گودرزی سومین وزیری باشد که از قطار دولت  تدبیر پیاده می شود.

 

به گزارش رجانیوز، وزیر آموزش و پرورش در حالی  از سمت خود عزل شد که  دیشب  و در حاشیه  جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی  استعفای خود را قویا تکذیب کرد و  امروز طی نامه ای به رئیس جمهور اعلام کرد که آمادگی حضور در جلسه استیضاح مجلس و ارائه گزارش عملکرد سه ساله در دولت و پاسخ به سؤالات نمایندگان را دارد و علیرغم آن آماده عمل به تصمیم رئیس‌جمهور درخصوص ادامه کار در دولت نیز هست؛ گفتنی است سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در دیدار صبح امروز جمعی از نخبگان کشور با رهبر معظم انقلاب در غیاب فانی ضمن قدردانی از فعالیت‌های وزیر آموزش و پرورش تلویحاً خاطرنشان کرد «آقای فانی روزهای آخر خدمت خود را سپری می‌کند».

 

 

جزئیات نشست امروز هیأت دولت/ پذیرش استعفای جنتی و گودرزی توسط روحانی

در همین حال حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور از پذیرش استعفای جنتی و گودرزی توسط رئیس جمهور خبر داد و اینکه «آقای رئیس جمهور در جلسه امروز هیأت دولت از اعلام استعفای نامبردگان و ضرورت ترمیم کابینه صحبت کرد که معلوم شد عدم حضور آنها بعلت پذیرش استعفا توسط رئیس جمهور بوده است.»

 

وی افزود: صبح امروز آقای فانی وزیر آموزش و پرورش در جلسه دولت حضور داشت اما وزرای ورزش و جوانان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه حضور نداشتند. همچنین فراکسیون امید مجلس نیز ضمن حمایت از عملکرد آقای فانی از وی خواسته‌اند حالا که رئیس جمهور تصمیم به ترمیم کابینه گرفته است، وی نیز وزارت آموزش و پرورش را به شخص دیگری واگذار کند.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: فراکسیون امید طی نامه دیگری به رئیس جمهور از وی خواسته‌اند با استعفای وزیر آموزش و پرورش موافقت کند تا احساس ثبات در کابینه قطعی و به گمانه‌زنی ها پایان داده شود و اعضای دولت با ثبات کامل و محکم و متقن به امور مربوطه برسند.

 

اتمام دوران حضور گودرزی در وزارت ورزش

به گزارش رجانیوز،دومین شخص برکنار شده از کابینه، محمود گودرزی بود که  پس از محمد عباسی  به عنوان دومین وزیر ورزش ایران  انتخاب شد. وی دیروز به صورت رسمی استعفا کرد تا به عمر 35 ماهه خود در این وزارت پایان ببخشد.گفتنی است  روز گذشته  حسن روحانی  جلسه‌ای را با محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان برگزار کرده بود که پس از آن اعلام شد محمود گودرزی از سمت خود در این وزارتخانه استعفا کرده است.

 

بر این اساس،گودرزی پس از این نشست، بلافاصله معاونانش را فراخواند و با آنها جلسه‌ای را در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار کرد.گفته می شود وی در این جلسه خبر استعفای خود را رسما اعلام کرده  و به نوعی با آن‌ها و ساختمان سئول خداحافظی کرد.بر طبق قانون معاون توسعه منابع و پشتیبانی وزارت ورزش به عنوان سرپرست این وزارتخانه موقتا امور کار را در دست خواهد گرفت تا دولت به طور رسمی سرپرست را معرفی کند.

 

 

اما این ظاهرا این اتفاق خیلی سریع اتفاق افتاده است و طبق آخرین اخبار و به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی یک منبع آگاه در وزارت ورزش و جوانان، انتخاب سید نصرالله سجادی معاون توسعه ورزش حرفه ای و قهرمانی به عنوان سرپرست این وزارت خانه را قطعی اعلام کرد و گفت: خبر این انتخاب تا ساعاتی دیگر به صورت رسمی اعلام خواهد شد.نصرالله سجادی بصورت موقت و به مدت یک هفته سرپرست وزارت ورزش شد تا گزینه نهایی هفته آینده به مجلس معرفی می شود.

 

«سید عباس صالحی» سرپرست وزارت ارشاد/ متن کامل نامه استعفای جنتی خطاب به روحانی

 پس ازحواشی فراوانی که طی هفته جاری پیرامون استعفای علی جنتی از وزارت ارشاد صورت پذیرفت و هیاهوی نشریات زنجیره ای و فشار برخی اصلاح طلبان مبنی بر ابقای جنتی و عدم پذیرش استعفای وی توسط رییس جمهور،غیبت جنتی در جلسه امروز هیات دولت  نشانه مهر تایید بر خروج وی از کابینه داشت و روحانی رسما با استعفای وی موافقت کرد و حکم سرپرستی «سید عباس صالحی» معاون فرهنگی وزیر ارشاد را امضا کرد تا دوشنبه آینده ساعت 10 مراسم معارفه وی و تودیع علی جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود.هر چند که طی روزهای اخیر این نشریات و فعالان سیاسی اصلاح طلب پروژه کوبیدن بر طبل  ابقای جنتی را مسکوت گذاشتند و ظاهرا پذیرفتند که هیچ راهی برای ماندن وی باقی نمانده است!

 

 

در همین راستا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استعفانامه خود که ساعتی پیش در اختیار ایرنا قرار گرفته است، ضمن تاکید بر «رابطه دوستی صمیمانه» خود با رییس جمهوری و انتقاد از «زیرپاگذاشتن همه تعهدات اخلاقی» از سوی برخی جریانات سیاسی نوشته است: در چنین شرایطی، «مایلم دولت خدمتگزار بتواند در فضایی آرام و خالی از تنش، برنامه های فرهنگی خود را دنبال کند.»

 

 

متن کامل نامه استعفای علی جنتی از مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین است:

«جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی

رئیس جمهور محترم

با سلام و احترام

اینجانب افتخار دارم که در طول 50 سال گذشته با جنابعالی رابطه دوستی صمیمانه داشته و در مقاطع مختلف همکاری داشته ام و همواره از افکار و اندیشه های و سجایای اخلاقی شما بهره گرفته ام.

 

لازم می دانم قبل از هر چیز از حسن اعتماد جنابعالی و عنایت مقام معظم رهبری نسبت به اینجانب برای تصدی مسئولیت خطیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر و سپاسگزاری نمایم.

 

در طول سه سال گذشته تلاش کردم در اجرای سیاست های دولت تدبیر و امید با استفاده از همه ظرفیت های موجود و معاونان و مدیران متعهد و کارآمد برنامه ای را که برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردم جامه عمل بپوشانم و در این زمینه موفقیت های چشمگیری به دست آمد.

 

در اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری حمایت از نیروهای جوان و مومن در بخش های مختلف فرهنگی و هنری در دستور کار قرار گرفت و در این زمینه گام های مثبتی برداشته شد.

 

و در جهت تقویت جبهه فرهنگی انقلاب اقدامات متعددی صورت گرفت. بسیاری از اصحاب فرهنگ و هنر که به نوعی دچار سرخوردگی و دلسردی بودند با سیاست های نظام و دولت تدبیر و امید همراه شدند و ثمره آن رونق بخشیدن به حوزه کتاب و کتابخوانی، گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی، تقویت کانون های فرهنگی هنری مساجد، گسترش فعالیت های هنری و سینمایی و سامان بخشیدن به وضعیت مطبوعات و رسانه ها و فعالیت های فرهنگی بین المللی بوده است.

 

در عین حال با توجه به ماهیت فرهنگ و هنر و اختلاف نظر عمیق شخصیت های فرهیخته در زمینه مسائل فرهنگی و هنری از یکسو و تلاش مخالفان و بداندیشان برای عقیم ساختن هرگونه حرکت مثبت فرهنگی این وزارت از آغاز کار تاکنون بیش از سایر دستگاه های اجرایی مورد هجوم بوده و عموم فعالیت های آن در فضای آلوده به دروغ پراکنی، افترا و اتهامات ناروا مورد تخریب قرار گرفته است.

 

همچنان که اتاق های فکر پنهان برای تخریب کلیه دستاوردهای دولت و ناکارآمد نشان دادن آن عزم خود را جزم کرده اند، اینجانب و همکارانم هرگز خود را خالی از اشکال ندانسته و همواره از هر گونه نقد سازنده استفاده کرده ایم ولی متاسفانه برخی از جریانات سیاسی با زیرپا گذاشتن همه تعهدات اخلاقی، سعی در وارونه جلوه دادن مسائل و بدبین ساختن عالمان و شخصیت های دینی و متدینین نسبت به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند و انتظار می رود در چند ماه آینده اینگونه جوسازی ها تشدید شود.

 

اینجانب علیرغم آنکه تمامی توان خود را برای ایجاد فضای فرهنگی همراه با آرامش و متانت به کار گرفته و از حاشیه سازی ها فاصله گرفته ام در عین حال خود را قادر به ادامه خدمت در این عرصه نمی بینم و مایلم دولت خدمتگزار بتواند در فضای آرام و خالی از تنش، برنامه های فرهنگی خود را دنبال کند لذا بدینوسیله استعفای خود را تقدیم می دارم و امیدوارم نیروهای شایسته بتوانند با توان بیشتر این حوزه را مدیریت کنند.

 

شما خود شاهد بوده اید که اینجانب از آغاز زندگی خود را وقف خدمت خالصانه به اسلام و تحقق آرمان های مقدس انقلاب اسلامی کرده و امیدوارم تا پایان زندگی نیز بر این عهده باقی بمانم.

 

لازم می دانم مراتب سپاس و تشکر صمیمانه خود را از حمایت های بی دریغ جنابعالی از برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه های مختلف که همواره بهترین پشتوانه و مایه دلگرمی اینجانب و سایر همکاران بوده است ابراز نمایم.

از خداوند متعال سلامتی و مزید توفیقات جنابعالی را در مسئولیت خطیری که بر عهده دارید و عزت و سربلندی ملت بزرگ و شایسته ایران را در سایه رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی خواستارم.

 

وما توفیقی الا بالله علیه توکلت والیه انیب

ارادتمند علی جنتی»

 

گفتنی است کارشناسان معتقدند که این تغییر و تحولات شاید برای سرپوش نهادن بر حواشی متعدد و پر ماجرای دولت و به فراموشی سپردن مسائلی از قبیل فیش های نجومی و ... باشد و یا حتی دارای شائبه انتخاباتی نیز باشد . چرا که این تغییرات پاسخی به دغدغه مردم جهت حل مشکلات معیشت، رکود وبیکاری نیست.

 

حال باید منتظر ماند و دید که آیا تغییرات دیگری در جهت ترمیم کابینه!دولت یازدهم در راه است یا این تغییرات دیرهنگام که  بی ارتباط با حواشی مربوط به این  سه وزارتخانه نیست، به رفتن همین 3 وزیر ختم میشود؟ چه اینکه طی این دو روز اخباری مبنی بر استعفای وزرای صنعت و اقتصاد هم  در میان بوده است که توسط نعمت زاده و طیب نیا تکذیب شده اند، اما با این وجود هستند کسانی که جدایی  این دو  را هم محتمل میدانند که این امر، البته مطالبه و خواست اشخاص و سران تاثیر گذار اصلاح طلب در طی  دو سال اخیر از دولت و شخص روحانی بوده است.

 

به هر روی روزها و هفته های پیش رو  خیلی از مسائل را در اردوگاه اعتدال گرایان مشخص خواهد کرد.

 

منبع: رجانیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار