دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو گفت: اختلاف ۵۰ درصدی نرخ بین واردات رسمی و غیر رسمی باعث رشد قاچاق شد.

اختلاف ۵۰ درصدی در نرخ تایر

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو درباره افزایش قاچاق لاستیک خودرو، گفت: امکان قاچاق تایر خودرو‌های سنگین به دلیل تخصیص ارز دولتی کم است، اما قاچاق خودرو‌های سواری به دلیل اختصاص ارز نیمایی به وفور دیده می‌شود.

او بیان کرد: هم اکنون به واردات لاستیک تعرفه ۴۰ درصدی اختصاص داده‌اند که باعث ایجاد اختلاف نرخ ۵۰ درصدی بین واردات رسمی و غیر رسمی شده است.

به گفته میرعابدینی، اختلاف نرخ ۵۰ درصدی بین واردات رسمی و غیر رسمی باعث افزایش میزان قاچاق در کشور شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو، تشریح کرد: در گذشته می‌توانستیم به طور رسمی، ۸۰ کانتیتر لاستیک در ماه وارد بازار کنیم که هم اکنون به ماهی ۱۰ کانتینر کاهش پیدا کرده است.

با توجه به نیاز بازار، به وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه‌ای زده‌ایم که تعرفه واردات را به ۵ درصد کاهش دهد تا میزان قاچاق کم شود.

تاثیرات کاهش عوارض واردات بر تولید داخل و تثبیت نرخ ارز

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک با اشاره به تاثیرات کاهش عوارض واردات بر تولید داخل و تثبیت نرخ ارز، تشریح کرد: عوامل بسیاری از جمله تعرفه واردات کالا، میزان مالیات بر ارزش افزوده، هزینه حمل‌ونقل و هزینه نمونه گیری برای اطلاع از استاندارد کالا و در نهایت انبار داری باعث افزایش نرخ یک کالا می‌شود که هم اکنون با توجه به افزایش قمیت دلار، نرخ این کالا ۵۰ درصد افزایش داشته است.

میرعابدینی با بیان اینکه بالا رفتن تعرفه، تاثیر مستقیم بر افزایش میزان قاچاق در کشور دارد، افزود: متاسفانه مدتی است که بسیاری از کالاهای موجود به دلایل مختلفی ثبت نمایندگی نشده‌اند. در تلاش هستیم در خصوص ورود قاچاق و واردات غیر رسمی اقداماتی انجام شود اما متاسفانه بی‌نتیجه بوده است.

دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک با تاکید بر اینکه تعرفه بالا باعث افزایش رغبت افراد به قاچاق شده است، گفت: راهکارهای زیادی برای کاهش میزان قاچاق در کشور وجود دارد. سوبسید و ارز مبادله‌ای یکی از این راه هاست که اگر اگر دولت به تولیدکنندگان و واردکنندگان آن را اختصاص دهد، وضعیت برای هر ۲ گروه مطلوب خواهد شد.

او گفت: هم اکنون مشکل اصلی تولید و واردکنندگان کشور، عرضه لاستیک‌های قاچاق بین مصرف‌کنندگان است.

میرعابدینی با تاکید بر اینکه قاچاق موجب برهم خوردن نظم بازار و به دنبال آن مشکلات زیادی در فروش می‌شود، گفت: اختلاف نرخ بین کالایی که رسمی وارد کشور شده با کالایی که بطور قاچاق وارد شده، بسیار زیاد است که یکی از علت‌های اصلی آن را تعرفه بالا می‌توان دانست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

ارسال نظر

آخرین اخبار