مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان از آبگیری 83.5 میلیون متر مکعبی سدهای این استان خبر داد و گفت : با بارش های اخیر حدود 31 و نیم درصد از حجم سدهای گلستان آب دار شد.

 سدهای گلستان 83 میلیون متر مکعب آب دارد

به گزارش گلستان 24 ؛ علی نظری روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون حدود 255 میلیمتر بارش باران در استان ثبت شده که نسبت به بارش 191 میلیمتری پارسال 33 درصد بیشتر شد.

نظری همچنین گفت: مقدار بارش در مدت متوسط دراز مدت استان 194 میلیمتر است.

میرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ادامه داد: سال گذشته در این ماه، حدود 14 درصد از حجم سد های گلستان با حجم 38.5 میلیون مترمکعب آب دار شده بود.

وی به بارندگی ها و وضعیت منابع آبی استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای مهر تاکنون 137 میلیمتر بارش در استان ثبت شد که با مدت مشابه سال آبی قبل برابر است.

نظری افزود: جریان رودخانه ها از مهر تا پایان آذر امسال نسبت به دوره شاخص در رودخانه های اصلی گلستان حدود 82 درصد کاهش و در سرشاخه ها حدود 68 درصد کمتر شد.

طول رودخانه های استان گلستان 2 هزار و700 کیلومتر است.

نظری اضافه کرد: ذخیره آبخوان های کم عمق استان در آذر امسال در مقایسه با سال قبل 125میلیون متر مکعب و در مقایسه با متوسط 25 سال گذشته بیش از 193 میلیون متر مکعب کاهش داشت.

وی گفت: ذخیره آبخوان های عمیق استان نیز در این مدت حدود 33 میلیون متر مکعب نسبت به آذر 95 و در مقایسه با متوسط 15 سال گذشته 53 میلیون متر مکعب کمتر شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: شواهد نشان می دهد در سال های اخیر نمی توان به میانگین بلند مدت در آبدهی رودخانه ها و ذخیره سفره آب زیرزمینی دست یافت که توجه بیشتر هم استانی ها به مصرف بهینه منابع آب و صرفه جویی در ماه های پیش رو مورد تاکید است.

اقتصاد استان مرزی گلستان با یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است.

گلستان سه اقلیم خشک و نیمه خشک در شمال با 250 میلیمتر بارش، اقلیم خزری در میانه با 600 میلیمتر باران و کوهستانی در جنوب با 300 میلیمتر بارندگی دارد.

در سال های اخیر کاهش بارندگی و کم توجهی به مصرف بهینه در بخش های مختلف و بویژه کشاورزی و خانگی باعث شده که بحران خشکسالی این خطه را تهدید کند.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار