کشته شدن ۱۵ گلستانی بر اثر آتش گرفتن مینی‌بوس پس از برخورد با تریلی در شرق استان، کشف اموال به سرقت رفته یک توریست آلمانی در گرگان، آغاز عملیات نصب داربست برای حذف علف‌های هزر برج قابوس و اعلام زمان محاکمه علنی متمهان پرونده پرهام از جمله رویدادهای خبری گلستان در هفته گذشته بود.

رویدادهای خبری گلستان در هفته گذشته

به گزارش گلستان ۲۴؛ در اولین روز هفته گذشته و بر اثر برخورد یک دستگاه تریلی حامل سیمان با یک دستگاه مینی‌بوس در جاده ترانزیتی گنبدکاووس - اینچه برون، ۱۵ سرنشین مینی بوس جان باختند و ۱۸ نفر دیگر نیز مصدوم شدند.

پلیس علت این حادثه را  خطای انسانی (خواب آلودگی راننده تریلی و انحراف به چپ آن) اعلام کرد.

استاندار گلستان بلافاصله پس از وقوع این حادثه مرگبار دستور بررسی ویژه و رسیدگی کامل به مصدومان این حادثه را صادر کرد و رییس کل دادگستری استان هم دادستان گنبدکاووس را مسوول ویژه رسیدگی به موضوع تصادف تعیین کرد و از وی خواست پس از بررسی علل بروز این حادثه و عوامل تشدید شمار جانباختگان این تصادف، گزارش آن را ارایه کند.

مدیرکل پزشکی قانونی گلستان اعلام کرد که تشخیص هویت اجساد کشته شدگان این سانحه به سبب سوختگی شدید فقط از طریق نمونه برداری دندان ممکن است.

به گفته زارعی  فقط هویت سه نفر از متوفیان شناسایی شده و شدت و عمق سوختگی بقیه متوفیان به حدی بالا بود که امکان آزمایش دی ان ای از طریق عضلات وجود نداشت و تنها راه تشخیص هویت نمونه برداری از دندان است.

مدیر کل پزشکی قانونی گلستان با یادآوری اینکه انجام دی ان ای از دندان کاری سخت است، گفت: تنها سه مرکز از ۱۰ مرکز تشخیص هویت کشور این کار را انجام می دهند بنابراین نمونه های گرفته شده به مشهد یا شیراز ارسال می شود.

پیکر جانباختگان این حادثه روز یکشنبه در روستای قره‌آغاچلی مراوه تپه دفن شد.

فرماندار مراوه تپه گفت: پیکر هر یک از جان باختگان این حادثه در قالب یک پلاک به خاک سپرده شد تا پس از مشخص شدن نتایج آزمایشات ژنتیک و هویت جان‌باختگان، به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی شود.

امانگلدی ضمیر اظهار داشت: به دستور استاندار گلستان همه هزینه‌های برگزاری مراسم ختم جان‌باختگان به خانواده‌های آنان پرداخت می‌شود.

**

رییس پلیس آگاهی گلستان از کشف اموال یک توریست آلمانی که در گرگان مورد سرقت قرار گرفته بود خبر داد و گفت: متهم در تحقیقات مقدماتی پلیس به سرقت ۱۰۰ میلیون ریال وجه نقد، یک عدد لپ تاپ و مدارک هویتی شاکی اعتراف کرد. 

سرهنگ مجتبی مروتی اظهار داشت: پس از دریافت گزارش این حادثه، موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس آگاهی استان قرار گرفت و پس از بررسی های اولیه و میدانی و همچنین بررسی تصاویر دوربین های مدار بسته محل های اطراف وقوع جرم، سارق در کمتر از ۱۵ ساعت شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شد.

**

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس در شرق گلستان گفت: عملیات نصب داربست و تجهیز کارگاه برای مرمت و از بین بردن علف‌های هرز روییده در گنبد مخروطی برج قابوس به عنوان بلندترین بنای آجری جهان آغاز شد.

عبدالمجید نورتقانی اظهار داشت: با تامین اعتبار، مناقصه نصب داربست برای مرمت برج قابوس انجام و پیمانکار مشخص شد و بر اساس برنامه‌ریزی تا دو هفته نصب کامل داربست طول می‌کشد و پس از تکمیل، عملیات بوته‌زدایی از گنبد مخروطی فوقانی برج و مرمت انجام می‌شود.

 

وی گفت: مرمت محل رویش بوته‌ها در کنار بوته‌زدایی، سرعت رویش علف‌های هرز در برج قابوس را حداقل پنج تا ۶ سال به تعویق می‌اندازد تا دیگر هر ۲ سال این بنای آجری نیاز به حفاظت فیزیکی نداشته باشد.

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس اظهارداشت: رویش گیاه در برج قابوس مساله جدیدی نیست و در تمام بناهای آجری کشور بویژه در استان‌های شمالی با توجه به شرایط اقلیمی این رویش بیشتر مشاهده می‌شود و این برج نیز در طول عمر افزون بر هزار ساله خود با این پدیده مواجه بوده که در بارندگی‌های اوایل امسال بیشتر شده است.

در گذشته انواع بوته‌ها مانند اسپند، هندوانه ابوجهل و خارشتر در برج قابوس رشد می‌کرد که بعد از مرمت سال ۹۶، امسال ۹۹ درصد گیاه قابل مشاهده بر روی برج بوته گیاه سلمه تره است و جلوی رشد دیگر بوته‌ها گرفته شده است.

سبزی علف‌های هرز روی گنبد مخروطی گنبد قابوس در طول سال‌های گذشته بسیار محدود بود، اما از نوروز امسال این علف‌ها به سرعت رشد کرده‌اند.

**

چهارشنبه گذشته همچنین زمان، مکان و قاضی پرونده بررسی پرونده کلاهبرداری لیزینگ خودرو معروف به پرهام اعلام شد.

بر اساس اعلام دادگستری گلستان، اولین جلسه دادگاه علنی ۳ متهم اصلی این پرونده یکشنبه هفتم مهرماه در ساختمان دادگاه تجدید نظر استان و با ریاست حجت‌الاسلام محمدرضا مزیدی برگزار می شود.

دادگستری گلستان همچنین از رسانه ها خواست با پوشش کامل این دادگاه به خصوص اطلاع رسانی از روش های کلاهبرداری این افراد، شهروندان را با روش های سودجویی آشنا کرده و مانع از تکرار این گونه پرونده ها در استان شوند.

پرونده موسوم به لیزینگ خودرو شرکت پرهام آزادشهر ۲ هزار و ۴۸۱ شاکی در گلستان و ۲۵۳ شاکی در استان سیستان و بلوچستان دارد که به همه این شکایت ها با مجموع کلاهبرداری ۲۲۰ میلیارد ریالی در گلستان رسیدگی می شود.

رییس دادگستری گلستان بیان کرد: به دلیل نداشتن مدرک کافی توسط مردم زیان دیده، اعتراض ۶۰ شاکی رد شد و برای مدیران شرکت مربوطه در مورد این تعداد پرونده قرار منع تعقیب صادر گردید.

متهمان در پرونده موسوم به لیزینگ خودرو شرکت پرهام، با تاسیس یک شرکت و با این ادعا که می‌توانند خودروهای ساخت داخل را چند میلیون تومان پایین‌تر از قیمت بازار به مشتریان بفروشند، میلیاردها تومان در استان های گلستان و سیستان و بلوچستان به جیب زدند.

**

زنگ آغاز سال تحصیلی جدید مدارس گلستان روز دوشنبه هفته گذشته همزمان با سراسر کشور در مدرسه تربیت و نبوت شهر سیلزده آق‌قلا نواخته شد.

در جریان سیل ابتدای امسال ۳۲۶ مدرسه گلستان آسیب دید که از این تعداد ۲۸۰ مدرسه به بهسازی احتیاج داشت که کار تعمیرات آن به پایان رسیده است.

 ۲۴ مدرسه استان نیز در جریان سیل به طور کامل تخریب شد که از این تعداد ۱۷ مدرسه در حال ساخت است و مناقصه ساخت هفت مدرسه دیگر هم انجام شد. 

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار