با گذشت بیش از دو ماه از سیل اخیر گلستان روند بازسازی منازل مسکونی به کندی پیش می رود و با توجه به فرارسیدن فصل گرما، این امر باید شتاب بیشتری به خود بگیرد.

پروسه طولانی از کاغذ تا کلنگ/ چند وقتیست که کسی به ما سر نزده است

به گزارش گلستان 24 ؛ «ظرف و ظروف مان را شسته و منتظر عید نوروز بودیم… در عرض چند ساعت زندگی مان زیر و رو شد» … با گفتن این جمله سعی می کند بغضش را فرو دهد… لبخندی زورکی در کنج لبش جا خوش می کند. در حالی که گوشه روسری اش را به دندان گرفته و دست دختر ۱۲ ساله‌اش را محکم در دست دارد، ادامه می دهد: «فرزندم بیماری اعصاب و روان دارد، مدام باید دنبالش باشم تا به خودش صدمه نزند برای همین نتوانستم چند تکه وسایل زندگی ام را هنگام سیل جمع کنم». بعد از اندکی مکث می گوید: «حدود یک ماه در محوطه قبرستان چادر زده بودیم. اوضاع مان خوب نبود… هر روز مُرده می آوردند، اگر بیشتر آنجا می ماندیم مریض می شدیم برای همین به حیاط کوچک مان برگشتیم».

به دیوار ترک خورده منزلش نگاه می کنم… وی ادامه می دهد: «همسرم کارگر است، دو ماهی می‌شود که بیکار شده. زمانی که در کمپ بودیم خدمات خوبی ارائه شد اما چند وقتی است که کسی به ما سر نزده است».

در حیاط کوچکشان چادری برپا کرده‌اند.. به او می گویم چرا با وجود اینکه منزلتان تخریبی اعلام شده در چادر زندگی نمی‌کنید؟ می گوید: «چند مدت در چادر بودیم اما بعد از گرم شدن هوا و به دلیل نداشتن پنکه مجبور شدیم در خانه‌ای که احتمال ریزش دارد و بوی نم می دهد، زندگی کنیم». درد و دلش بسیار است.. می گوید همسرش ناراحتی قلبی دارد و هیچ کالای خانگی و کمک بلاعوضی هم تاکنون دریافت نکرده است.

مشاهدات ما و صحبت با ساکنان سایر محلات آق قلا هم موید همین مطلب است. آنها از روند کُند تکمیل پرونده برای شروع ساخت و ساز و تعمیر منازل گله دارند. با گذشت بیش از دو ماه از سیل رونقی در ساخت و سازها صورت نگرفته و پیشرفت چشمگیری نسبت به قبل اتفاق نیفتاده است.

سیل به حدود ۱۸ هزار واحد مسکونی خسارت زد

وضعیت منازل سیل زدگان در دیگر دو شهر سیل زده گلستان، گمیشان و گنبدکاووس هم به همین صورت است. به گفته مدیرکل بنیاد مسکن گلستان سیل اواخر سال ۹۷ سیل در استان به ۱۷ هزار و ۹۰۹ واحد مسکونی خسارت زد که از این تعداد پنج هزار و ۲۴۶ واحد شهری و ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد روستایی و ۱۰ هزار و ۶۵۳ واحد تعمیری و هفت هزار و ۲۵۶ واحد احداثی است.

فصل گرما در گلستان شروع شده است بنابراین باید روند تشکیل پرونده و بازسازی واحدهای تعمیری و احداثی در مناطق سیل زده شتاب بگیرد. سیل زدگان نباید احساس کنند که فراموش شده‌اند. امری که رهبر معظم انقلاب در خطبه دوم نماز عید فطر بر آن تأکید کردند. ایشان با بیان اینکه آحاد مردم و همچنین مسئولان، سیل‌زدگان را فراموش نکنند، گفتند: یکی از اقدامات لازم و فوری در کشور، رسیدگی به مسائل سیل‌زدگان است و مسئولان باید با جدیت مشکلات آنها را پیگیری و حل کنند.

معرفی بیش از ۸۰۰۰ پرونده خسارت دیدگان به بانک

مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان از معرفی بیش از هشت هزار متقاضی خسارت دیده به بانک‌های عامل خبر داد که از این تعداد ۹۲۲ متقاضی موفق به عقد قرارداد با بانک‌ها شده‌اند.

محمدتقی زمانی نژاد با بیان اینکه پرداخت کمک‌های بلاعوض با نهایت دقت و سرعت در حال پرداخت است، از پرداخت بیش از ۹ میلیارد تومان کمک بلاعوض به سیل زدگان استان خبر داد.

وی افزود: عملیات تعمیر ۸۱۳ واحد مسکونی شروع شده و تاکنون ۱۱ واحد اتمام یافته است.

۱۶۷۰ واحد مسکونی در آق قلا نیاز به احداث مجدد دارد

در خصوص آخرین وضعیت بازسازی در آق قلا با فرماندار این شهر گفتگو کردیم، امانگلدی ضمیر به خبرنگار مهر گفت: تاکنون هفت هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در آق قلا ارزیابی خسارت شده که از این تعداد هزار و ۶۷۰ واحد تخریبی و مابقی تعمیری است.

۱۳۷ واحد مسکونی شهری و هزار و ۹۵ واحد روستایی گنبدکاووس در سیل تخریب شد وی با بیان برای همه این واحدها پرونده تشکیل شده، افزود: ۶۵۰ واحد شهری و هزار و ۲۰ واحد روستایی تخریبی و نیازمند احداث مجدد است.

ضمیر گفت: تاکنون ۳۷۰ وام بلاعوض معیشتی برای واحدهای تعمیری و ۶۲۰ کمک بلاعوض روستایی پرداخت کردیم.

هیچ پرونده احداثی شهری به بانک معرفی نشده است

وی از صدور بیش از ۲۸۰ پروانه روستایی خبرداد و بیان کرد: در شهر به دلیل برخی از مشکلات روند صدور پروانه با تأخیر روبرو بود و تاکنون ۱۵ پروانه شهری صادر شده است.

ضمیر با بیان اینکه با رفع شدن مشکلات روند صدور پروانه در شهر تسریع می‌شود، افزود: هنوز هیچ پرونده احداثی در شهر آق قلا به بانک معرفی نشده ولی ۶۷ واحد روستایی تسهیلات نوسازی دریافت کرده است.

وی بدون ذکر اینکه چند نفر در چادر زندگی می‌کنند، اضافه کرد: در قرارگاه بازسازی مصوب شده که هلال احمر باید چادر در اختیار واحدهای تخریبی قرار دهد.

ضمیر توضیح داد: ۶ میلیون تومان در روستاها و ۱۲ میلیون تومان در شهرها ودیعه مسکن موقت به خانوارها پرداخت می‌کنیم.

وی گفت: ۶۶۴ بسته لوازم منزل طی دو مرحله توسط ستاد اجرای حضرت امام (ره) در آق قلا توزیع و ۳۲۰ بسته هم توسط سایر نهادها و بانک‌ها به مردم سیل زده اهدا شد.

۱۲۳۲ واحد مسکونی در گنبدکاووس تخریب شد

فرماندار ویژه گنبدکاووس هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در مجموع طبق ارزیابی بنیاد مسکن، پنج هزار و ۵۲۱ واحد مسکونی گنبدکاووس در سیل متحمل خسارت شد که شامل دو هزار و ۲۷۳ واحد شهری و سه هزار و ۴۸ واحد روستایی است.

عبدالقدیر کریمی افزود: ۱۳۷ واحد مسکونی شهری و هزار و ۹۵ واحد روستایی یعنی جمعاً هزار و ۲۳۲ واحد نیازمند احداث مجدد است.

کریمی در خصوص واحدهای تعمیری افزود: ۸۰۸ واحد تعمیری نوع اول بوده که ۱۳۴ واحد شهری و ۶۷۴ واحد روستایی را شامل می‌شود.

وی گفت: همچنین هزار و ۷۳۷ واحد شهری و هزار و ۱۲۱ واحد روستایی تعمیری نوع دوم و ۶۲۳ واحد که شامل ۲۶۵ واحد شهری و ۳۵۸ واحد روستایی است، در دسته واحد تعمیری نوع سوم جای دارد.

۷۰ خانوار گنبدی در چادر زندگی می‌کنند

فرماندار ویژه گنبدکاووس از پیگیری روند بازسازی این واحدها خبر داد و اضافه کرد: بخشی از واحدها در محله مدرسی در خیابان ساحل پل گرگانرود به دلیل قرار داشتن در مسیر رودخانه باید به مکان دیگری منتقل شود.

کریمی گفت: زمینی در گدم آباد شناسایی شده تا این تعداد واحد مسکونی در آنجا احداث شود.

کریمی ادامه داد: در گنبد بیش از ۷۰ خانوار در چادر زندگی می‌کنند که ۳۰ خانوار به صورت مجتمع در کنار امامزاده یحیی بن زید (ع) و ۱۵ خانوار در یکی از کوچه‌ها و تعدادی هم در حیاط منازل چادر زده‌اند.

۷۸۰ واحد مسکونی در گمیشان نیازمند احداث مجدد است

فرماندار گمیشان هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تاکنون برای چهار هزار و ۷۰ واحد مسکونی در گمیشان پرونده تشکیل شده که از این تعداد دو هزار و ۵۸۵ واحد تأیید شده است.

امیرشیر توماج با بیان اینکه ۷۸۰ واحد نیازمند احداث مجدد است در خصوص واحدهای تعمیری، افزود: ۳۳۸ واحد تعمیری نوع یک و دو هزار و ۹۵۲ واحد تعمیری نوع است.

وی ادامه داد: ۷۶ واحد احداثی و ۷۷ واحد تعمیری در گمیشان شروع به کار کرده و ۶۵ پرونده احداثی، ۶۷۹ واحد تعمیری و ۱۳۲ وام بلاعوض به بانک معرفی شد.

توماج با بیان اینکه تاکنون بابت بلاعوض احداثی هزینه‌ای در گمیشان پرداخت نشده است، گفت: حدود ۷۰۰ چادر بین سیل زدگان توزیع شده ولی به دلیل گرمای هوا اکثر خانواده‌ها در منازل دوستان و فامیل خود زندگی می‌کنند.

بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی، چگونگی اسکان، مشکلات معیشتی و تنگناهای مالی و موضوعات بهداشتی از جمله مهم‌ترین مواردی است که سیل زدگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بنابراین نه جلسه، نه حرف و نه وعده، دوای دردشان نیست، آنها می‌خواهند تا روند بازسازی منازلشان سرعت بیشتری به خود بگیرد.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار