یک کارشناس اقتصاد سیاسی با تشریح تاثیر تحریم‌های جدید امریکا علیه بانک مرکزی ایران گفت: اگر چه این محدودیت‌ها خللی در تامین غذا و دارو به‌وجود نمی‌آورد اما باید کانال‌های واردات را متنوع کرد.

تحریم‌های مجدد تاثیری بر واردات غذا و دارو ندارند

به گزارش گلستان ۲۴؛ مجید شاکری در خصوص اعمال تحریم اخیر امریکا علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: اینکه بانک مرکزی بر اساس تحریم‌های جدید در چه حوزه‌ای می‌تواند فعالیت کرده و از حرکت در چه مسیری منع شده است مربوط به قواعد بسیار متاخرتر از قانون سال ۲۰۰۰ میلادی است. در NDAA با وجود اینکه تگ بانک مرکزی، تگ ایران است ( معنی تگ ایران این است که بانک مرکزی کشورمان صرفا گرفتار تحریم‌های اولیه است و نمی‌تواند با امریکا کار کند)، اما به جز آن، بانک مرکزی در تگ NDAA ۲۰۱۲ یک قانونی مختص به خود دارد که براساس آن بانک مرکزی ایران مشمول تحریم‌های ثانویه است.

 

تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: بنابراین اگر تصور کنیم که تا قبل از وضع تحریم جدید، بانک مرکزی مشمول تحریم ثانویه نبوده، تصوری اشتباه است.

وی تصریح کرد: تحریم‌های ذیل NDAA ۲۰۱۲ با برجام رفع شد و پس از آن با خروج امریکا از برجام، طبق دستور اجرایی ترامپ مجدد بازگشت. پس بانک مرکزی پیش از این هم مشمول تحریم ثانویه بوده است. این تحریم ثانویه به طور خاص غذا، دارو و موارد بشردوستانه را از حیطه محدودیت‌ها معاف کرده بود.

شاکری ادامه داد: با تحریم تازه امریکا علیه بانک مرکزی، وقتی بانک مرکزی تگ SDGT خورده، به موجب یک تفسیریه‌ای که اوفک در آبان سال ۹۶ زمان اعمال کاتسا داده بود، نوشته استثناها(معافیت)هایی که در NDAA۲۰۱۲ هست، لزوما در تگ SDGT مطرح نیست. اما نگفته که حتما این استثناها و معافیت‌ها وجود ندارد.

این تحلیگر اقتصاد سیاسی گفت: پس اینکه تصور کنیم با تحریم تازه امریکا و الصاق برچسب SDGT به بانک مرکزی، لزوما غذا و دارو هم مشمول تحریم خواهد شد، غلط است چرا که موضوع را به تفسیر اوفک واگذشته است.

شاکری ادامه داد: اما موضوعی که در اجرا وجود دارد این است: علیرغم اینکه تا به امروز امریکایی‌ها اعلام می‌کردند که بانک مرکزی ایران از تحریم غذا و دارو معاف است اما بانک مرکزی امریکا در عمل بر سر راه تجارت ایران با غیرامریکایی‌ها به‌خصوص اروپایی‌ها انواع سنگ اندازی را انجام می‌داد به نحوی که از نتایج این سنگ اندازی، افزایش میزان خریدهای غذایی ایران مثل سویا و نهاده‌های دامی از مبداء امریکا بود.

وی افزود: در واقع امریکایی‌ها از این روش استفاده می‌کردند تا علیرغم اینکه ظاهرا ایران تحریم مواد غذایی و دارو نیست اما عملا خودشان مانع همکاری سایر کشورها با ایران می‌شدند و از طرف دیگر، تحت کانال‌های مورد نظارت خودشان، خریدهای ایران در حوزه مواد اولیه و نهاده‌ها را سامان می‌دادند.

شاکری تصریح کرد: اکنون در تحریم‌های تازه امریکا بر علیه بانک مرکزی ایران، اینطور نیست که غذا و دارو هدف قرار گرفته شده باشد چراکه موضوع به تفسیر اوفک واگذار شده است؛ در ثانی امریکایی‌ها می‌دانند که ایران در زمینه غذا و دارو تنها گزینه‌اش امریکا نیست.

بنابراین باید مابین اینکه «معافیت‌های امریکا برای غذا و دارو را تمدید نکرده وکانال‌های در اختیار خود را بسوزانند و نظارت بر جریان غذا و داروی وارداتی از سوی ایران را از دست بدهند» یا اینکه «این معافیت را در حدی حفظ کنند و این مسیر ادامه پیدا کند» یکی را انتخاب کنند. که انتخاب معقول برای امریکایی ها، این است که این کانال‌ها را باز نگه دارند که بتوانند بر آن نظارت کنند.

وی گفت: پس اینکه بگوییم در صحنه اجرا لزوما اتفاق تازه‌ای رخ خواهد داد، اینطور نیست. هرچند در هر شرایطی متنوع‌سازی کانال‌های تامین مواد غذایی و دارو راهبردی است که ما را از هر خطری در آینده مصون می‌دارد.

منبع: مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار