مدیر جهادکشاورزی شهرستان گرگان گفت: امسال برای نخستین بار کشت سیب‌زمینی به‌صورت قراردادی با کشاورزان این شهرستان انجام خواهد گرفت.

کشت قراردادی سیب‌زمینی در گرگان برای اولین بار

به گزارش گلستان ۲۴؛ عباسعلی سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در نخستین سال اجرای طرح خرید قراردادی سیب‌زمینی از کشاورزان شهرستان گرگان، تا سقف ۶ هزار تن خرید این محصول از کشاورزان توسط کارخانه‌داران تدارک دیده‌شده است.

وی افزود: کمیته کارشناسی شهرستان، قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم سیب‌زمینی را محاسبه کرد و با در نظر گرفتن ۲۰ درصد سود کشاورز، قیمت پایه خرید این محصول به دست آمد.

مدیر جهادکشاورزی گرگان تصریح کرد: بر این اساس قیمت تمام‌شده محصول ۱۱۶۰ تومان محاسبه و با در نظر گرفتن سود کشاورز، قیمت پایه خرید هر کیلوگرم سیب‌زمینی ۱۳۰۰ تومان تعیین شد و کارخانه با این مبلغ با کشاورز قرارداد منعقد می‌کند.

سلیمانی گفت: اگر در زمان خرید سیب‌زمینی، قیمت محصول بیشتر از این مبلغ باشد، مابه‌التفاوت تا قیمت ۳۰۰۰ تومان را کارخانه با ۲۰ درصد کمتر از آن به کشاورز پرداخت می‌کند و اگر قیمت از ۳۰۰۰ هزار تومان بیشتر بود، کارخانه مابه‌التفاوت را با کم کردن ۱۰ درصد به کشاورز پرداخت می‌کند.

وی تأکید کرد: اگر زمان خرید، قیمت پایین‌تر از ۱۳۰۰ تومان باشد، کارخانه مکلف است سیب‌زمینی را با همان قیمت ۱۳۰۰ تومان خریداری کند.

مدیر جهادکشاورزی گرگان بیان کرد: اهداف دیگر انجام این کار، در اختیار قرار دادن بذر کلاس‌دار به کشاورز از سوی کارخانه، نظارت کارشناسان کارخانه به فرایند کاشت، داشت و برداشت محصول و به ثبات اقتصادی رساندن تولید سیب‌زمینی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار