معاون غذا و دارو اراک با اشاره به قرار داشتن در هفته پیشگیری از مسمومیت ها، شماره تلفن ۱۹۰ مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم را جهت انجام مشاوره در این زمینه، به مردم استان معرفی کرد.

خطر مسمومیت کودکان به سرب از طریق این اسباب بازی ها

به گزارش گلستان ۲۴؛ دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها، اظهارکرد: وزارت بهداشت هفته اول آبان ماه را هفته پیشگیری از مسمومیت ها نام گذاری کرده است. در همین جهت این معاونت ضمن اینکه مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم خود را معرفی می کند، اقداماتی در حوزه پیشگیری از بروز مسمومیت دارویی، مسمومیت در کودکان، مسمومیت ناشی از گاز منواکسید کربن و مسمومیت با سرب انجام می دهد.

 وی آموزش‌ها در خصوص پیشگیری از مسمومیت‌ها توسط این معاونت از طریق برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و همچنین نصب بنر نکات مهم در این زمینه را از جمله این اقدامات عنوان کرد و ادامه داد: یکم آبان ماه روز پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی از دارو، دوم آبان ماه روز پیشگیری از بروز مسمومیت در کودکان، سوم آبان ماه روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازگرفتگی (منواکسید کربن)، چهارم آبان ماه روز پیشگیری از مسمومیت غذایی و گیاهان سمی، پنجم آبان ماه روز پیشگیری از مسمومیت مواد دفع آفات و مواد شیمیایی و شوینده های خانگی، ششم آبان ماه روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی و هفتم آبان ماه به عنوان روز پیشگیری از مسمومیت سوء مصرف مواد مخدر نام گذاری شده است.
 

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهارداشت: واقعیت این است که آمار نشان می دهد مسمومین ناشی از دارو، شوینده‌ها، گیاهان سمی، سرب و منواکسید کربن، درصد قابل توجهی از بیماران ارجاع داده شده به بیمارستان ها را تشکیل می‌دهند. اگر اطلاع‌رسانی به مردم به درستی انجام شود، فردی دچار مسمومیت نمی‌شود. به همین منظور هماهنگی های لازم با اداره آموزش و پرورش، در این زمینه صورت گرفت و جلسه ای با مربیان بهداشت آموزش و پرورش نیز برگزار و مطالب لازم و مفید در بحث پیشگیری از مسمومیت ها به مربیان و دانش آموزان ارایه می شود.
 

 دکتر علیمرادیان در خصوص مسمومیت ناشی از سرب در کودکان گفت: اسباب بازی هایی که از مجاری قانونی وارد کشور می شوند، دارای استاندارد هستند؛ ولی واقعیت این است که اسباب بازی های موجود در سطح جامعه از طرق مختلف وارد می شوند. استفاده از اسباب بازی های نامرغوب، کودکان را به مرور دچار مسمومیت می کند. علاوه بر اسباب بازی ها، هوا نیز منبع عمده ای از آلودگی سرب است. معمولا شیوع مسمومیت با سرب در کودکان بالاست.

 معاون غذا و دارو ، گفت: مسمومیت با سرب شامل دو دسته حاد و مزمن و راه های ورود دهانی و از طریق استنشاق است. آلودگی های هوا از طریق استنشاق عامل مسمومیت است. همچنین عامل عمده مسمومیت کودکان سنین زیر ۶ و ۱۲ سال، دهانی است که از طریق استفاده از اسباب بازی های نامرغوب رخ می دهد.
 

 وی افزود: مزمن بودن مسمومیت با سرب نوعی کم خونی نزدیک به فقر آهن را ایجاد می کند؛ البته این کم خونی، فقر آهن نیست. در خصوص علایم مسمومیت با سرب علاوه بر کم خونی می توان به بی‌قراری، پرخاشگری و بی اشتهایی اشاره کرد.

/بهداشت نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار