وعده ای که هیچ گاه عملی نشد؛

روند احداث بزرگترین سد مخزنی گلستان که کمک زیادی به آبیاری اراضی کشاورزی و اب شرب منطقه شرق استان می کند، به علت نبود تسهیلات و عدم کمک دولت در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

عدم احداث بزرگترین سدمخزنی استان گلستان /سد نرماب تامین کننده اب 4 شهر و 130 روستا

به گزارش گلستان 24؛بزرگترین سد استان گلستان از لحاظ تامین اب مصرفی و ظرفیت، سد نرماب می باشد،که در حال حاضربه علت مشکلات مالی احداث نشده است؛این طرح شامل یک سد از نوع همگن رسی به ارتفاع 60 متر  بر روی رودخانه نرماب روستای آرام نر و منطقه مینودشت استان گلستان می باشد.

آب مورد نیاز این سد از دو بند انحرافی بر روی رودخانه های چهل چای و خرمالو بوده که آب آن ها بوسیله کانال و تونل انتقال به مخزن سد نرماب انتقال می یابد.

حدود 90 درصد از اب شرب استان گلستان از طریق اب های زیر زمینی تامین می شود که با ساخت این سد امکان استفاده از ابهای سطحی  نیز فراهم می شود و به این صورت منابع زیر زمینی کمتری مورد استفاده قرار می گیرد که این مسئله کمک زیادی به جلوگیری از نشست و فرسایش زمین های استان می کند.

به گفته مدیر عامل شرکت اب منطقه ای استان گلستان؛مخرن این سد بزرگ حدود 190 میلیون متر مکعب آب را در خود جای می دهد که در صورت احداث این طرح مشکلات اب شرب 4 شهر و 130روستا حل خواهد شد.

با این تفاصیل این سد بزرگ هرچه زودتر باید احداث شود زیرا که این سد علاوه بر مدیریت سیل ابها نقش زیادی در آبیاری زمین های کشاورزی و تامین اب شهروندان شرق استان گلستان را دارد.

احداث این سد مخزنی یکی از برنامه هایی بود که حسن روحانی در سفر استانی خود به گلستان در لیست  وعده های خود گنجانده بود،که تا به امروز و با گذشت چند سال، روند احداث این پروژه امیدوار کننده نمی باشد.

انتهای پیام/پ

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار