قاسمی گفت: پرواز‌های حج از ۱۷ تیرماه به طور رسمی با انتقال زائران به مدینه و جده آغاز می‌شود.

جزئیات حج تمتع / میزان بار مجاز تعیین شد

به گزارش گلستان۲۴؛ کاپیتان حسن قاسمی، قائم مقام مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه امسال ۸۶ هزار و ۵۵۰ زائر مهمان حرم الهی هستند، گفت: روال سال‌های گذشته عملیات حج به گونه‌ای بود که ۵۰ درصد از پرواز‌ها از طریق شرکت هواپیمایی سعودی و ۵۰ درصد از طریق شرکت هواپیمایی ایرانی انجام می‌شد؛ اما امسال به دلایل نامشخصی شرکت هواپیمایی سعودی اعلام کرده است که در عملیات حج کشور ایران مشارکت نمی‌کند.

وی افزود: عملیات حج در سال‌های گذشته ۵۰ درصد را هواپیمای سعودی و ۵۰ درصد را ایران انجام می‌داد که از این ۵۰ درصد، ۲۵ درصد را ایران‌ایر و ۲۵ درصد مابقی را ماهان و قشم‌ایر انجام می‌داد؛ اما امسال در عملیات حج صددرصد پرواز‌ها به صورت کامل از طریق هواپیما‌های ملکی ایران ایر انجام می‌شود.

آغاز پروازهای حج از ۱۷ تیر با هواپیماهای ملکی ایران‌ایر

قاسمی اظهار کرد: عملیات رفت حجاج امسال از ۱۳ تیرماه همزمان با انتقال عوامل سازمان انجام می‌شود و از ۱۷ تیرماه به طور رسمی حجاج از ۱۷ فرودگاه ایران به مدینه و جده منتقل می‌شوند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) تصریح کرد: عملیات رفت ۱۴ مرداد پایان می‌یابد و عملیات برگشت حجاج هم از ۲۶ مرداد ماه از فرودگاه‌های جده به مدینه انجام می‌شود.

وی توضیح داد: به دلیل آنکه صددرصد از عملیات حج بر عهده شرکت هواپیمایی ایران ایر افتاده است در نتیجه طی جلسه‌ای مقرر شد، سایر شرکت‌های هواپیمایی تمام همکاری‌های لازم را برای انجام پرواز‌های خارجی با ایران ایر انجام دهند.

قاسمی اظهار کرد: باتوجه به آنکه تمام شرکت‌های هواپیمایی با یکدیگر رغیب هستند؛ اما در این اقدام ملی شرکت‌های هواپیمایی اعلام آمادگی کامل کرده‌اند.

عملیات حج از ۱۷ استان و ۱۷ فرودگاه انجام می‌شود

قائم مقام مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) با بیان اینکه عملیات حج امسال از ۱۷ استان و ۱۷ فرودگاه انجام می‌شود، گفت: در این دوره از عملیات حج تمام امکانات حجاج در بین فرودگاه‌های کشور تقسیم می‌شود و ما تا امروز ۸۵ درصد از امکانات را در بین این فرودگاه‌ها تقسیم کرده‌ایم و امیدواریم تا آغاز عملیات حج بتوانیم آمادگی صددرصدی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ۸۶ هزار و ۵۵۰ نفر حاجی در قالب ۵۷۳ کاروان و ۷۲۲ پرواز رفت و برگشت انجام می‌شود.

قاسمی اظهار کرد: از این ۷۲۲ پرواز،  ۳۶۱ پرواز برای رفت و ۳۶۱ پرواز هم برای برگشت است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) یادآوری کرد: میزان ساعت پرواز حجاج ۴ هزار و ۵۲۴ ساعت است و برای انجام عملیات رفت ۸ هواپیمای ۲۷۰ نفره و یک هواپیمای پشتیبان و برای عملیات برگشت هم ۹ هواپیما با یک هواپیمای پشتیبان نیاز است.

وی با اشاره به اینکه عملیات پرواز‌های رفت حجاج در ۱۴ مرداد پایان می‌یابد، گفت: در عملیات رفت ۱۶۲ پرواز به جده و ۱۹۹ پرواز به مدینه انجام می‌شود که از این میزان ۵۶ درصد مدینه اول و ۴۴ درصد مدینه دوم هستند.

قاسمی یادآوری کرد: عملیات رفت در ۳۳ روز انجام می‌شود و نخستین پرواز‌های حج تمتع از فرودگاه امام خمینی(ره)، اهواز و یزد انجام می‌شود.

قائم مقام مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) تصریح کرد: تعداد پرواز‌ها از فرودگاه امام(ره) ۱۲۴ پرواز است و بیشترین پرواز در فرودگاه امام(ره) با ۳۰ هزار زائر است.

وی بیان کرد: پرواز حجاج شهر‌های اطراف از جمله قم، کاشان و کرج در فرودگاه امام(ره) انجام می‌شود و کمترین زائران شهر‌ها مربوط به استان گیلان با ۴۸۶ زائر است.

عملیات برگشت حجاج از ۲۶ مردادماه آغازمی‌شود

قاسمی با اشاره به اینکه عملیات برگشت حجاج از ۲۶ مردادماه آغاز و تا ۱۷ شهریورماه ادامه دارد، گفت: در عملیات برگشت ۱۸۶ پرواز در ۲۳ روز انجام می‌شود و در این عملیات ۵۱ درصد از حجاج از مدینه و ۴۹ درصد از جده منتقل می‌شوند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای حمل بار که مهم‌ترین دغدغه حجاج بوده صورت گرفته است، گفت: امسال میزان بار تعیین شده برای حجاج ۴۰ کیلو و در قالب ۲ بسته است و وزن ساک دستی که مجوز ورود به داخل هواپیما را دارند ۵ کیلو گرم تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه در عملیات حج امسال تمام نیرو‌های ایران ایر به صورت شبانه‌روزی در ترمینال حجاج حضور دارند، گفت: زائران می‌توانند با شماره تلفن‌های ۰۹۱۲۲۹۹۷۱۰۸ و ۰۹۱۲۱۱۳۲۵۴۱ تماس گرفته و همچنین به سایت WWW.IRANAIR.COM مراجعه کنند.

انتقال ۳۰ هزار زائر از ترمینال سلام به مدینه و جده

قاسمی با اشاره به اینکه امسال عملیات حجاج در فرودگاه امام خمینی (ره) از ترمینال سلام که روز گذشته با حضور رئیس جمهور افتتاح شد انجام می‌شود، گفت: طبق وظایف جمهوری اسلامی ایران و همچنین تکالیف دولت تمام امکانات لازم را برای حجاج در این ترمینال فراهم کرده‌ایم و این ترمینال یکی از مهم‌ترین ترمینال‌ها برای انتقال حجاج به شمار می‌رود، چرا که ۳۰ هزار زائر از طریق این ترمینال به مدینه و جده منتقل می‌شوند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره تمهیدات لازم جهت جلوگیری از تأخیر پرواز‌های حجاج گفت: تأخیر اجتناب ناپذیر است و تمام هنر مدیران آن است که بتوانند با مدیریت درست تأخیرها را کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه هنگامی که وضعیت هوا و جو نامساعد باشد خلبان نمی‌تواند پرواز را انجام دهد، در نتیجه تأخیر در این بین اجتناب ناپذیر است.

قاسمی اظهار کرد: تجربه نشان داده است که میزان تأخیرها و ترافیک در پرواز‌های ورودی بسیار زیاد است، بنابراین امسال به طور قطع تأخیر در پرواز‌های حجاج وجود دارد؛ اما برای کاهش میزان تأخیرها هواپیمای بک‌آپ و پشتیبان در رفت و برگشت درنظر گرفته‌ایم.

مشکل سوخت رسانی نداریم

قائم مقام مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) توضیح داد: به دلیل آنکه ایران ایر عملیات پرواز‌های اروپایی و آسیای شرقی را انجام می‌دهد و پیش از اعلام عملیات حج امسال به دلیل آنکه نمی‌دانستیم ایران ایر قرار است تمام پرواز‌های عملیات حج را انجام دهد در نتیجه بلیت‌های بسیار زیادی فروخته شده است و در صورتی که این پرواز‌ها انجام نشود باید جریمه پرداخت کنیم، اما با همکاری سایر شرکت‌های هواپیمایی داخلی سعی خواهیم کرد به تمام تعهدات پروازی خود پایبند باشیم.

وی یادآوری کرد: به هیچ وجه هیچ پرواز خارجی لغو نمی‌شود و امسال هیچ مشکلی از لحاظ مالی و همچنین سوخت رسانی به پرواز‌های حجاج در کشور عربستان نخواهیم داشت.

قاسمی در پایان گفت: عملیات حج امسال در فرودگاه‌های تهران، اهواز، یزد، رشت، بیرجند، اصفهان، بندرعباس، بوشهر، گرگان، تبریز، کرمان، مشهد، زاهدان، ارومیه و شیراز انجام می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار