کریمی گفت: مناقصه نصب داربست و برداشت علوفه ها در سامانه تدارکات به مناقصه گذاشته و دوباره تمدید شده و امید داریم که پیمانکار به زودی معرفی شود.

نصب داربست و برداشت علف های هرز برج جهانی قابوس

به گزارش گلستان ۲۴؛ «ابراهیم کریمی» امروز(سه شنبه 2 مهر) در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در سیل اخیر در حوزه میراث فرهنگی برج قابوس، پل آق قلا و بسیاری از آثار تاریخی در استان خسارت دیده که برآورد خسارت های میراث در استان گلستان 38 میلیارد تومان است که تاکنون ریالی تخصیص منابع داده نشده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری گلستان  ادامه داد: با همه این وجود، از منابعی که در اختیار داشتیم بحث محوطه سازی برج قابوس را دنبال کردیم و این محوطه سازی به کاهش رطوبت برج قابوس که بر اثر سیل به وجود آمده کمک می کند و در کنار آن شاهد رشد و نمو گیاهان بر برج بودیم و دلیل آن شدت بارندگی زیاد و گرمای کمتر نسبت به سال گذشته  در شهرستان گنبدکاووس است که شرایط رشد این گیاهان را افزایش داده است.

 

کریمی خاطرنشان کرد: برای کنترل این علف های هرز می توانستیم سم پاشی کنیم و در یک روز گیاهانی که بر بالای این برج روییده از بین برود ولی این تکنولوژی مورد تایید متخصصان امر و شورای راهبردی برج قابوس که از اساتید برجسته مرمت و بازسازی کشور هستند قرار نگرفت.

 

وی یادآور شد: این شورا اعتقاد داشت که این سم به بافت برج آسیب وارد می کند و خسارت های بعدی را به وجود می آورد و تنها راه پیشروی ما نصب داربست و برداشتن این علوفه ها به شکل فیزیکی است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی،  صنایع دستی  و گردشگری گلستان گفت: در دو سال گذشته این داربست ها وصل شده بود و ماه های زیادی زمان برد که بتوانیم این علوفه ها را به شکل فیزیکی و با نصب داربست جمع آوری کنیم و همچنین در آن زمان با اعتراض های مردمی مواجه شدیم و لذا امسال تصمیم گرفتیم که پس از پایان سفرهای تابستانی این داربست ها را وصل کنیم و علف های هرز را به شکل فیزیکی جمع آوری کنیم.

 

کریمی یادآور شد: محوطه سازی برج قابوس در دستور کار قرار دارد که تا پایان آبان و آذر به پایان می رسد و بخش پایانی ورودی است که امسال انجام می شود.

 

وی ابراز داشت: مناقصه نصب داربست و برداشت علوفه ها را در سامانه تدارکات به مناقصه گذاشتیم و دوباره تمدید شده و امید داریم که پیمانکار به زودی معرفی شود و از دو هفته آینده نصب داربست و برداشت این علوفه ها انجام شود.

 

کریمی افزود: در شورای برنامه ریزی استان اعلام شده که راه از دست رفته بر اثر سیل را می توانیم، بسازیم و کشاورزی از دست رفته را می توان سال دیگر احیاء کرد ولی برج قابوس از بین برود دیگر قابل برگشت نیست و تخریب پل تاریخی آق قلا تاریخ و موقعیت این پل را از بین می برد.

شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار