محققان انگلیسی در تحقیقات جدیدی دریافتند،مشکل مصرف قند زیاد در نوشیدنی‌ها، محیط با اسیدیته بالای آن است و اگر نوشیدنی‌ها محیط غیر اسیدی داشته باشند شکر خیلی کمی را می‌توان در تولید آن‌ها استفاده کرد که این مسئله می‌تواند به کاهش روند چاقی کمک کند.

مبارزه با بحران چاقی به کمک آب

به گزارش گلستان ۲۴؛ طبق تحقیقات دانشگاه شفیلد، آژانس نوآوری انگلستان، دانشگاه De Montfort و WET Global Ltd، چاقی و مشکلات سلامتی ناشی از وجود قند بالا در نوشیدنی‌ها می‌تواند با افزایش سطح PH و کاهش مقدار جامدات محلول (TDS) توسط آب حل شوند.

این تحقیق نشان می‌دهد که روش استاندارد پاک کردن آب از یک ماده، یک محیط اسیدی با pH برابر با 6.1 ایجاد می‌کند و شکر بیشتری به نوشیدنی‌ها اضافه می‌شود تا طعم شوری و تلخی آن از بین برود.

آزمایش‌ها نشان می‌دهند، هنگامی‌که طعم‌دهنده‌ها، کربن و قند اضافه می‌شوند، نوشیدنی‌هایی با pH برابر 2.5 به وجود می‌آید که در این صورت آب اسیدی‌تر می‌شود. تکنیک‌های موجود قادر به تنظیم مقدار pH آب اسمز (خاصیت حل‌کنندگی) نیست،  بنابراین پژوهشگران این پروژه یک سیستم پیشرفته تقویت فعال را ایجاد کرده اند.

در این آزمایش‌ها، از یک فرآیند اختصاصی در تقلید از طبیعت برای ایجاد pH بالا / TDS پایین آب استفاده‌شده است. این سیستم تقویت فعال، آب قلیایی تولید می‌کند که پس از افزودن طعم‌دهنده‌ها از pH برابر 9 پایین نمی‌آید ، بنابراین برای مقابله با اسیدیته شدن نیازی نیست که قند به مایعات اضافه شود.

 

این فرآیند نشان می‌دهد که برنامه‌های کاربردی برای نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های بدون الکل، آب کانابیدیول و نوشیدنی‌های تخمیر شده با استفاده از سیستم پیشرفته تقویت فعال برای تولیدکنندگان نوشیدنی رستوران‌ها و سایر شرکت‌هایی که نوشیدنی‌ها را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند، وجود دارد.

با انجام آزمایش‌هایی مشخص شد که آب ایجادشده با استفاده از سیستم پیشرفته تقویت فعال دارای pH پایدار 10.5 است و در صورت اضافه شدن طعم‌دهنده‌ها pH بالاتر از 9 می‌رود. این نوشیدنی‌ها pH بالاتر را حفظ کرده و طی 12 هفته آزمایش، عمر انباری تسریع شده در دمای محیط 20 و 30 درجه سانتی‌گراد، رشد میکربی را نشان ندادند. این نوشیدنی‌ها همچنین حاوی کمتر از 0.1 گرم شکر در 100 میلی‌لیتر مایع بودند.

دکتر هاجیمه کینوشیتا (Hajime Kinoshita) از گروه دانش و مهندسی مواد دانشگاه شفیلد، تعدادی از آزمایش‌ها را در کنار دکتر تئودور هانئین (Theodore Hanein) همکار تحقیقاتی در شیمی مواد انجام داد. او می‌گوید که 29 درصد از بزرگ‌سالان با مشکل چاقی درگیر بوده و هزاران کودک دندان‌های خود را به دلیل مصرف زیاد نوشیدنی های قندی از دست می‌دهند که این باعث شده تا کارشناسان به دنبال کاهش میزان قند نوشیدنی‌ها باشند.

وی توضیح می‌دهد که چگونه مواد با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا آب قلیایی‌تر شود و چگونه می‌توانیم این روند را به‌طور پایدار تکرار کنیم. او تأکید کرد: «ما خوشحالیم که WET Global توانسته است، سیستم پیشرفته تقویت فعال (AES) را توسعه دهد و امیدواریم که بتوانیم نوشیدنی‌هایی را تولید کنیم که در تولیدشان از شکر کمتری استفاده شود.»

دکتر احمد عباس محمد، مدیر تحقیق و توسعه در WET Global، گفت: «ما این تحقیق را انجام دادیم تا روشی را ایجاد کنیم که در تولید نوشیدنی‌ها نیازی به قند یا مواد افزودنی نباشد.

برای این کار لازم بود بدانیم که چرا در مرحله اول قند اضافه می‌کنیم. فهمیدن اینکه شکر برای عطروطعم استفاده نمی‌شود درحالی‌که برای از بین بردن طعم‌دهنده به دلیل اسیدیته شدید مورداستفاده قرار می‌گیرد، قدم بزرگی بود. این باعث تا ما در مسیر توسعه سیستم پیشرفته تقویت فعال (AES) قرار بگیریم.»

او در ادامه تأکید می‌کند: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که کلید کاهش شکر و مواد افزودنی از نوشیدنی‌ها و کمک به کاهش بحران جهانی چاقی، تولید نوشیدنی‌ها در محیط غیر اسیدی است. توسعه سیستم پیشرفته تقویت فعال (AES) برای تأمین منبع آب با pH بالاتر و TDS پایین‌تر طراحی‌شده است. حتی پس از افزودن طعم‌دهنده‌ها، کربن یا حتی کانابیدیول اضافه می‌شود و سطحpH بالاتر و پایدار را حفظ می‌کند و این فناوری اکنون توسط برندهای انگلستان و خارج از آن در حال پیاده‌سازی است.»

 

منبع: سیناپرس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار