انسان‌ها دو قلب دارند. مطمئنا با قلب اول خود که در پشت قفسه سینه قرار دارد و خون دارای اکسیژن را در بدن پمپ می‌کند، آشنایی دارید. بنابراین، اکنون می‌خواهیم بدانم قلب دوم در کجای بدن قرار دارد؟

درباره قلب دوم بدن بیشتر بدانیم

به گزارش گلستان ۲۴؛ قلب دوم در قسمت پشت پا و بالای پاشنه قرار دارد. قلب دوم ما ماهیچه‌های ساق پا هستند. این ماهیچه‌ها سولئوس نام گذاری شده اند.

عملکرد قلب دوم- ماهیچه‌های ساق پا

معمولاً قلب ما خون دارای اکسیژن را به تمام بدن پمپ می‌کند. خون از طریق رگ‌ها جابجا می‌شود تا به سرتاسر بدن اکسیژن و مواد مغذی را برساند. اما برای تکمیل این سفر نیاز است خون پخش شده به سمت قلب بازگردد. برای اینکه دوباره خون به سمت قلب بازگردد، تلاش قلب کافی نیست، همچنین تلاش رگ‌ها نیز کافی نیستند زیرا به اندازه لازم برای پمپ کردن خون در شریان‌ها نیرو ندارند.

در این شرایط، عضله ساق پا نقش مهمی برای بازگرداندن خون به قلب به عنوان قلب دوم ایفا می‌کند. انقباض و حالت آرام این عضلات باعث می‌شود که خون قادر باشد به سمت قلب بازگردد.

چرا میگویند پا قلب دوم است؟

ماهیچه ساق پا اغلب به عنوان قلب دوم شناخته می‌شود زیرا در سیستم گردش خون نقشی مشابه قلب دارد. یک پمپ قلب قدرت کافی برای ارسال خون در سراسر بدن را دارد و در عرض چند ثانیه خون را به اندام‌های تحتانی می‌رسد. این خون غنی از اکسیژن از طریق شریان‌ها و مویرگ‌ها جریان می‌یابد تا به هر سلول بدن برسد و اکسیژن و مواد غذایی آنها را تأمین کند.

خون خالی از اکسیژن برای رسیدن به قلب باید از طریق رگها مسیر بازگشت را طی کند، جایی که برای دریافت یک منبع اکسیژن دوباره وارد ریه‌ها شود. مشکل این است که سفر به سمت قلب نیرو بیشتری نسب به توانایی تامین نیروی قلب نیاز دارد زیرا در این مسیر خون برخلاف جهت جاذبه حرکت می‌کند. برای تکمیل این چرخه، رگ‌ها به انرژی منفی از پمپاژ قلب به همراه تحریک از آنچه اکنون به عنوان “پمپ عضله ساق پا” شناخته می‌شوند، نیاز دارند.

توصیه های مهم برای مراقبت از قلب دوم

این عضلات کوچکتر باید سخت تر کار کنند تا جریان بازگشت خون به درستی شکل بگیرد و مچ پا نیز باید به شکل سخت تری کار کند. این موضوع منجر به فشار بیش از حد به هنگام ورزش می‌شود که به صورت خستگی و عملکرد ضعیف خود را نشان می‌دهد.

عضلات ساق پای کوچک نتیجه آتروفی عضلات هستند.آتروفی یا کاهش بافت عضلانی در ساق‌ها می‌تواند به دلیل کمبودهای مواد غذایی در بدن رخ دهد، بنابراین رژیم غذایی به اندازه تمرینات تقویت کننده ساق پا اهمیت دارند.

همچنین اگر اضافه وزن دارید، بیشتر در معرض خطر کمبود وریدی هستید و رژیم غذایی در حفظ وزن سالم نقش اساسی ایفا می‌کند. استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی می‌تواند به اصلاح وزن کمک کند، همچنین به طور همزمان می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز برای تقویت و کارآمد بودن ساق‌های شما را نیز تامین کند.

اگر بتوانید عضلات سولئوس خود را تقویت و به خوبی تغذیه کنید، می‌توانید با بهبود جریان خون اکسید شده از جانب اندام‌های تحتانی به قلب خود کمک کنید. این موضوع تأثیر بسیار خوبی بر سلامتی کلی شما می‌گذارد، بنابراین وقت آن است که کفش‌های ورزشی خود را بپوشید و ورزش کنید.

نقاط حساس پا

به گفته رفلکسولوژیست‌های پا، نقاط حساس خاصی روی پاهای شما وجود دارند که در صورت تحریک می‌توانند انواع تأثیرات مثبت بر گردش خون، فشار خون و سطح هورمون داشته باشند. همچنین حرکت این نقاط در کاهش استرس و رفع بی خوابی بسیار تاثیرگذار هستند.

پزشکان رفلکسولوژی پا می‌افزایند: ماساژ دادن این نقاط می‌تواند به مقابله با مشکلاتی از قبیل بدن درد و تیر کشیدن، سنگ کلیه، دیابت و حتی آرتروز کمک کند!

در ادامه 6 نقطه حساس روی پا که می‌توانند با تحریک شدن (ماساژ) تاثیر شگفت انگیزی بر زندگی شما بگذارند، معرفی شده اند:

۱-انگشت بزرگ پا

آیا آرزوی داشتن جسمی لاغرتر دارید؟ تنها کاری که باید انجام دهید ماساژ دادن انگشتان بزرگ پا است. به گفته رفلکسولوژیست‌های پا، انجام این کار به شما در جلوگیری از اشتهای نامطلوب کمک می‌کند. بنابراین دفعه بعد که با یک همبرگر اشتهاآور یا یک برش پیتزا پپرونی روبرو شدید به این پیشنهاد فکر کنید.

۲-پایگاه انگشت بزرگ پا

همه می‌دانند اقداماتی نظیر حمام کردن، نوشتن در دفتر خاطرات یا گوش دادن به موسیقی می‌تواند به میزان زیادی استرس را کاهش دهد. اما آیا می‌دانید که ماساژ دادن پایه انگشت بزرگ شما می‌تواند به کاهش فشار و تنش نیز کمک کند؟ بهترین چیز در مورد تحریک این قسمت از پای شما برای مقابله با استرس این است که باعث ایجاد یک غده تیروئید سالم می‌شود، عضوی که به خاطر استرس مداوم آسیب می‌بیند.

۳-مرکز پا

کار دیگری که می‌توانید برای مقابله با استرس انجام دهید، ماساژ دادن یا تحریک قسمت مرکزی هر دو پا است، جایی که در آن تعداد زیادی انتهای عصبی جمع شده است. به گفته طرفداران رفلکسولوژی پا، این اقدام نه تنها به آرام شدن شما کمک می‌کند بلکه تنفس شما را نیز بهبود می‌بخشد. دلیل این امر تأثیر مثبت این روش بر دیافراگم است (عضله گنبدی شکلی که به ریه‌های شما کمک می‌کند باد یا تخلیه شوند).

۴-بخش مرکزی انگشت بزرگ پا

گفته می‌شود تحریک این قسمت از انگشتان پا تأثیر مطلوبی بر غده هیپوفیز دارد. این غده کوچک درون مغز وظیفه کنترل سایر غدد بدن را بر عهده دارد. یک روش ساده و آرامش بخش برای عادی سازی سطح هورمون در بدن استفاده از فشار یا ماساژ قسمت مرکزی انگشتان پا محسوب می‌شود.

۵-منطقه کنار پاشنه

کارشناسان رفلکسولوژی پا می‌گویند که ماساژ دادن این ناحیه به از بین بردن مواد سمی که در بدن شما جمع شده اند کمک می‌کند. دلیل این امر تحریک سیستم دفع بدن به وسیله این روش است. این کار را به طور مرتب انجام دهید و میوه و سبزیجات زیادی را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا بدن شما قادر به سم زدایی باشد.

۶- مرز داخلی پا

همیشه احساس خستگی و بی قراری می‌کنید؟ شاید شما باید به غده‌های آدرنال خود کمک کنید تا به ترشح آدرنالین بپردازند! برای اینکه انرژی بیشتری داشته باشید، تلاش کنید مرز داخلی پاهای خود را ماساژ دهید زیرا طبق گفته‌های رفلکسولوژیست‌های پا، این مناطق اعصابی دارند که به غدد فوق کلیوی مرتبط هستند.

 

منبع: برنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار