یک دندانپزشک گفت: این باور که پس از رویش دندان عقل باید آن را کشید، درست نیست. دکتر لادن اسلامیان افزود: دندان عقل تنها زمانی باید کشیده شود که به صورت کج دربیاید و در فک جای مناسبی نداشته باشد.

آیا باید دندان عقل را کشید؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ وی افزود: در مواردی که زاویه رویش دندان عقل نامناسب باشد و به ردیف دندان‌ها صدمه بزند نیز باید کشیده شود. این متخصص ارتودنسی با بیان اینکه وجود دندان عقل در دهان لازم است، افزود: این باور نادرست به این دلیل به وجود آمده که دندان‌های عقل در انتهای هر قوس دندانی قرار دارند و دسترسی به آنها برای تمیز کردن و شست‌وشو مشکل است و احتمال اینکه زودتر دچار پوسیدگی شود، زیاد است.

کشیدن دندان عقل

همچنین پس از پوسیدگی هنگام کشیدن با درد همراه است. اسلامیان با تاکید بر اینکه زمانی که این دندان‌ها در جویدن نقش داشته باشند باید آنها را نگه داشت، افزود: بسیاری از افراد با کشیدن دندان‌های عقل تعداد بیشتری از دندان‌های خود را از دست می‌دهند.

 به گفته وی، سن رویش دندان‌های عقل در مناطق مختلف متفاوت است و در مناطق گرمسیر مثل جنوب ایران سن رویش این دندان‌ها پایین می‌آید و به 15 تا 16 سالگی می‌رسد اما در مناطق سردسیر مانند آذربایجان و کردستان ممکن است تا 23‌سالگی رویش این دندان‌ها به تعویق بیفتد.

این متخصص ارتودنسی ادامه داد: همچنین برای تعیین سن رویش دندان‌های عقل باید در نظر گرفته شود که دندان چقدر جا دارد و مسیر رویش و زاویه قرار گرفتن آن در فک چگونه است. اسلامیان با بیان اینکه اگر بهداشت این دندان‌ها به خوبی رعایت شود تا مدت‌ها برای فرد باقی خواهد ماند، افزود: کشیدن دندان عقل پوسیده همیشه مشکل نیست و در بعضی از مواقع کشیدن آن بسیار ساده است.

وی درباره نهفته ماندن دندان‌های عقل در بعضی از موارد، اظهار کرد: اگر دندان برای رویش جای کافی نداشته باشد، ممکن است به صورت نهفته باقی مانده و یا به صورت کامل درنیاید.

به گفته این متخصص ارتودنسی، هنگام شکستگی فک اگر دندان عقل در مسیر شکستگی قرار نگیرد و به عصب فک پایین نزدیک باشد و همچنین موقع خارج کردن به دندان‌های مجاور صدمه بزند، نباید کشیده شود اما اگر دندان عقل در زاویه شکستگی قرار گیرد و برای فک شخص مشکل ایجاد کند و به دلیل وجود دندان، فک جوش نخورد به نفع بیمار است که کشیده شود.

 

منبع: هفته نامه سلامت

 

ارسال نظر

آخرین اخبار