فرماندار آق‌قلا با اشاره به مساحت ۹۰ هزار هکتاری مراتع این شهرستان گفت: با هدف حفاظت و بهره‌برداری پایدار از این موهبت، مشارکت مردم در مدیریت این مراتع افزایش می‌یابد.

مشارکت مردم در حفاظت از مراتع آق‌قلا افزایش می‌یابد

به گزارش گلستان ۲۴؛ امیر شیر توماج در دیدار با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اظهار داشت: با توجه به گستردگی وسعت اراضی ملی آق قلا و شرایط جغرافیایی منطقه باید در مقوله بیابان زدایی، کار و برنامه ریزی بیشتری انجام دهیم.

وی افزود: در حال حاضر با استفاده از ظرفیت دامداران و تعاونی های مرتع کاری، طرح هایی مانند هلال های آبگیر، ایجاد کنتور فارو (یکی از سازه‌‌های مهم برای بهره‌‌برداری بهینه از آب و خاک در مناطق خشک و نیمه‌‌خشک) و کاشت بوته در مراتع آق قلا اجرا شده که تزریق منابع مطلوبتر و مستمر، موجب دانش افزایی جوامع محلی و افزایش سهم مردم از این فعالیت ها خواهد شد.

توماج حفاظت و صیانت از اراضی ملی را نیازمند جلب مشارکت مردمی و عزم همگانی دانست و افزود: منابع طبیعی نعمتی ارزشمند است که زندگی بدون آن ممکن نیست و در آموزه‌های دین مبین اسلام، تاکید فراوانی بر حفاظت و حراست از منابع طبیعی،درختان، آب‌ و هوای پاک ‌شده است.

فرماندار آق قلا با اشاره به اقدامات دولت دوازدهم برای توسعه فضای سبز و در اختیار قرار دادن اراضی ملی و احداث بوستان روستائی، بر توسعه نهال کاری و ایجاد اشتغال پایدار و همچنین توسعه فضای سبز در مدارس این شهرستان تاکید کرد.

توسعه و ایجاد فضای سبز در قالب پروژه های زراعت چوب در مراتع محلی و روستاهای دارای طرح مرتع‌داری، از جمله مباحث مطرح شده در این نشست بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم در این نشست گفت : مردم مهمترین و موثرترین نقش را در حفاظت از جنگل ها و مراتع بر عهده دارند و بدون مشارکت و کمک آن ها حفظ و توسعه منابع طبیعی دشوار است.

ابوطالب قزل سفلو افزود : با نیروهای اندک منابع طبیعی، حفاظت و صیانت از جنگل ها و مراتع گلستان سخت بوده و در این راستا باید با فرهنگ سازی از توان مردم برای حراست از این سرمایه های ارزشمند استفاده کرد.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار