کوهساری گفت: با اجرای طرح ترسیب کربن در برخی روستاهای آزادشهر کوچ معکوس اتفاق افتاد و در راستای اجرای این طرح سطح کشت زعفران در وامنان از ۵۰ هکتار به ۳۰۰ هکتار افزایش یافته است.

کوچ معکوس روستائیان با اجرای طرح ترسیب کربن در آزادشهر

به گزارش گلستان ۲۴؛ «مهدی کوهساری» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: در منطقه تیل آباد و در وسعت ۴۸ هزار هکتار طرح ترسیب کربن در آزادشهر اجرایی شد.

 

کارشناس ترسیب کربن آزادشهر ادامه داد: در منطقه اجرای این طرح 400 هکتار کود پاشی و ۲۵۰ هکتار کپه کاری انجام داده شده و ۱۰۰ هکتار بذرکاری در مراتع منطقه چشمه ساران داشتیم.

 

کوهساری متذکر شد: ترسیب کربن پروژه  است که سه هدف را در سطح بین‌المللی، ملی و محلی دنبال می کند و در سطح بین المللی به دنبال کاهش گازهای گلخانه ای و هدف ملی حفط احیای جنگل ها و هدف محلی توسعه روستایی و جوامع محلی است.

 

وی یادآور شد: برای اینکه به هدف ملی برسبم باید سیاستگذاری را از جوامع محلی در این طرح دنبال کنیم و در این راستا در روستاهای هدف این طرح دو برنامه ریزی انجام شد و پس از جلسات در فرمانداری و با شوراهای اسلامی و دهیاران با معتمدان محل و جوانان در راستای آگاه سازی اجرای این طرح جلسه برگزار شد.

 

کارشناس ترسیب کربن آزادشهر متذکر شد: پس از اینکه نیازها را مشخص کردیم هدف ملی طرح که حفظ و احیای جنگل و مراتع بود اجرا شد و خدماتی که منابع طبیعی در این منطقه انجام می داد را هدفمند کردیم.

 

کوهساری افزود: در برنامه های اجرای این طرح تغییر الگوی کشت مطرح شد و گونه‌های دارویی خاص منطقه مثل گل گاوزبان و گل محمدی انتخاب و به شکل رایگان در اختیار مردم قرار گرفت.

 

وی گفت: با اجرای طرح ترسیب کربن در برخی روستاهای آزادشهر کوچ معکوس اتفاق افتاد و در راستای اجرای این طرح سطح کشت زعفران در وامنان از 50 هکتار به 300 هکتار افزایش یافته است.

 

کارشناس ترسیب کربن آزادشهر گفت: در هر روستا یک صندوق خرده اعتباری با کمک مردم تشکیل شده است و ۸۰۰ میلیون وام خود اشتغالی به مردم با کارمزد ۴ درصد اعطا شد.

 

وی افزود: در اجرای این طرح کلاس‌های رایگان با کمک فنی و حرفه‌ای برگزار شد و بالغ بر ۶ هزار ساعت کلاس آموزش شامل قارچ، دامپروری، پرورش زنبورعسل، گلیم بافی، باغبانی و زراعت و بهداشت و ... انجام شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار