معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: اپیدمی آنفلوانزا در گلستان ادامه دارد و امید داریم تاحدود دو هفته آینده فروکش کند؛ دراین شرایط ناچاریم مصرف داروی آنفلوانزا رامدیریت کنیم.

اپیدمی آنفلوانزا در گلستان ادامه دارد/مدیریت کمبود دارو

به گزارش گلستان ۲۴؛ با شروع فصل پاییز شاهد گسترش و اپیدمی آنفلوانزا در گلستان بودیم و طبق آمار منتشره از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان تاکنون چهار بیمار مبتلا به آنفلوانزا جان باختند.

هفته گذشته کارگروه سلامت و امنیت غذایی گلستان، شکار پرندگان و صدور مجوز شکار در استان را به دلیل احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ممنوع کرد.

مردم از کمبود داروی برای درمان و واکسن آنفلوانزا گلایه دارند و اعضای نظام پرستاری گرگان معتقدند شیوع آنفلوانزا سلامت پرستاران و کار درمانی را تهدید می‌کند.

با سراج الدین عارف نیا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان به گفتگو نشستیم و وی با بیان اینکه اپیدمی آنفلوانزا در گلستان ادامه دارد تأکید کرد که نباید ترس از آنفلوانزا را در جامعه ایجاد کنیم بلکه باید حساسیت را بالا ببریم.

*وضعیت شیوع آنفلوانزا در گلستان چگونه است؟

تقریباً هر پنج سال یکبار شاهد اپیدمی و گسترش آنفلوانزا در استان هستیم. امسال سال چهارم بود و حدوداً یکسال زودتر اپیدمی اتفاق افتاده و بازهم طبیعی است؛ نکته مهم این است که چه زمانی پیک این بیماری در استان به پایان می‌رسد.

*دقیقاً نکته مهمی است. پیش‌بینی شما چیست؟

احتمال می‌دهیم تا دو هفته آینده پیک آنفلوانزا در استان فروکش کند اما ممکن است دو ماه بعد دوباره شاهد پیک باشیم. تا دو هفته گذشته شیوع آنفلوانزا در گلستان رشد فزاینده داشت اما هم‌اکنون لیست خطی پایین‌رو است.

 

*در پیک بیماری با کمبود دارو مواجه بودیم و همچنان مردم از کمبود دارو گلایه دارند.

حدود ۱۰ روز قبل شدیداً با کمبود دارو مواجه بودیم. یک روز بعد از پایان موجودی، دارو به دستمان رسید؛ اما کمبودی که الان با آن مواجه هستیم معنا دارد.

اگر بخواهیم به همه دارو بدهیم و بله کمبود داریم اما نمی‌توانیم به همه «تامی‌فلو» بدهیم؛ بعضی‌ها می‌گویند دوست داریم مریض ما زود خوب شود و درد و تبش فروکش کند؛ اگر به همه دارو بدهیم مقاومت ایجاد می‌کند و هیچ‌کس نمی‌تواند آنرا کنترل کند؛ بنابراین باید دارو کنترل شده مصرف شود چه دارو در استان کم باشد چه زیاد.

اما اگر اولویت‌ها را درنظر بگیریم هم‌اکنون مشکلی نداریم و داروی مورد نیاز مادران باردار، بچه‌های زیر دو سال، بیماران دیابتی و قلبی و عروقی، بیماران کلیوی و دارای نقص ایمنی که در اولویت هستند را تأمین می‌کنیم.

البته این موجودی دارو ممکن است دو هفته یا یکماه کفایت کند؛ اگر پیک ادامه داشته باشد و دارو تأمین نشود باز دچار کمبود دارو می‌شویم. هم‌اکنون در حال مدیریت دارو هستیم و درخواست دارو داده‌ایم و وزارتخانه شدیداً پیگیر است.

*ظاهراً چند مورد مرگ ناشی از آنفلوانزا هم داشته‌ایم؟

چند نوع مرگ داریم اینکه آنفلوانزا صفر تا ۱۰۰ عامل حادثه بوده (یعنی اینکه فرد کاملاً سالم بوده و شروع آنفلوانزا منجر به فوتش شده باشد) نه چنین موردی نداشته‌ایم. اما اتفاقی که افتاده این است؛ چهار مورد مرگ اتفاق افتاده و هر چهار مورد بیماری زمینه‌ای داشته‌اند، آنفلوانزا عامل تکمیلی بوده و بیماری را تشدید کرده و منجر به فوت شده است؛ ممکن بود به جای آنفلوانزا یک ویروس دیگر این شرایط را ایجاد می‌کرد.

یکی از این چهار نفر بیمار ۷۰ ساله‌ای بود که درگیر دیابت و فشارخون بالا بوده و دیالیز انجام می‌داد و بیماری ۸۶ ساله دیگری سرطانی بود و در مرحله شیمی درمانی بود؛ اما ما هرکس را که کشت آنفلوانزاش مثبت بوده در لیست مرگ و میر آنفلوانزا گزارش می‌کنیم.

 

*تاکنون کشت چند نفر در استان مثبت بوده؟

تاکنون ۴۱۷ نفر بیمار مشکوک به آنفلوانزا در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند و ۳۰۰ مورد نمونه‌گیری انجام داده‌ایم و از این تعداد ۴۳ مورد مثبت بوده است.

*بر اساس تعاریف این آمار نگران‌کننده است؟

ما دوست نداریم حتی یک مورد مرگ داشته باشیم اما نمی‌شود این هدف را قطعی کرد؛ تلاش می‌کنیم آمار مبتلایان را به حداقل برسانیم و ناچاریم به دنبال قطع چرخه انتقال باشیم.

*چگونه؟

طبق بررسی‌های انجام شده چرخه انتقال بیماری بیشتر در مدارس است. پدر و مادر دانش آموز مریض را یا به دلیل عدم آگاهی از اینکه بچه می‌تواند منشأ انتقال باشد و یا به دلیل اینکه شاغل هستند و نمی‌توانند کودک را در خانه تنها بگذارند به مدرسه می‌فرستند و بیماری به سرعت سرایت می‌کند.

توصیه می‌کنیم افراد مبتلا از حضور در اماکن عمومی اجتناب کنند و بحث بعدی رعایت شستشوی دست‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله یک متری با بیمار مبتلا به آنفلوانزاست.

ما شدیداً از طریق رسانه‌ها و مدارس آموزش داده و می‌دهیم انتظار ما رعایت برای پیشگیری است اما بازهم عده‌ای رعایت نمی‌کنند.

*یکی از اعضای نظام پرستاری گرگان و آق قلا نسبت به شیوع بیماری آنفلوانزا در بین پرستاران و کادر درمانی اظهار نگرانی کرده بود.

نگرانی از شیوع بیماری در کادر درمانی و پرستاران فقط معطوف به آنفلوانزا نیست و برای احتیاط تماسی با بیماران آموزش دائمی داریم اما اینکه چند درصد پرستاران و کادر درمانی رعایت می‌کنند برمی‌گردد به خودشان؛ آموزش یک جنبه است و تغییر رفتار جنبه دیگری.

*به غیر آموزش چه کرده‌اید؟

به همه پرستاران و کادر درمانی بخش‌های عفونی، اورژانس و داخلی که با بیماران آنفلوانزا در تماس هستند توصیه کردیم واکسن بگیرند و تاکنون سه هزار و ۵۰۰ مورد واکسن در بین پرسنل بهداشت و درمان استان توزیع شده است.

*معمولاً پزشکان شهریورماه را زمان مناسبی می‌دانند. واکسینه شدن در این فصل موثر است؟

قیمت این واکسن در بازار ۳۴ هزار تومان است و هرکس واکسن بزند به نفعش است اما تأکید می‌کنم گروه‌های پرریسک مانند مادران باردار، بیماران دیابتی، قلبی و عروقی، سرطانی‌ها و بیماران دارای نقص ایمنی حتماً واکسینه شوند.

حرف پایانی؟

مهم‌ترین نکته در خصوص آنفلوانزا این است که ترس در جامعه ایجاد نکنیم اما حساسیت جامعه را بالا ببریم. اگر علائم آنفلوانزا مانند درد و تب در فردی دیده شد در صورت عدم بهبودی پس از استراحت در بستر، مصرف مایعات و تغذیه مناسب به پزشک مراجعه کند اما افراد پرریسک با بروز اولین علائم بیماری به پزشک مراجعه کنند. توصیه می‌کنیم مادران باردار حتماً واکسینه شوند چراکه ممکن است دو ماه بعد دوباره شاهد پیک آنفلوانزا باشیم.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار