مروری برآثار تصویری ساخته شده در مورد آیت الله؛

فیلمسازان کشور تا به امروز ۳ فیلم با موضوع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ساخته‌اند، دو فیلم‌ انتخاباتی و یک مستند با موضوع زندگی سیاسی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در قاب دوربین‌ها

به گزارش گلستان24، یکشنبه 19 دی ماه بود که خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفنسجانی به علت عارضه قلبی در رسانه های داخلی و خارجی منتشر شد.

آیت الله هاشمی رفنسجانی در سال 1313 در رفسنجان به دنیا آمد و در طول دوران زندگی اش مسئولیت های سنگینی از جمله ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشت.

در ذیل نگاهی داریم به آثار ساخته شده با محوریت آیت الله هاشمی رفسنجانی.

کمال تبریزی که یدی طولانی در ساخت فیلم های سیاسی دارد، در سال 84 فیلم انتخاباتی «در دل لعل» را به تهیه کنندگی منوچهر محمدی ساخت، فیلمی متفاوت که در آن، آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نام جلوی دوربین رفت.  

نکته جالب این فیلم خواندن نریشن مشهور «این روزها بچه ها مراعات مرا می کنند» توسط خود مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی است.

مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در این فیلم نریشن معروفش را اینگونه می خواند: « این روزها بچه‌ها مراعات مرا می‌کنند، این را از رفتار و گفتارشان می‌شود فهمید و از نگاهشان دیروز فاطمه مرا می‌پایید – فهمیدم – صدای او بی‌تابم می‌کند، خدایا من در مقابل گریه دیگران ناتوانم، می‌دانم حرف‌های آنها چیست روز جمعه محسن نشست همه را گفت؛ خبر داد می‌خواهند این بار هم حرمت شکنی کنند، نگران بود گفت: چند دستگی‌ها بالا گرفته، هرکس حرفی دارد، گفت: شما اگر بیایید با این همه تفرقه و تشتت چه می‌خواهید بکنید؟ گفتم: به همین دلیل شاید بیایم. گفت: مردم اوضاع را رصد می‌کنند و تصمیم‌گیری برایشان دشوار شده . حالش را درک می‌کنم. ولی می‌داند که آدمی از آن خویشتن نیست. خاطره ملاقات با امام (ره) در روزهای بسیار دور را برایش گفتم. درست مثل روزی که هم سن و سال محسن بودم که خدمت امام (ره) رفتم. بعضی‌ها از این جنس حرف‌ها زدند و ایشان گفتند:همین‌هاست که وظیفه ما را سنگین می‌کند.»

این نریشن در آن سال بازتاب های فراوانی را به همراه داشت، تا جایی  منوچهر محمدی در این زمینه گفت: «متن آن نریشن را خودم نوشتم و با صدای آیت‌الله رفسنجانی ضبط کردیم. به یاد دارم چند نفری نریشن نوشتند اما هیچ‌کدام به دلمان نچسبید، اما بالاخره خودم تصمیم گرفتم آن نریشن را بنویسم.»

محمدی همچنین در ادامه یادآور می‌شود: قرار بود کسی آن نریشن را با صدای خود ایشان بخواند اما سرانجام تصمیم گرفته شد که خود آقای هاشمی بخوانند،به یاد دارم چون قرار بود فقط صدای ایشان ضبط شود،دوربین‌ها را برداشتیم و فقط میکروفن را در اتاق گذاشتیم اما ایشان چند بار حال‌شان منقلب شد و ما برای اینکه ایشان راحت باشد، خودمان هم اتاق را ترک کردیم و فقط میکروفن کنار ایشان بود تا صدای‌شان ضبط شود که سرانجام هم این صدا ضبط شد.

البته «در دل لعل» تنها فیلم انتخاباتی آن سال نبود، چرا که رسول صدرعاملی که آثاری چون  «دختری با کفش های کتانی»، «من ترانه 15 سال دارم» و «دیشب باباتو دیدم آیدا» را در کارنامه کاری اش داشت، به سراغ ساخت فیلم انتخاباتی کوتاهی با محوریت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی رفت.

فیلمی که در آن آیت الله هاشمی رفسنجانی به سوالات جوانانی که در یک میزگرد در به خدمت آیت الله رسیده بودند، پاسخ می داد. در این فیلم مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دختر جوانی که کاملا ساکت بود، دلیل سکوتش را می‌پرسد و دختر بغضش می‌شکند و انتقاداتی را از شرایط موجود مطرح می‌کند که هاشمی رفسنجانی چند جمله آرام‌کننده می‌گوید اما در عین حال بغض می‌کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در قاب دوربین‌ها

یکی دیگر از آثار ساخته شده با محوریت آیت الله هاشمی، مستند «یاور انقلاب» به تهیه کنندگی سیدحسن سبطی و از تولیدات شبکه اول سیما است، مستندی که در آن زندگی سیاسی آیت الله هاشمی از سال 1342 تا پایان دوران زندگی مورد به تصویر کشیده شده بود.

در حقیقت این مستند به نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در پیروزی انقلاب اسلامی، ماجرای ترور نافرجام ایشان توسط گروهک فرقان در چهارم خرداد سال 1358 ، نقش وی در تعیین آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی، و ماجرای انتخاب ایشان به عنوان رییس مجلس خبرگان رهبری پرداخته شده است.

منبع : فرهنگ

ارسال نظر

آخرین اخبار