اگر روزه داری خلط را فرو بَرَد روزه اش چه حکمی دارد؟
پرسش
 سلام، آیا خلط جزو خبائث بوده و فرو بردن آن در صورتی‌که به فضای دهان برسد حرام است؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا با فرو بردن عمدی خلطی که در حال روزه به دهان آمده (از باب اینکه با حرام افطار کرده‌ایم) کفاره جمع بر ما واجب می‌شود؟
پاسخ اجمالی
1. فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، نباید آن را فرو برد. البته برخی مراجع احتیاط مستحب را در فرو نبردن آن دانسته‌اند.

2. اگر شخص روزه‌دار، خلطی را که داخل فضاى دهان شده عمداً ببلعد، روزه‌اش باطل است، ولی از آنجایى که جهل به حکم شرعى داشته‌ است، کفاره ندارد.

با این حال، برخی فقها روزه‌ی چنین شخصی را باطل نشمرده و برخی دیگر، علاوه بر قضا، کفاره جمع را(بنابر احتیاط) واجب دانسته‌اند.

ضمائم:

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):

فرو بردن اخلاط سر و سینه تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد و اگر سهواً یا بى‌اختیار فرو رود، اشکال ندارد و اگر داخل فضاى دهان شده و عمداً بلعیده شده، روزه باطل است و از آنجایى که جهل به حکم شرعى داشته‌اید، کفاره ندارد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در فرض سوال خوردن آن جزء خبائث است اما موجب کفاره جمع نمی‌شود.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):

فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط مستحب آن است که آن را فرو نبرند.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):

بنابر احتیاط از فرو بردن آن خودداری شود و کفاره جمع در فرض سوال مبنی بر احتیاط است.

 
 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار