دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر اندازه برای نماز و ترویج نمازخوانی کار کنیم کم است.

هر اندازه برای نماز کار کنیم کم است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی- مشاور وزیر و دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- با بیان اینکه برای سومین سال پیاپی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه برتر در امر نماز شد، گفت: بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز ۲۱ آذرماه جاری در استان گلستان برگزار و باتوجه به گزارش‌های مستند این وزاتخانه در مورد اقامه نماز به عنوان یکی از دستگاه‌های موفق در این عرصه شایسته تقدیر شناخته شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ برای اولین بار گزارش‌های مرتبط با نماز در سامانه «سجاده» بارگذاری شد. این سامانه از سوی ستاد اقامه نماز کشور و با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی راه‌اندازی شده است و براساس آن تمام دستگاه‌ها موظفند با ثبت‌نام در آن گزارش اقدامات خود را در حوزه نماز ارسال کنند، با وجود دشواری فرآیند بارگذاری تمام گزارش‌های یک‌ساله در این سامانه باید بپذیریم که این سامانه داوری بهتر و دقیق‌تری دارد.

دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: خوشبختانه با همکاری رابطین اقامه نماز در بخش‌های مختلف ستادی، استانی و شهرستان‌ها ۴۵۰ کاربر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سایت سجاده گزارش‌ عملکرد خود را بارگذاری کردند و با وجود دقت بیشتر در داوری‌ها، این وزارتخانه به موجب اقدامات خود در حوزه اقامه نماز در یک سال گذشته شایسته تقدیر شناخته شد و لوح تقدیر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد.

در بخشی از متن این لوح تقدیر آمده است:

«هیات عالی داوری ستاد اقامه نماز کشور با الهام از رهنمودها و فرامین مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به سیزدهمین اجلاس سراسری نماز و در اجرای ماده ۲۰ آیین‌نامه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز مصوبات هیات محترم وزیران، عملکرد سال ۱۳۹۷ دستگاه‌های اجرایی کشور در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ نورانی نماز را براساس ماموریت‌ها و تکالیف حاکمیتی و قانونی و برنامه‌های مصوب هریک از دستگاه‌ها مورد ارزیابی قرار داده و براساس نتایج به‌دست آمده از بین دستگاه‌های عضو گروه فرهنگی و ورزشی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شایسته تقدیر است. »

مشاور وزیر در امور روحانیت یادآور شد: رتبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقامه نماز نشان می‌دهد این وزارتخانه در امر نماز به وظیفه قانونی خود عمل کرده است، البته در همین راستا باید از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر کنیم که به این حوزه اهتمام داشته و فضا را برای تلاشگران این عرصه فراهم کردند که نتیجه آن جایگاه امروز این وزارتخانه در موضوع اقامه نماز است.

وی افزود: هر اندازه برای نماز و ترویج نمازخوانی کار کنیم کم است، فرهنگ‌سازی برای نماز نیازمند یک برنامه بلندمدت است و در این راستا باید هدف‌گذاری درست و برنامه مدون داشته باشیم، به همین منظور همه تلاشگران عرصه فرهنگ باید برای اثربخشی نماز تلاش کنند و این کار ابتدا باید از کارمندان و خانواده‌های آنها آغاز شود و سپس به عموم جامعه تسری پیدا کند.

دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نماز از موارد اختصاصی برای اسلام نیست، گفت: نماز در تمام ادیان الهی مورد اهتمام بوده است، برای رسیدن به این حقیقت می‌توان به آیات ۴۰ سوره ابراهیم، ۱۴ طه، ۳۱ و ۵۵ مریم، ۱۷ لقمان و ۸۷ هود اشاره کرد.

ارباب سلیمانی ادامه داد: رسول خدا(ص) در روایتی می‌فرمایند« خَیْرُ اَلدُّنْیَا وَ اَلْآخِرَةِ فِی اَلصَّلاَةِ وَ بِهَا یَتَبَیَّنُ اَلْمُؤْمِنُ مِنَ اَلْکَافِرِ وَ اَلْمُخْلِصُ مِنَ اَلْمُنَافِقِ » خیر دنیا و آخرت در نماز است، به وسیله نماز مرز بین کافر و مومن، مخلص و منافق جدا و آشکار می‌شود.

او در پایان گفت: یکی از مشکلات جوامع بشری انحرافات فکری و آسیب‌های فردی و اجتماعی است، برای نجات از این مشکلات امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب(ع) می‌فرمایند « الصَّلاةُ حِصنٌ مِن سَطَواتِ الشَّیطانِ » نماز دژ مستحکم در برابر حملات شیطان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار