اگر افراد بخواهند از مزایای تخم شربتی و خاک شیر بهره‌مند شوند باید این دانه‌ها را همراه مقداری آب، خیار رنده شده، عرق نعناع یا عرق بیدمشک استفاده کنند.

بهترین نوشیدنی در فصل گرما

به گزارش گلستان ۲۴؛ فرزاد بابایی، با اشاره به افزایش مصرف خاک شیر و تخم شربتی در روز‌های گرم تابستان، گفت: خاک شیر و تخم شربتی دانه‌هایی هستند که به خاطر خاصیت کلوییدی که دارند جاذب آب بوده و می‌توانند آب را در اطراف خود نگه دارند.

وی افزود: با مصرف این دانه‌ها حجم زیادی آب وارد دستگاه گوارش شده و در پیشگیری از کم آبی بدن بسیار مؤثر است.

بابایی خاطرنشان کرد: برخی افراد مصرف این دانه‌ها را راهکاری برای رفع یبوست می‌دانند که این امر تنها به خاطر آبی است که اطراف این دانه‌ها ذخیره می‌شود و ربطی به ماهیت خود دانه‌ها نداشته و خود این دانه‌ها خاصیت ملینی ندارند.

وی به باور دیگر در خصوص دانه تخم شربتی اشاره کرد و افزود: برخی افراد معتقدند این دانه منبع سرشار کلسیم است و برای همین حجم زیادی تخم شربتی مصرف می‌کنند، درحالیکه این حرف پایه و اساس علمی ندارد.

 

 

بابایی خاطرنشان کرد: اگر چهار لیتر تخم شربتی همراه با آب مصرف شود باز هم نمی‌تواند به اندازه نصف لیوان شیر کلسیم برای بدن تأمین کند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه بسیاری افراد تخم شربتی و خاک شیر را بصورت شربت مصرف می‌کنند گفت: مشکل مصرف این دانه‌ها همین است که بصورت شربت و همراه با حجم بسیاری قند مصرف می‌شود که این امر زمینه چاقی افراد را فراهم می‌کند.

وی افزود: از طرفی مصرف این شربت موجب احساس ضعف در افراد می‌شود، چون بلافاصله بعد از ورود قند‌های ساده به خون، انسولین در بدن ترشح شده و به دنبال آن افت قندخون و ضعفی و سستی بدن رخ می‌دهد و فرد احساس گرسنگی می‌کند.

بابایی یادآور شد: مصرف این شربت برخلاف تصور افراد تشنگی را نیز تشدید می‌کند، چرا که ورود قند‌های ساده به خون، غلظت خون را افزایش داده و آب بیشتری می‌طلبد.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: اگر افراد بخواهند از مزایای تخم شربتی و خاک شیر بهره‌مند شوند باید این دانه‌ها را همراه مقداری آب، خیار رنده شده، عرق نعناع یا عرق بیدمشک استفاده کنند.

 

منبع: ایسنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار