مدیرکل سابق دفتر امور مشارکت های مردمی محیط زیست:

مدیرکل سابق دفتر امور مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست گفت: بحران آب در مناطق غیرقابل تصور که بروز بحران کم آبی در آن ها بعید به نظر می رسید، در حال رخ دادن است.

خلیج گرگان به یکی از چشمه های تولید گرد و غبار تبدیل شده است

به گزارش گلستان24؛محمد درویش شامگاه شنبه در همایش کودک و طبیعت که در گرگان برگزار شد، اظهار کرد: خلیج گرگان یکی از پتانسیل های ارزشمند منطقه و محل تخم ریزی ماهی های منحصر به فرد بود، اما امروز به یکی از چشمه های تولید گرد و غبار تبدیل شده و اتفاقی که امروز برای خلیج گرگان رخ داده در پنج سال گذشته بعید به نظر می رسید.

وی افزود: چندین تالاب زیبای کشور در گلستان وجود دارد که متاسفانه خشک شده و روزگار ناراحت کننده ای دارند.

درویش ادامه داد: متاسفانه امروز بحران آب تنها در خراسان جنوبی رخ نداده که ۳۷۹ روستای این استان با تانکر آبرسانی می شود، بحران آب در بخش های قابل توجهی که ما نباید درآنجا با کمبود آب رو به رو شویم رخ داده حتی در تالاب پرآب ترین رودخانه کشور که کارون باشد هم رخ داده است، این تصور بعیدی است اما رخ داده است.

وی اظهار کرد: تمام این اتفاقات ناشی از رفتار ما نسبت به طبیعت بوده است و ما باید نسلی را بسازیم که منابع طبیعی خود را معامله نمی کند و ارزش های فراتر از ارزش های شخصی و مادی داشته باشد.

درویش افزود: متاسفانه امروز به جایی رسیده ایم که به جای اینکه تولیدات یک سال دنیا را در طول یک سال مصرف کنیم این تولیدات را طی هفت ماه مصرف می کنیم و مابقی را از منابع ذخیره شده بهره می بریم.

وی ادامه داد: مکتب مدرسه طبیعت حدود سه دهه در دنیا قدمت دارد و این مدرسه توسط پرفسور وهاب زاده ایرانیزه شده و به بهترین شکل در حال ارائه شدن است.

درویش با بیان اینکه حیف و میل گسترده ای در منابع طبیعی رخ می دهد، اظهار کرد: شاهد جا به جایی ۲۴ میلیارد تن خاک در دنیا هستیم در حالی که یک دوازدهم این جابه جایی در ایران رخ می دهد آن هم در حالی که تنها یک درصد از خشکی های دنیا را در اختیار داریم و برای تولید این خاک به ۸۰۰ سال زمان نیاز داریم.

وی گفت: ما نیاز به تربیت نسلی داریم که نسبت به این هدر رفت ها بی تفاوت نباشد و وقتی با مشکلی رو به رو شد به دنبال راه حلی برای درمان باشد، ما نیاز به افرادی داریم که نگاهش به بلوط ها، تالاب ها، رودخانه ها و ... مانند نگاهش به خانواده و فرزندش باشد همانگونه که سر آن ها معامله نمی کند سر محیط زیستش هم معامله نکند.

درویش ادامه داد: کسانی که از غربال مدرسه طبیعت رد می شوند ما این ادعا را داریم که صبورانه تر از کنار مشکلات رد می شوند، آن ها کمتر میدان را خالی می کنند چراکه مدرسه طبیعت به بچه ها یاد می دهد کار گروهی انجام دهند چیزی که در کشور ما کمبود آن حس می شود.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار