در یمن چه می‌گذرد؛

مرکز اطلاع رسانی جنبش انصار الله عکسی را از دفتر صالح منتشر کردند که نشان می دهد این دفتر اکنون در کنترل نیروهای یمنی است.

آخرین خبرها از تحولات میدانی یمن: گمانه‌زنی‌ها درباره حمله موشکی یمن به ابوظبی/ دفتر عبدالله صالح در کنترل نیروهای یمنی قرار گرفت +عکس
به گزارش گلستان 24 ؛  علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن دیروز با اعلام شورش هواداران خود ضد جماعت انصار الله کودتایی را در داخل کشور جنگ‌ زده و قحطی زده یمن آغاز کرد که ابعاد مصیبت های داخلی مردم را که گرفتار تجاوز و جنگ خارجی هستند، در نتیجه فتنه داخلی عمیق‌تر خواهد کرد.

نیروهای انصارالله و صالح بامداد شنبه دوباره درگیر شدند. این درگیری از روز چهارشنبه آغاز شده و تا شامگاه جمعه ادامه داشت. اما آتش بس میان طرفین چند ساعت بیشتر دوام نیاورد. نیروهای قبیله خولان و بنی مطر به طرفداری از صالح روز گذشته وارد پایتخت شدند. انصارالله، نیز نیرو و تجهیزات نظامی بیشتری بسوی صنعاء ارسال کرد.

در ابتدا حزب الموتمر با صدور بیانیه ای از همه قبایل و طرفداران صالح خواست تا برای دفاع از جمهوری و وحدت، آماده شوند.

عبدالملک الحوثی نیز در سخنانی که از تلویزیون المیادین پخش شد از همه مردم و قبایل خواست تا در کنار نیروهای امینتی قرار بگیرند و از علی عبدالله صالح خواست تا عاقلانه رفتار کند و از حمله به نیروهای انصارالله خودداری نماید. عبدالملک از شیوخ قبایل خواست تا میانجیگری کنند.

روز گذشته همچنین نیروهای الحرس الجمهوری تحت فرمان طارق (برادرزاده صالح) بسیاری از ساختمان‌ها و اماکن مهم سیاسی و نظامی از جمله وزارت دفاع و اتاق عملیات انصارالله (مستقر در سفارت سودان) در صنعاء را تحت کنترل خود درآوردند.

در همین راستا سایت «وکالة خبر» (وابسته به صالح که در سه سال گذشته خبرهای دروغ زیادی پخش کرده) روز گشته نوشت: طرفداران صالح کنترل استانهای إب، ریمة، المحویت، حجة و ذمار را در دست گرفته اند. نیروهای قبیله بنی صریم (از حاشد) جاده ارتباطی میان صعده و صنعاء را که از عمران می گذرد مسدود کرده اند آمار کشته های طرفین به 80 نفر و مجروحان به 150 نفر رسیده است. فرودگاه صنعاء در محاصره نیروهای طارق و یک قبیله طرفدار صالح قرار گرفته است.

همچنین صالح دیروز در مصاحبه با المیادین از همه نیروهای مسلح خواست تا هیچ دستوری را از فرماندهان انصارالله قبول نکنند و فقط اوامر رهبران حزب الموتمر را بپذیرند. وی گفت تنها مرجع مشروعیت در کشور، مجلس نمایندگان است. صالح از مردم یمن خواست تا علیه انصارالله برخیزند

منابع خبری روز گذشته از تسلط نیروهای صالح به نیمه جنوبی صنعاء و تسلط نیروهای انصارالله در مناطق شمالی صنعاء خبر دادند.

انصارالله نیز در تحولات روز گذشته سریع مقابله به مثل کرده و مقر تلویزیون «الیمن الیوم» وابسته به حزب المؤتمر را تصرف و کارکنان آن را بازداشت کرد. در این بین  صالح الصماد در توئیتر استعفای خود را از سمت ریاست شورای عالی سیاسی اعلام کرد.

از زمان غروب دیروز انصارالله به برخی از مناطقی که از صبح از دست داده بود، دوباره مسلط شد. این موضوع باعث شد عبدالله صالح از طرفداران خود درخواست کرد صبح امروز یکشنبه ساعت 10 صبح به خیابان‌ها بیایند.

سعودی‌ها در راستای کمک به عبدالله صالح و حمایت از کودتای وی،  مراکز تجمع انصارالله در صنعاء را با هواپیما های ائتلاف بمباران کردند.

 نیروهای انصارالله، در شامگاه شنبه، مقر دائمی حزب الموتمر در مرکز صنعاء را تحت تصرف خود درآوردند.

وضعیت درگیری در استان‌های مختلف یمن

بنا برگفته‌های منابع میدانی، انصارالله در استان ذمار پایگاه قوی تری دارد. منطقه معبر در کنترل طرفداران صالح است ولی شهر ذمار در کنترل انصارالله قرار دارد.

در مناطق مختلف استان عمران، وضعیت متفاوت است مثلا در منطقه «حرف سفیان» انصارالله پایگاه قوی دارد اما در منطقه «بنی صریم»، طرفدار ندارد.

در استان های إب و البیضاء، پایگاه مردمی عبدالله صالح از انصارالله قوی تر است.

در استانهای حجة و المحویت، هر دو طرف طرفدار دارند و در ساعات اولیه درگیری، نیروهای صالح، مقرهای دولتی را تصرف کرده اند ولی احتمال سیطره انصارالله زیاد است.

استان الجوف و الحدیده هنوز خبری از درگیری نیروهای صالح و انصارالله منتشر نشده است. اما در استان تعز منطقه «حوبان» یک مورد درگیری میان طرفین گزارش شده است.

شیخ مبخوت المشرقی (دارای پیوند خانوادگی با صالح و از مشایخ حاشد) که در استان عمران، مانع از رفت و آمد نیروهای انصارالله شده بود تسلیم شد. صبح امروز نیروهای انصارالله منزل او را منفجر کردند.

از صبح امروز درگیری شدید در برخی مناطق جنوب (خ بغداد و الجزایر) و شمال (الحصیه والأصبحی) صنعاء جریان دارد. هر یک از طرفین تلاش می کند درگیری را به منطقه طرف مقابل بکشاند. صدای شلیک تانکها و موشکهای لو در صنعاء شنیده می شود.

 اسکای نیوز عربی تعداد کشته ها را 140 نفر ذکر کرده اما خبرگزاری اناضول تعداد کشته ها را 36 نفر اعلام کرده است.

مرکز اطلاع رسانی جنبش انصار الله عکسی را از دفتر صالح منتشر کردند که نشان می دهد این دفتر اکنون در کنترل نیروهای یمنی است.

المسیره مدعی شد: یگان موشکی تاسیسات اتمی ابوظبی را هدف حمله موشکی قرار داد

یگان موشکی یمن اعلام کرد که ارتش و کمیته های مردمی این کشور تأسیسات اتمی «براکه» در شهر ابوظبی امارات را هدف موشک کروز قرار داده اند.

بر اساس این گزارش، حمله موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن به ابوظبی در حالی انجام شد که حدود یک ماه پیش سخنگوی انصار الله گفته بود: ابوظبی هدف اصلی و مستقیم موشک های ماست و عملیات در مرزها و عمق خاک عربستان افزایش خواهد یافت.

تحلیلگران عقیده دارند نقش دولت امارات در شورش علی عبدالله صالح پررنگ است. پسر صالح در امارات به سر می برد و بیش از نیمی از ثروت صالح در امارات است. منابع خبری پیش از این خبر از پیشنهاد وسوسه انگیز اماراتی‌ها به عبدالله صالح داده بودند.

اماراتی‌ها به عبدالله صالح پیشنهاد دادند که در صورتی که از انصارالله جدا شود، پسر وی که در حال حاضر در امارات زندگی می‌کند، رئیس جمهور آینده یمن خواهد شد و ثروت خانوادگی عبدالله صالح نیز به صورت کامل به وی تحویل داده خواهد شد.

 

انتهای پیام/

منبع : مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار