بعیدی نژاد: یا اظهارات رئیس جمهور اتریش بد ترجمه شده است یا او بی اطلاع است!/ وقتی عراقچی و بعیدی نژاد چرایی عدم انجام مبادلات بزرگ تجاری را نمی دانند و بی اطلاعی رئیس جمهور اتریش را وسط می کشند!

آسمان ریسمان بافی اعضای تیم مذاکره کننده برای توجیه اظهارات رئیس جمهور اتریش

پس از حمله مقامات دولتی به منتقدان داخلی برجام، رئیس جمهور اتریش نیز هدف هجمه رسانه ها وابسته به دولت و مقامات وزارت امور خارجه قرار گرفته است.

به گزارش گلستان24، پس از افشاگری رئیس جمهور اتریش درباره برطرف نشدن مشکلات مربوط به تراکنش های مالی و نقل و انتقال پول ، حمید بعیدی نژاد و عباس عراقچی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای به این اظهارنظر واکنش نشان دادند.

در ابتدا، حمید بعیدی نژاد نوشت: درباره اظهار نظر رئیس جمهور اتریش دو احتمال قابل تصور است:

فرضیه اول آنکه با توجه به قطعیت وصل بودن بانکهای ایرانی به سوئیفت به احتمال زیاد می توان در نظر گرفت که خبرنگار مصاحبه کننده نتوانسته باشد منظور دقیق آقای رئیس جمهور را متوجه شده باشد و مطالب مربوط به سوئیفت را اشتباه منعکس کرده باشد.

فرضیه دوم آنکه آقای رئیس جمهور اتریش بدلیل عدم احاطه به تمام جزئیات بحث، موضوع لغو تحریم سوئیفت را با بحث مشکلات مربوط به لغو محدودیتهای بانکهای بزرگ و تحریمهای موسسات آمریکایی که موضوع اصلی بحث وی بوده است در یک مجموعه مورد توجه قرار داده باشد.

اما پس از اظهارات بعیدی نژاد نوبت به مذاکره کننده ارشد وزارت خارجه رسید که وی نیز مشابه همکار خود با متهم کردن صداوسیما در القای یک مطلب نادرست به رئیس جمهور اتریش گفت: سوال خبرنگار واحد مرکزی از رئیس جمهور اتریش این بوده که چرا تحریم‌های سوئیفت برداشته نشده و او هم به دلیل بی اطلاعی به این استناد کرده که خود خبرنگار ایرانی می‌گوید برداشته نشده و رئیس جمهور اتریش از جزییات سوئیفت اطلاع نداشته است.

 

رئیس جمهور اتریش چه گفت؟

هاینتس فیشر" در بخشی از گفتگو خود با واحد مرکزی خبر مشکلات پیش روی روابط اقتصادی دو طرف را مورد توجه قرار داد و خاطر نشان کرد: باید به این مسئله توجه داشت که هنوز همه تحریم‌های ضدایرانی برداشته نشده‌اند، چون گام‌ها و اقدامات مهمی وجود دارند که باید در مسیر لغو تحریم‌ها برداشته شوند.

وی همچنین با اشاره به عدم برقراری انجام تراکنش‌های مالی بین ایران و طرف‌های بین‌المللی از طریق سامانه سوئیفت به نقش آمریکا در تحریم‌ ایران به منظور جلوگیری از برقراری سوئیفت اشاره کرده بود و اظهار داشت: اتریش به‌تنهایی نمی‌تواند این تحریم را بردارد و تا آنجا که من می‌دانم اروپا نیز به‌تنهایی نمی‌تواند چنین کند بلکه این جامعه بین المللی است که باید این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد. در این زمینه آمریکا نیز نقش‌آفرین است.

آنچه که مشخص است رئیس جمهور اتریش به وصل بودن یا وصل نبودن ایران به سوئیفت اظهارنظر نکرده است بلکه تاکید کرده تراکنش‌های مالی بین ایران و طرف‌های بین‌المللی از طریق سامانه سوئیفت برقرار نمی شود.

موضعی که عراقچی خود در برنامه گفتگوی ویژه خبری اشاره کرده بود.

عراقچی در این باره گفته بود:

در برداشته شدن تحریم ها با مشکل عملیاتی مواجه هستیم که آمریکایی ها به اندازه کافی این روند را تسهیل نمی کنند و از آنها انتطار داریم به تعهدخود برای اجرای کامل برجام عمل کنند. در حال حاضر به طول خلاصه می توانم بکویم شبکه بانکی است که هنوز به صورت کامل کار نمی کند. ما کارشکنی هایی را از آمریکایی ها می بینیم و ماموران خزانه داری آمریکا نیز در کشور هایی که می خواهند شرکت های آنها با ایران رابطه برقرار  کنند شیطنت می کنند اما ما نیز به آنها اعتراض و برخورد می کنیم.

 

ریشه مشکل عدم انتقال پول چیست؟

در واقع علی رغم اینکه به ادعای مقامات ایرانی سوئیفت وصل شده است اما ایران از این سامانه نمی تواند برای مبادلات سنگین از جمله نقل و انتقال و استفاده از اعتبار پول فروش نفت استفاده کند .

چرا که موسسات مالی طرف معامله با ایران به دلیل تهدید وزارت خزانه داری آمریکا و یا عدم صدور مجوز برای این موسسات به منظور تعامل با ایران از معامله با ایران سر باز می زنند.

 عراقچی به این مساله اینگونه اشاره کرده است:

تمام پول های ایران آزاد شده اما در نقل و انتقال پول ها مشکلاتی وجود دارد. اختیار این پول ها نزد بانک مرکزی است. یکی از مشکلات برقراری مجدد شبکه بانکی است. در طول 10 الی 12 سال گذشته تمامی ارتباط بانک ها ما با بانک های مقابل قطع شده و باید بار دیگر روابط کارگزاری ایجاد کنند که این منوط به مذاکرات است و یک مشکل دیگر این است که آمریکا کارشکنی می کند. یک مشکل زمان بر بودن از لحاظ فنی است.

نقش وزارت خزانه داری آمریکا در بی اثر کردن توقف تحریم سوئیفت در اظهارات اوباما نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

رئیس جمهور آمریکا بامداد شنبه گفته بود:«یکی از کارهایی که لو (وزیر خزانه‌داری آمریکا) و همتایان او داخل گروه 1+5 و جاهای دیگر انجام خواهند داد روشن کردن این برای بنگاه‌های تجاری است که چه نوع معاملاتی در واقع مجاز هستند؛ برای شرکت‌ها و اداره‌های حقوقی‌شان زمان خواهد برد تا طی چند ماه آینده اطمینان پیدا کنند که در صورت تجارت با ایران برایشان خطر مسئولیت وجود نخواهد داشت. بنابراین ما برای حل برخی از نگرانی‌هایی که ایران ابراز کرده با آنها همکاری خواهیم کرد.»

درواقع بر اساس بی تدبیری های صورت گرفته در تنظیم برجام از سوی تیم مذاکره کننده ایرانی و باز گذاشتن راه فرار برای کشورهای 1+5 به ویژه آمریکا در بی اثر کردن رفع تحریم ها ، شرط برقراری مبادلات تجاری بزرگ ایران با موسسات مالی و شرکت های خارجی صرفا اتصال به سوئیفت نیست بلکه ارائه مجوز از سوی وزارت خزانه داری این کشور به شرکت های طرف معامله با ایران است.

منبع: رجانیوز

 

ارسال نظر

آخرین اخبار