معاون فرهنگی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان:

معاون فرهنگی مدرسه علمیه عالی الزهرا(سلام الله علیها) گرگان گفت: تهذیب و خودسازی در کنار تحصیل لازمه زندگی طلبگی است که باید در متن کار یک طلبه قرار گیرد.

تهذیب و خودسازی در متن فعالیت های طلاب قرار گیرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ خانم علاءالدین در اولین نشست تربیتی سال تحصیلی جدید که با حضور مسئولین و طلاب خوابگاهی مجموعه حوزوی الزهرا(سلام الله علیها) برگزار شد، با استناد به آیه 269 سوره مبارکه بقره "حکمت" را گمشده مومن دانست و بیان کرد: حکمت به معنای علم است، علمی که مقدمه معرفت و شناخت انسان در مسیر بندگی است.

وی هدف از ورود به حوزه علمیه را کسب معرفت، علم و بصیرت دانست و افزود: حوزه علمیه، فضای مناسبی برای استفاده درست از سرمایه عمر می باشد و مهم این است که بتوانیم از لطف و نعمتی که خداوند متعال به ما عطا کرده بهترین بهره را ببریم و مصداق "مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا" شویم.

استاد حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) گرگان"غفلت" را از مهمترین موانع در مسیر طلبگی برشمرد و گفت: چه افتخاری بالاتر از این که عنوان سربازی امام زمان(عج الله تعالی) و شاگردی امام صادق(علیه السلام) بر ما نهاده شده، لذا با قرار گرفتن در این جایگاه باید رفتار، منش و اخلاق ما در جامعه برای سایرین به عنوان الگو قرار گیرد.

خانم علاءالدین "مبازه با نفس" را از مهمترین وظایف طلاب عنوان کرد و ادامه داد: تهذیب و خودسازی در کنار تحصیل لازمه زندگی طلبگی است که باید در متن کار یک طلبه قرار گیرد؛ همچنین مراقبت لحظه به لحظه برای رسیدن به رضایت باطنی و ظاهری متناسب با شئون طلبگی، مهمترین اصلی است که توجه و پشتکار بسیار لازم دارد.    

وی خاطر نشان کرد: مراد از مراقبت تنها اهتمام به خواندن نماز اول وقت، نماز شب و غیره نیست بلکه وفای به عهد، انصاف در رفتار، صدق در کلام، امانتداری و غیره از جمله اصول اخلاقی است که به مراقبت نیاز دارد.

مشاور حوزه "رعایت حق الناس" را عامل بسیاری از موفقیت ها دانست و اضافه کرد: در حدیثی آمده است که با اولین قطره خون شهید همه گناهانش غیر از حقوق مردم بخشیده می شود و این نشان دهنده اهمیت حق دیگران است که حتی با شهادت که بالاترین فضیلت ممکن است، گناه ظلم بر حق دیگران بخشیده نمی‌شود؛ در زندگی جمعی و خوابگاهی رعایت این مهم بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

علاءالدین پاک سازی باطن از رذایل اخلاقی و آراستگی به فضائل را از دیگر لوازم مسیر طلبگی برشمرد و ضمن اشاره به برخی ضوابط در خوابگاه، به سوالات طلاب در خصوص مسائل خوابگاهی پاسخ داد.

/کوثر

ارسال نظر

آخرین اخبار