وقوع سیل در مناطق غربی استان، حضور سفیر بنگلادش در گلستان، گران شدن قیمت نان، برگزاری راهیپمایی ۱۳ آبان در ۳۶ نقطه شهری و روستایی، افتتاح ۲۸ طرح عمرانی در بقاع متبرکه و برگزاری نشست علمی - تخصصی طرح زهکشی استان از جمله رویدادهای خبری هفته گذشته گلستان بود.

گلستان در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گلستان ۲۴؛ فعالیت سامانه ناپایدار بارشی در اوایل هفته گذشته موجب بارش ۱۶۴ میلیون متر مکعب باران و بروز سیل در بخش های غربی استان شد و علاوه بر وارد کردن خسارت باعث بروز مشکلاتی برای مردم شد.

بسته شدن برخی راههای ارتباطی، کندی تردد، تعطیلی شماری از مدارس، آبگرفتگی معابر و تخریب های پراکنده جاده ها، از جمله برخی مشکلات و خسارات پیش آمده بود .

در این مدت و به گفته مدیرکل هواشناسی گلستان حدود ۱۰.۹ میلیون متر مکعب بارش در حوزه آب ریز خلیج گرگان، ۵۱ میلیون متر مکعب در حوزه آبریز رود اترک و ۱۰۲ میلیون متر مکعب در حوزه آب ریز گرگانرود ثبت شده است. 

همچنین بر اثر بارش باران شدید و آبگرفتگی ناشی از آن، بخشی از جاده گرگان - آق قلا در محدوده محمد آباد تا قربان آباد و لاین جنوبی جاده نوکنده  به گلوگاه در غرب استان دچار مشکل است و برای ساعاتی مسدود شد.

مدیرکل بنیاد مسکن نیز گلستان گفت: با توجه به بارندگی های اخیر و جاری شدن سیلاب در سطح شهر نوکنده و روستاهای کهنه کلباد از توابع شهرستان بندرگز تعداد ۵۰ واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شد.

**

سفیر بنگلادش در ایران با حضور در گرگان با جمعی از فعالان اقتصادی استان گلستان دیدار کرد.

ای اف ام کُسال اعظم سارکار در این دیدار گفت: تجار ایران می توانند در زمینه های مختلف از جمله فنی و مهندسی ساختمان، تامین سیمان، کاشی و انرژی تجدید پذیر، نیازهای بنگلادش را تامین کنند.

وی همچنین گفت که بنگلادش گفت آماده توسعه روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری با ایران است.

**

راهپیمایی ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی با حضور دانش‌آموزان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم در ۳۶ نقطه شهری و روستایی استان گلستان برگزار شد و مردم مومن و انقلابی گلستان بویژه دانش آموزان و دانشجویان در این راهپیمایی ضد استکباری همگام و همنوا با ملت ایران فریاد عزت و سربلندی و شعار مرگ بر آمریکا سر دادند. 

**

با مصوبه کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان گلستان قیمت نان در این استان از امروز شنبه ۱۸ آبان در واحدهای خبازی دولتی و آزادپز گران شد.

 بر مبنای این مصوبه قیمت نان بربری دولتی بدون تغییر وزن با وزن چانه ۴۷۵ گرم با افزایش ۳۶.۲۶ درصد به قیمت هفت هزار و ۵۰۰ ریال (۷۵۰ تومان) و نان لواش با وزن چانه ۱۷۰ گرم به قیمت ۲ هزار و ۷۵۰ ریال (۲۷۵ تومان) به فروش خواهد رسید.

براساس مصوبه این کارگروه همچنین قیمت نان بربری آزادپز در دو نرخ با وزن‌های چانه متفاوت خواهد بود که قیمت نان بربری در نانوایی‌های آزادپز بدون تغییر وزن چانه ۶۵۰ گرم به قیمت ۱۵ هزار ریال (۱۵۰۰ تومان) و نان بربری آزادپز با وزن چانه ۴۵۰ گرم به قیمت ۱۰ هزار ریال (۱۰۰۰ تومان) به فروش می‌رسد.

قیمت نان لواش آزادپز با وزن خمیر ۱۲۰ گرم و وزن نان ۱۰۰گرم به قیمت سه هزار ریال (۳۰۰ تومان) و نان سنگک با وزن نان ۴۰۰ گرم به قیمت ۱۵ هزار ریال (۱۵۰۰ تومان) تعیین شده است.

براساس نرخ جدید، نان سنگک تک‌رو کنجدی با وزن خمیر ۴۱۰ گرم به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ ریال (۱۷۵۰ تومان) و نان سنگک دو رو کنجدی با وزن خمیر ۴۲۰ گرم به قیمت ۲۰ هزار ریال (۲ هزار تومان) عرضه می شود.

**

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان گفت : همزمان با دهه وقف ۲۸ طرح عمرانی با صرف اعتبار ۷۴ میلیارد و ۷۹۰ میلیون ریال در بقاع متبرکه و امامزادگان گلستان به بهره‌برداری رسید.

حجت الاسلام روح الله سلیمانی فرد گفت: با اجرای این طرح‌های عمرانی برای ۷۴۹ نفر روز در گلستان شغل ایجاد شد.

**

نشست علمی - تخصصی بررسی دستاوردها و چالش های طرح زهکشی و کنترل رواناب های سطحی در گرگان برگزار شد.

نجفی نژاد رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این همایش گفت که اجرای زهکشی، ساخت سد، لایروبی رودخانه‌ها و آبخیزداری هر کدام به تنهایی عامل دفع سیل در گلستان نیست و باید همه این اقدامات به صورت پشتیبان و در قالب یک شبکه پیوسته در این استان سیل خیز دیده و اجرایی شود.

گل‌علیپور مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز به اهمیت اجرای طرح زهکشی در اراضی اولویت دار استان اشاره کرد و گفت: دولت به تازگی یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های زهکشی اولویت دار این خطه شمالی اختصاص داد.

**

شورای فرهنگ عمومی گلستان اجرای طرح فرهنگ‌یار در این استان را در راستای بیانیه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی و با هدف استفاده از ظرفیت و مشارکت نوجوانان ۹ تا ۱۴ ساله به عنوان نسل آینده و جریان‌ساز کشور مصوب کرد.

ترویج و توسعه رفتارهای صحیح فرهنگی از جمله سبک زندگی ایران و اسلامی، شناخت و مقابله با ناهنجاری های اجتماعی و رفتارهای ضد فرهنگی، جریان سازی فرهنگی مبتنی بر ارزش های اسلامی، توانمندسازی افراد جامعه در برابر آسیب های اجتماعی و عمومی کردن موضعات فرهنگی و اجتماعی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب از جمله اهداف و چشم اندازی های اجرای طرح فرهنگ‌یار در گلستان است.

**

رییس اداره طیور و زنبور عسل سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: امسال و در نتیجه پرورش ۲۱۲ هزار کلنی زنبورعسل، یک هزار و ۱۰۰ تن عسل در گلستان تولید می‌شود.

حبیب الله تاشی اظهار داشت: پیش بینی می شود تولید امسال عسل گلستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کمتر شود که از دلایل اصلی کاهش تولید این محصول، بارندگی در تعداد زیادی از روزهای سال و کاهش فعالیت زنبور برای تولید است.

**

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان گفت که ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای سامانه گرمایشی مدارس استان و حذف بخاری‌های نفتی اختصاص یافت.

یاسر لیوانی اظهار داشت: اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس گلستان از ابتدای مهر امسال تاکنون ۴۴۰ کلاس درس در سطح استان را با نصب انشعاب گاز به سامانه گرمایشی استاندارد مجهز و بخاری‌های نفتی را از این کلاس‌ها جمع آوری کرد.

وی اظهار داشت: باوجود اقدامات انجام شده هنوز در ۳۷۰ کلاس درس گلستان از بخاری نفتی استفاده می شود.

**

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست کشور در آیین تودیع و معارفه فرمانده یگان محیط زیست گلستان در گرگان گفت که برخورداری محیط‌بانان از امکانات نوین و روزآمد شتاب می‌گیرد.

جمشید محبت خانی اظهار داشت: تامین البسه مجهز به دوربین به همراه جی پی اس و دوربین مادون قرمز دید در شب و بی‌سیم‌هایی با برد تقویت شده برای ارتباط و همپوشانی محیط بانان در کشور از برنامه های در حال اجرای محیط زیست است.

**

در هفته دوم از دور رفت مرحله مقدماتی رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های ایران تیم شهرداری گرگان با نتیجه ۷۸ بر ۴۹ میهمانش نیروی زمینی تهران را شکست داد.

همچنین تیم بسکتبال دختران گرگان در هفته نخست از دور رفت گروه الف لیگ برتر باشگاه‌های ایران در تهران برابر میزبانش تیم شکلی با نتیجه ۷۷ بر ۴۲ به برتری رسید.

**

رییس دادگستری کل گلستان گفت: دادگاه رسیدگی به پرونده جابجایی و توزیع غیرقانونی بیش از ۹ میلیون کیلوگرم گندم در این استان ۱۹ آبان ماه به صورت علنی برگزار خواهد شد.

هادی هاشمیان اظهار داشت: اداره غله و خدمات بازرگانی گلستان به عنوان شاکی پرونده مدعی شده این گندم ها را به صورت امانت در اختیار ۳ نفر قرار داده تا آن ها را نگهداری و سپس بازگردانند اما دیگر خبری از سرنوشت گندم‌ها نیست.

**

۶ اثر تاریخی استان گلستان شامل تالار فخرالدین اسعد گرگانی و خانه شعرباف در گرگان، عمارت کوشک باغ پهلوی در مینودشت و ۳ محوطه باستانی تپه‌های آق‌زیبر، بازار دیون و قره‌تپه داز آق‌قلا در فهرست آثار ملی ثبت شد.

**

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران در نشست تخصصی کسب و کار فضاپایه با فعالان گلستانی این حوزه در گرگان گفت: در ادامه عملیاتی شدن برنامه دوم ۱۰ ساله توسعه فضایی کشور سه ماهواره در حال تکمیل و قرار گرفتن در مدار است.

مرتضی براری اظهار داشت: برنامه دوم ۱۰ ساله توسعه فضایی کشور از سال ۹۵ آغاز و تا ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت که مهمترین برنامه آن طی ایجاد زیرساخت‌های بومی فضایی است.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار