مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت با بیان این که نان گران نشده، گفت: اگر نرخ جدیدی برای نان اعلام شده، در راستای یکسان‌سازی قیمت‌ها و امکان نظارت بیشتر است.

توضیح یک مقام مسئول وزارت صمت درباره گرانی نان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس؛ محمدرضا کلامی در مورد قیمت جدید نان، گفت: قیمت نان افزایش نیافته است و هدف از انتشار ابلاغیه جدید برای قیمت انواع نان سنتی، امکان بازرسی بیشتر است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت  صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در چند سال اخیر قیمت نان به صورت رسمی افزایش نیافته است، افزود: نانوایان  طی چند سال اخیر بطور مدام از افزایش هزینه‌های مختلف تولید از جمله افزایش هزینه‌های انرژی و هزینه‌ کارگری در مقابل عدم افزایش قیمت نان گلایه‌مند بودند، بنابراین برای جبران هزینه‌ها تعدادی از نانوایان، به طور خودسرانه اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند. 

وی با بیان اینکه نانوایی‌ها طی سال‌های اخیر خواستار واقعی شدن قیمت نان بوده‌اند، اظهار داشت: بنابراین با توجه به افزایش هزینه‌ها امکان نظارت بازرسان  نسبت به گران‌فروشی و افزایش قیمت‌ها محدود می‌شد. 

کلامی در ادامه با بیان اینکه برای تغییر در قیمت نان دو سناریو مطرح بود، گفت: یک سناریو افزایش قیمت گندم و سناریوی دیگر افزایش قیمت نان بود، اما دولت در نهایت تصمیم گرفت، تا قیمت گندم یارانه‌ای برای تهیه آرد نانوایی‌ها تغییر نکند و همچنان گندمی که در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد، به نرخ یارانه‌ای باشد. 

وی افزود: براساس آخرین تصمیمات مقرر شد تا دولت  یارانه نان را از طریق پرداخت یارانه گندم برای تولید آرد نانوایی‌ها حفظ کند، اما  برای قیمت نان سقف تعیین کند تا امکان گران‌فروشی از بین برود. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت  صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در صورت انتشار بخشنامه جدید برای قیمت نان هدف این است تا براساس این بخشنامه  قیمت‌ و وزن چانه انواع نان  برای نانوایی‌هایی که آرد یارانه‌ای می‌گیرند تعیین شود تا بدین وسیله امکان گران‌فروشی وجود نداشته باشد، ضمن اینکه از بروز هر گونه تخلفی جلوگیری شود و امکان نظارت بازرسین بر نانوایی‌ها هم بیشتر شود. 

وی اظهار داشت: دولت هر کیلوگرم گندم را از کشاورزان به قیمت 1700 تومان خریداری می‌کند که با هزینه‌های جانبی به 1850 تومان می‌رسد، اما گندمی که در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد، بخشی به قیمت هر کیلو 665 تومان و 20 درصد هم به قیمت هر کیلو 900 تومان است. 


 

ارسال نظر

آخرین اخبار