مدیر کل بهزیستی گلستان ضمن اشاره به اینکه سازمان بهزیستی سعی در افزایش مراکز روزانه آموزش و نگه داری سالمندان دارد ، گفت: 40 درصد سالمندان در مراکز شبانه روزی مجهول الهویه هستند.

سازمان بهزیستی به دنبال افزایش مراکز روزانه سالمندی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ ابراهیم غفاری در نشست خبری با رسانه ها اظهار کرد: در استان گلستان نزدیک به 150 هزار سالمند وجود دارد و 3 مرکز شبانه روزی نگهداری سالمندان در استان داریم که دو مرکز در گرگان و یک مرکز در گنبد کاووس از 250 سالمند به صورت شبانه روزی نگهداری می کنند.

وی بیان داشت: ما به دنبال ایجاد شهر دوستدار سالمند هستیم زیرا در شهری که سالمند احساس راحتی داشته باشد جوانان و دیگر افراد هم آسایش خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه 9 مرکز روزانه در شهرستان های استان وجود دارد، افزود: سازمان بهزیستی سعی در افزایش مراکز روزانه آموزش و نگه داری سالمندان دارد و امسال دهمین مرکز روزانه سالمندی در شهرستان گمیشان افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته طرح غربالگری شنوایی و بینایی سالمندان در 4 شهرستان اجرا شد، اظهارداشت: حدود 12 هزار نفر از سالمندان در شهرستان‌های علی‌آبادکتول، آق‌قلا، گمیشان و بندرترکمن در این طرح غربالگری شدند که حدود 350 نفر دارای معلولیت بودند.

وی گفت: استان های شمالی بیشترین سالمند را دارند و با توجه به اینکه رشد سالمندی در استان گلستان 9 درصد میباشد، شهرستان بندر گز با رشد 11.5 درصدی بیشترین میزان رشد سالمندی را در استان دارد.

وی با بیان اینکه 4 کانون فرزانگان در استان مشغول ارائه خدمات به سالمندان می باشد بیان داشت: ظرفیت مراکز روزانه نگهداری از سالمندان در استان حدود 500 نفر است.

وی اضافه کرد:  مراکز روزانه خدمات مختلفی مانند روانشناسی، توان‌پزشکی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، توانمندسازی، و درمان سالمندان از طریق آموزش هنر و موسیقی درمانی را به سالمندان ارائه می دهد.

غفاری تصریح کرد: دولت به ازای هر سالمند به مراکز شبانه‌روزی 700 هزار تومان و به مراکز روزانه ماهانه 480 هزار تومان پرداخت می‌کند.

مدیر کل بهزیستی گلستان ادامه داد: اگر شرایط برای خروج سالمند از منزل فراهم نشود باعث میشود که آنان دوره سالمندی را با مشقت سپری کنند.

غفاری گفت: خیرین میتوانند در حوزه سالمندی موسسه ثبت کنند و همانند سایر حوزه ها به سالمندان خدمات ارائه دهند.

 مدیر کل بهزیستی گلستان با بیان اینکه براساس آخرین سرشماری حدود 150 هزار سالمند در استان وجود دارد، اظهارداشت: براساس قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است 25 درصد سالمندان را تحت پوشش خدمات و برنامه‌های توانمندسازی قرار دهد.

مدیر کل بهزیستی گلستان ضمن بیان اینکه 4 درصد سالمندان در مراکز شبانه روزی مجهول الهویه هستند، یادآور شد: از  70 سالمندی که در مرکز شبانه روزی گنبد کاووس نگه داری میشوند 38 سالمند مجهول الهویه و فاقد سرپرست موثر هستند نگه داری میشوند.

برنا

ارسال نظر

آخرین اخبار