رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور از آغاز عملیات حج تمتع از ۱۷ تیر در ۱۷ ایستگاه پروازی کشور خبر داد.

عملیات حج تمتع از ۱۷ تیر آغاز می شود
به گزارش گلستان۲۴؛ از فارس، سردار حسن مهری در نشست خبری با اصحاب رسانه به تمهیدات پلیس برای حج تمتع سال ۱۳۹۸ پرداخت و اظهار داشت: انشالله از ۱۷ تیر عملیات حج تمتع در ۱۷ ایستگاه پروازی آغاز خواهد شد و رئیس پلیس فرودگاه گفت مهمترین مشکل ما در بحث مواد مخدر است که بعضاً افراد مسن اقدام به حمل مواد برای مصرف می‌کنند.

وی به برگزاری جلسات در بحث پیشگیری از قاچاق مواد مخدر از کشور پرداخت و گفت: لیست زائرانی که اعتیاد داشتند در اختیار پلیس قرار گرفت تا اقدامات کنترلی انجام شود؛ همچنین قوانین عربستان در ارتباط با مواد مخدر برای زائران تشریح شد.

رئیس پلیس فرودگاه اعلام کرد اگر هر مقدار مواد از زائر کشف شود از سفر و پرواز آن زائر جلوگیری خواهد شد و این جلوگیری می تواند مشکلاتی برای خود و همراهان آنها به وجود آورد.

وی به افرادی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند توصیه کرد که حتماً داروهای خود به میزان مورد نیاز همراه داشته و همچنین نسخه پزشک را هم بیاورند.

سردار مهری گفت: اگر زائران داروی غیرمجاز همراه داشته باشند (همانند مواد مخدر) در عربستان با مشکل مواجه می‌شوند.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور به ذکر نمونه دیگری در عربستان پرداخت و گفت: اگر در مسجدالحرام و اطراف آن پول یا کیفی روی زمین افتاده باشد و زائران برای برای بازگرداندن به صاحب خود بردارند برای پلیس عربستان به منزله سرقت بوده و با زائر برخورد می‌شود؛ بنابراین لازم است که زائران به این نکته ظریف هم دقت کنند.

این مقام ارشد پلیس فرودگاه‌های کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از زائرانی که معتاد هستند در حال ترک بوده و شربت متادون استفاده می‌کنند، گفت: همراه داشتن شربت متادون در کشور عربستان جرم محسوب شده و فرد دستگیر و به زندان می رود؛ بنابراین لازم است که زائران از همراه داشتن داروهای غیرمجاز پرهیز کنند.

سردار مهری به دستگیری 190 نفر از زائران در سال گذشته به واسطه داشتن داروهای ممنوعه و حمل مواد مخدر پرداخت و افزود در نهایت با اقدامات پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان حج و زیارت باید و دادستان اقدامات لازم انجام شد و فقط ده نفر نتوانستند به سفر حج اعزام شوند و ۱۸۰ نفر دیگر با تأخیر به مراسم حج رسیدند. این مقام ارشد پلیس فرودگاه گفت خوشبختانه ۱۰ سال است که به واسطه اقداماتی که انجام می‌دهیم دستگیری زائران به واسطه مواد مخدر عربستان را شاهد نبودیم.

این مقام ارشد پلیس فرودگاه‌های کشور افزود: در مرکز سپاه در پلیس مواد مخدر هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا بار غیرلازم زائران توسط این مرکز بازرسی شود.

وی به کشف جاسازی‌های مواد و داروهای ممنوعه توسط ماموران این پلیس اشاره و بیان داشت: در سال‌های گذشته مواردی از جاسازی در بین زائران داشتیم که خوشبختانه در فرودگاه کشف و ضبط شد؛ مواردی از بلع مواد مخدر و همچنین جاسازی مواد توسط همسر زائران که از ادامه سفر همسر جلوگیری شد.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور به آمادگی ماموران آگاهی و پلیس پیشگیری برای جلوگیری از سرقت در فرودگاه‌ها، اطلاع‌رسانی و آگاهی به زائران در خصوص هشدارهای پلیسی و آگاهی از لیست داروهای ممنوعه پرداخت و گفت: با سازمان‌های مختلف هماهنگی‌های لازم انجام شده تا امنیت پیرامونی و همچنین تسهیل در تردد زائران انجام شود.

سردار مهری به لیست ۱۷ ایستگاه پروازی اشاره و تصریح کرد: بالغ بر ۳۰ هزار زائر از فرودگاه حضرت امام خمینی(ره) برای حج تمتع به کشور عربستان اعزام خواهند شد؛ زائرانی از استان‌های تهران، سمنان، البرز، قم، قزوین، کاشان، زنجان، همدان، مرکزی و کردستان.

وی گفت: از فرودگاه مشهد زائران استان خراسان رضوی و خراسان شمالی، فرودگاه اصفهان زائران اصفهان و چهار محال و بختیاری، از تبریز زائران آذربایجان شرقی، از فرودگاه کرمان زائران کرمانی، از فرودگاه شیراز زائران استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد، فروگاه گرگان زائران گلستان و از فرودگاه یزد زائران استان یزد اعزام خواهند شد.

این مقام پلیس فرودگاه‌های کشور ادامه داد: از فرودگاه بندرعباس زائران استان هرمزگان، فرودگاه کرمانشاه زائران کرمانشاهی و ایلامی، فرودگاه ساری زائران مازندران، فرودگاه رشت زائران گیلان، فرودگاه ارومیه زائران آذربایجان غربی، فرودگاه اهواز زائران خوزستان، فرودگاه بوشهر زائران بوشهر و از فرودگاه بیرجند زائران استان خراسان جنوبی برای انجام عملیات حج تمتع به کشور عربستان اعزام خواهند شد.

سردار مهری گفت: رئیس فرودگاه اقدامات خوبی انجام داده تا با شایستگی زائران بدرقه شوند، یک اقدام جدید ایجاد یک میز خدمت در فرودگاه است تا فرماندهان یا جانشین پلیس فرودگاه هر استانی از ابتدا تا انتهای هر پرواز در این قسمت حضور داشته باشد و بتواند به زائران پاسخگویی سریع و راهنمایی به موقع داشته باشد.

وی به برقراری ۱۷ جلسه با سپاه حفاظت فرودگاه در راستای خدمت‌رسانی بیشتر به زائران و حفظ شأن و منزلت زائران در بازدیدها پرداخت‌ و گفت: ۳۴ جلسه نیز با مدیران و مسئولان حراست فرودگاه‌ها در راستای پیگیری مشکلات سالن‌ها، گیت‌های بازرسی و نصب دوربین‌های مداربسته برگزار شد و ۱۹ جلسه نیز با مقامات قضایی تا اگر جرمی اتفاق افتاد بتوانیم در اسرع وقت بتوانیم حمایت و کمک قضایی برای زائران داشته باشیم.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور به عملکرد جدید پلیس برای معرفی ماموری که رفتار خوب با زائران داشت پرداخت و گفت: از زائران نظرسنجی می‌شود و نفراتی که رفتار خوب با زائران دارند شناسایی و تقدیر می‌شوند.

این مقام ارشد با اعلام این مطلب که عملیات حج تا ۲۰ مرداد ادامه خواهد داشت به بازگشت زائران اشاره و تصریح کرد: امسال برنامه‌ریزی شده که زائران حج از ترمینال جدیدالاحداث وارد کشور شوند که هم سالن اختصاصی و هم فضای پارکینگ مناسبی دارد و به نظر می‌رسد که مشکلات سال‌های قبل را نخواهیم داشت.

عملکرد سه ماهه پلیس فرودگاه‌های کشور

سردار مهری در ادامه نشست خبری به عملکرد پلیس در سه ماهه اول امسال پرداخت و گفت: کشفیات مواد مخدر در سه ماهه امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ۷۲ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: با تلاش و کوشش و دقت همکارانمان در کنترل مسافران و همچنین بار و مرسولات پستی ۴ درصد دستگیری‌ها افزایش داشت.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور به افزایش ۱۶ درصدی کشفیات در مرسولات پستی اشاره و بیان داشت: در همین بازه زمانی حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک در فرودگاه شیراز به مقصد لندن در دستگاه صنعتی جاسازی شده بود کشف و ضبط شد.

سردار مهری تصریح کرد: با هماهنگی با پلیس انگلستان فرد قاچاقچی هم در انگلستان شناسایی و دستگیر شد.

وی به آمار دقیق دستگیری پلیس در حوزه کشف مواد به روش بلع و دستگیری قاچاقچیان پرداخت و گفت: در کشفیات ۲ برابر و دستگیری‌ها ۳ برابر افزایش داشتیم؛ همچنین در سه ماهه اول سال دو باند متشکل از زنان که در شیراز اقدام به حمل مواد مخدر به خارج از کشور می‌کردند را شناسایی و دستگیر کردیم؛ یکی از بندها متشکل از ۱۰ نفر از زنان بود که مواد را که عمدتا تریاک بود از ایران به قطر و از قطر به آسیای شرقی قاچاق می‌کرد.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور افزود: تعداد کشفیات باندهای قاچاق مواد مخدر در این بازه زمانی دو برابر افزایش یافته؛ ۳۴ درصد افزایش کشف مواد و افزایش سه برابری دستگیری‌ها را داشته‌ایم.

سردار مهری به کشفیات کالای قاچاق و ارز در سه ماه ابتدای سال اشاره و اظهار داشت:‌ ارزش ریالی کالاهای قاچاق و ارز مکشوفه ۲۶۳ میلیارد ریال است که ۵۰ درصد افزایش داشته است؛ در این راستا دستگیری متهمین نیز ۳۰ درصد افزایش یافته و تعداد پرونده‌ها نیز ۳۵ درصد.

وی به تعداد پرونده‌های تشکیل‌شده کالای قاچاق بر حسب ارزش ریالی در سه ماهه اول امسال پرداخت و گفت: تعداد پرونده‌های تشکیل شده با ارزش ریالی ۱۰ میلیون به پایین ۳۵ درصد افزایش؛ ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون ۵۶ درصد افزایش؛ ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون، ۹ درصد؛ ۵۰۰ میلیون به بالا نیز ۶۲ درصد افزایش یافته است و در کل می‌توان گفت تعداد پرونده‌های تشکیل‌شده کالای قاچاق در سه ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: بیشترین کشفیات در فرودگاه حضرت امام(ره) بوده است.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار