معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به آغاز موج دوم آنفلوانزا از اواخر دی ماه، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از شهروندان واکسن تلقیح کرده یا به دلیل ابتلا به بیماری بدنشان مقاوم شده است، پیش بینی‌می شود این موج به شدت موج اول نباشد.

زمان شروع موج دوم و سوم آنفوانزا مشخص شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا عبدالرسول همتی  بیان کرد: کاهش شدت موج دوم آنفلوآنزا نسبت به موج اول، الگوی تکراری همه ساله است.

او با بیان اینکه امکان بروز موج سوم هم در اردیبهشت ماه سال آینده پیش‌بینی می‌شود، افزود: مرگ رده سنی پایین تر از ١٥ سال در جامعه به دلیل آنفلوآنزا بسیار کمتر بوده و اکثر بیماران مبتلا به بیماران دارای زمینهای مانند دیابت و قلب و عروقی بودند. اما شبه آنفلوآنزا در رده سنی زیر ١٥ سال بیشتر است.

همتی با بیان اینکه شبه آنفلوآنزا همه علائم آنفلوآنزا را دارد اما شدت آن کمتر است، عنوان کرد: ویژگی اصلی آنفلوآنزای اچ وان ان وان تب بیش از ٣٨.٥ درجه است باید که بلافاصله کنترل شود.

به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیشترین پیک مراجعه و بستری در بیمارستانها مربوط به ١٢ آذر بوده است.

او ادامه داد: طی مدت اخیر ۱۷۸۶ نفر مبتلا به نوع شدید آنفلوآنزا شدهاند که ١٤٤٣ مورد آن شبه آنفلوآنزا داشتند. از ٢٩٤ نفر نیز نمونه گیری شد که نمونه ١٦٥ نفر مثبت اعلام شد.

همتی با تاکید بر اینکه کمبود دارو نداریم و به مقدار کافی در بیمارستانها و مراکز پیشبینی شده، وجود دارد، گفت: روزهای اول شیوع این بیماری برای کنترل و نظارت ناچار شدیم تنها به چهار بیمارستان دارو دهیم اما پس از آن چند مرکز دیگر برای توزیع دارو راه‌اندازی شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: با نسخه متخصصان عفونی، داخلی و اطفال به کسانی که آنفلوآنزا داشته باشند نیز دارو داده می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار