«برنامه های رئیس جمهور جدید آمریکا برای اتخاذ موضعی سخت در مقابل ایران، موجب جرات یافتن و دلگرمی مقامات سعودی شده است...»

خبری خوب برای عربستان/ زمان مقابله با ایران رسید
 
محمد بن سلمان خبری خوب برای عربستان/ زمان مقابله با ایران رسید

به گزارش گلستان24، مجله آمریکایی نشنال اینترست (National Interest) با انتشار گزارشی تحت عنوان "چرا سعودی‌ها در انتظار فرارسیدن ریاست‌جمهوری ترامپ هستند" عنوان کرده است که ریاست جمهوری ترامپ موجب جرأت یافتن سعودی‌ها برای مقابله با ایران است.

 

در این گزارش آمده است: «انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی برگزار شد که عربستان سعودی نگرانی‌های روزافزونی نسبت به گسترش نفوذ ایران در منطقه داشته است. مداخله عربستان سعودی در یمن، حمله موشکی به داخل خاک عربستان را به‌دنبال داشته است؛ این حملات توسط نیروهای انصارالله -که تحت حمایت ایران قرار دارند- صورت گرفته است.

ژنرال "محمدحسین باقری" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در مصاحبه با یک روزنامه ایرانی، از احتمال تأسیس پایگاه‌های دریایی ایران در سوریه و یمن خبر داده است.

 

اما پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا خبری خوب برای مقامات سعودی بوده و برنامه‌های رئیس جمهور جدید آمریکا برای اتخاذ موضعی سخت در مقابل ایران، موجب جرأت یافتن و دلگرمی مقامات سعودی است.

مقامات سعودی می‌گویند عربستان به‌دنبال ایجاد یک رابطه دوستانه قوی با ترامپ است. آن‌ها می‌گویند کاخ سفید مدت‌ها به تهدید ایران و اقدامات تجاوزگرانه تهران بی‌توجه بوده است.

 

یکی از کارآفرینان سعودی با اشاره به این موضوع می‌گوید: "من خواهان پیروزی کلینتون در انتخابات آمریکا بودم، اما اکثر دوستانم از پیروزی ترامپ خوشحال هستند، چرا که او به ایران سخت خواهد گرفت و همچنین او با تجارت آشناست."»

 

 

نشنال اینترست در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «تیمی که ترامپ تا کنون معرفی کرده، شامل چندین منتقد جدی جمهوری اسلامی است؛ اما ترامپ ده‌ها سال است که با خانواده سلطنتی عربستان رابطه تجاری دارد؛ او از زمان شروع کمپین انتخاباتی خود تا کنون هشت کمپانی جدید در عربستان سعودی راه اندازی کرده است.

 

روابط تجاری و شخصی ترامپ با مقامات سعودی موجب خوش‌بینی بسیاری از سعودی‌ها نسبت به این موضوع شده است که ترامپ در دیدگاه‌های خصمانه آن‌ها نسبت به ایران نیز شریکشان خواهد بود.

 

به احتمال زیاد دولت ترامپ نیز شامل افرادی است که سابقه دوستی بلندمدتی با عربستان سعودی دارند. انتظار می‌رود که "جان بولتون" سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل و "نیوت گینگریچ" رئیس اسبق مجلس نمایندگان، نقش مشاوره‌ای پررنگی در دولت ترامپ داشته باشند. هردو آن‌ها تابستان گذشته در کنفرانسی که توسط گروه مجاهدین خلق [منافقین] در پاریس برگزار شده بود، با "ترکی فیصل" رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی دیدار کرده‌اند.

 

"مایکل فلین" که قرار است مشاور امنیت ملی ترامپ باشد نیز موضعی تند نسبت به ایران دارد و درعین حال در کتاب خود تحت عنوان "میدان جنگ" به‌صورت غیرمستقیم از عربستان سعودی حمایت کرده است.

 

 

"مایک پامپئو" که ترامپ او را به‌عنوان رئیس آینده سازمان سیا انتخاب کرده نیز خواستار اتخاذ موضعی سخت‌تر در قبال ایران است.»

 

 

در انتهای این گزارش به نقل از "مایکل روبین" کارشناس مسائل خاورمیانه در "مؤسسه آمریکن اینترپرایز" آمده است: «ما امیدواریم که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ روابط ایالات متحده با عربستان سعودی بهبود یابد. زمانی که دولت ترامپ کار خود را آغاز نماید، ایرانی‌ها نخواهند توانست سیاست‌های بی‌ملاحظه خود در یمن و خلیج [فارس] را پیش ببرند.»

 

گفتنی است سران سعودی که طی سال گذشته در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای با شکست مواجه شده‌اند، اکنون به تغییر دولت آمریکا برای پیشبرد اهداف خود دل خوش کرده‌اند.

هفته گذشته مجله‌ انگلیسی "اکونومیست" در گزارشی نوشت: «نقشه‌های ریاض در منطقه، از سوریه و عراق گرفته تا یمن و لبنان، یکی پس از دیگری به شکست منتهی شده است و عربستان سعودی در تمام جبهه‌ها از ایران به‌سختی شکست خورده است.»

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار