پایین بودن قیمت جهانی کلزا از مشکلات کلزاکاران گلستانی است

به گزارش گلستان۲۴؛  زراعت کلزا، به عنوان یک محصول راهبردی، برای پایداری کشت گندم در گلستان اهمیت بسیاری دارد. حدود 2 هفته از آغاز برداشت کلزا در گلستان به‌ویژه مزارع شرقی استان می‌گذرد و هم‎زمان با شروع برداشت، خرید تضمینی آن نیز در حال انجام است، اما کشاورزان با مشکلاتی در این زمینه روبه‌رو هستند. یکی از مشکلات کشاورزان پایین بودن قیمت جهانی کلزا در مقایسه با قیمت خرید تضمینی آن است. برای همین کارخانه‌داران تمایل دارند دانه‌های روغنی را وارد کنند و این کار به ضرر کشاورزان تمام می‌شود.  یک کارشناس کشاورزی در این باره می‌گوید: به دلیل پایین بودن قیمت جهانی این محصول در مقایسه با قیمت خرید تضمینی آن، کارخانه‌داران راغبند این دانه روغنی را با استفاده از تسهیلات ارزی از خارج وارد کنند. در حال حاضر نیز بخش بزرگی از دانه‌های روغنی مورد نیاز کشور یا به صورت خام یا محصول نهایی وارد می‌شود.
  محمد عبدی ادامه می‌دهد: وقتی رطوبت دانه 11 درصد و قیمت خارجی آن نیز کمتر از داخل است، کارخانه‌دار سعی می‌کند دانه را به صورت کنجاله و برای خوراک دام و طیور از خارج وارد کند. از سویی شرایط آب‌وهوایی و نحوه مدیریت نیز میزان تولید این محصول را دچار تغییراتی می‌کند که حتی با نگاه خوشبینانه هم مورد پسند کشاورز نیست.  عبدی می‌گوید: دولت با ارائه بذر خوب و کود به میزان مورد نیاز و خرید با قیمت مناسب می‌تواند به چرخه تولید ثبات بدهد و کشت این محصول را برای کشاورز مقرون به صرفه کند. همچنین می‌تواند با اعطای تسهیلات کم‌بهره به مباشر خرید و شخصی که متخصص کار است به درستی از تجارت و خرید و فروش محصول حمایت کند.  رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم با بیان این‌که از ابتدای خرید تضمینی دانه روغنی کلزا تاکنون 16 هزار تن از این محصول به مراکز خرید استان تحویل داده شده است، می‎گوید: پیش‌بینی می‌شود از 77 هزار هکتار سطح قابل برداشت کشتزارهای کلزا در گلستان حدود 150 هزار تن محصول داشته باشیم. امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا 34 هزار و 398 ریال تعیین شده است.
مختار مهاجر می‎افزاید: برداشت کلزا در گلستان از 20 اردیبهشت به طور رسمی آغاز شده است و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.
سال زراعی گذشته، کشاورزان گلستان در 57 هزار هکتار کلزا کاشتند که از این اراضی 112 هزار و 500 تن محصول برداشت و به صورت تضمینی به دولت فروخته شد.

/ همشهری

ارسال نظر

آخرین اخبار