رییس اداره پنبه و دانه های روغنی جهادکشاورزی گلستان گفت که کار برداشت چغندر قند از سطح یک هزار و ۸۲ هکتار اراضی زیر کشت این محصول در گلستان آغاز شد.

آغاز برداشت چغندر قند در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی موسی خانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: پیش بینی می‌شود از این اراضی، ۵۰ هزار تن چغندر تولید شود.
به گفته وی امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندر قند ۳.۶۴۰ ریال تعیین شده که کارخانه قند جوین استان خراسان رضوی به عنوان طرف قرارداد با کشاورزان گلستان، علاوه بر پرداخت قیمت تضمینی، یک هزار ریال کرایه حمل نیز به ازای هر کیلوگرم پرداخت می‌کند.
موسی خانی افزود: بیشترین سطح زیرکشت چغندر قند در گلستان مربوط به شهرستان‌های گرگان، علی آباد، رامیان و بندرترکمن است.
کارشناسان کشاورزی گلستان معتقدند رسیدن به خوداتکایی در تولید شکر، ایجاد تناوب زراعی و حاصلخیزی خاک، افزایش تولید محصولات بعد از کشت چغندر نظیر گندم و درآمدزایی بالا از اهداف مهم پیگیری جایگزینی چغندر قند به جای محصولات پرآبی همچون شالی در این استان است
تحقیقات کشت چغندر قند در گلستان از سال زراعی ۸۲- ۸۱ برای تعیین بهترین زمان کاشت، استفاده از بذر مناسب، چگونگی مبارزه با آفات نباتی و شیوه نوین کاشت، داشت و برداشت آغاز و از سال زراعی ۹۲ - ۹۱ کاشت این محصول در ۸۱ هکتار گلستان اراضی استان آغاز شد.
گلستان جزو ۵ استان برتر تولید کننده چغندر قند پاییزه کشور است.
در استان گلستان ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی مستعد برای تولید محصولات زراعی و باغی وجود دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار