دانشمندان دریافتند که داشتن خواب کافی از عوامل مهم جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر است.

زنگ خطری برای ابتلا به بیماری آلزایمر

به گزارش گلستان ۲۴؛ دانشمندان دریافتند که تغییر شکل پروتئین ویژه‌ای در بدن منجر به مرگ سلول‌های عصبی و در نتیجه تخریب بخشی از مغز می‌شود که مسئولیت حفظ بیداری را بر عهده دارد.

به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا، الگوی نادرست خواب در تغییر شکل این پروتئین موثر است و داشتن خواب کافی از عوامل مهم در جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر است. هر چند چرت زدن کوتاه مدت در طول روز در حد طبیعی می‌تواند ما را هوشیارتر و با بازده بیشتر به فضای فعالیت روزانه بازگرداند، اما چنانچه میزان آن بیش از حد طبیعی باشد، می‌تواند زنگ خطری برای ابتلا به بیماری آلزایمر باشد.

در این مطالعه دانشمندان علائم مغزی بیماری آلزایمر را در ۱۳ فرد مبتلای متوفی با افراد سالم متوفی مقایسه کرده‌اند. در مغز تمامی این بیماران شکل تغییر یافته از پروتئینی به نام تاو (TAU) در مناطق مسئول حفظ بیداری یافت شد که در افراد سالم به این شکل وجود نداشت.

تاو پروتئینی است که به طور معمول در سلول‌های عصبی یافت می‌شود و به تشکیل ساختار‌هایی که مواد مغذی را منتقل می‌کنند، کمک می‌کند. معمولا پروتئین تاو به ماندگاری و پایداری ساختار‌هایی به نام میکروتوبول‌ها کمک می‌کند، اما در بیماری آلزایمر تغییر شکل این پروتئین منجر به اختلال عملکرد میکروتوبول‌ها و عدم توانایی آن‌ها در انتقال مواد ضروری به سلول‌های عصبی می‌شود که در نتیجه این رویداد منجر به مرگ سلول عصبی می‌گردد.

آلزایمر رایج‌ترین شکل زوال عقل است که با از دست رفتن سلول‌های مغزی در مناطق مختلف سیستم عصبی همراه است.

 پیشگیری از ابتلا به آلزایمر با کنترل فشارخون

محققان موسسه ملی اختلالات عصبی و مغزی ایالات متحده در جدیدترین مطالعات خود پس از اسکن مغز صد‌ها بیمار مبتلا به فشار خون بالا، دریافتند که کنترل فشار خون نه تنها خطر سکته مغزی و بیماری‌های قلبی بلکه همچنین اختلالات شناختی مرتبط با سن را هم کاهش می‌دهد.

آن‌ها دریافتند که افراد مبتلا به فشار خون بالا که بصورت فشرده تحت کنترل هستند، در مقایسه با افرادی که تحت کنترل استاندارد فشار خون هستند، تجمع کمتری از برخی ضایعات در ماده سفید مغز را نشان می‌دهند. در کنترل استاندارد فشار خون، فشار خون بالای سیستولیک به کمتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه کاهش یافت و در درمان فشرده، فشار خون بیماران را به زیر ۱۲۰ میلی متر جیوه کاهش دادند تا تاثیر آن را بر تجمع ضایعات مغزی مشاهده کنند.

دکتر کلینتون رایت، مدیر بخش تحقیقات بالینی این تیم می‌گوید؛ این ضایعات نشان دهنده تغییراتی در اعماق مغز است. فشار خون بالا شانس تجمع این ضایعات را در مغز افراد مبتلا به آن بیشتر می‌کند و کنترل و نگه داشتن آن در محدوده متعادل‌تر احتمال تجمع آن را در مغز افراد را کمتر می‌کند.

در این مطالعه که در پژوهشکده مداخله فشار خون سیستولیک موسسه ملی بهداشت آمریکا انجام شده است ۹۳۰۰ بیمار مبتلا به فشارخون بالا در سنین ۵۰ و بالاتر شرکت داشتند.

مطالعه قبلی این تیم تحقیقاتی نشان داد که درمان فشرده فشار خون بالا، خطر ابتلا به اختلال خفیف شناختی را کاهش می‌دهد که اغلب پیشرو در زوال عقل است.

این پژوهشگر تاکید کرد: من به شدت از مردم می‌خواهم که فشار خون را بشناسند و در مورد چگونگی بهینه کنترل با پزشکان خود گفتگو کنند. این می‌تواند کلیدی برای سلامت آینده مغز شما باشد.

به گفته این پژوهشگر مرحله بعدی بررسی این مسئله است که چگونه کنترل فشار خون ممکن است بر تجمع ضایعات ماده سفید در مناطق بحرانی مغز که تحت تأثیر اختلالات مغزی وابسته به سن قرار دارند، تأثیر بگذارد و چه عواملی ممکن است باعث شود برخی از افراد نسبت به درمان فشار خون بالا پاسخگو باشند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

ارسال نظر

آخرین اخبار